Hallå,
Insåg igår att när en elbil laddades på kvällen (när solen inte var uppe) så tömde den vårt 15 kWh batteri och följaktligen så tog vi ström från nätet efter detta.
Vi har en Huawei anläggning och en Zaptec ladbox.
Skärmdump av energihanteringssystem som visar flödet mellan solpaneler, batteri och nätlast med specifika kW värden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns det något sätt att enkelt ställa in så att inte laddaren tar ström från batterier utan bara från solcellerna eller nätet?

mvh
Tor i Rönninge.
 
Vad sa firman som monterat och ställt in er anläggning, när du har frågat dem?
De måtte förmodligen känna sitt fabrikat och anläggningar mycket väl och hur de ställs in.

Man kan gissa att det är någon slags fabriks-standardsinställning att man ska i 1:a hand använda sig egen energi innan man tar från ström allmänna elnätet.
Men jag vet inte, eftersom vi inte har några lagringsbatterier till solcellsanläggningen. Det är nämligen fortfarande alltför dyrt.


På bilden som du visar, producerar solcellerna 4,6 kW och ca 0 kW tas från allmänna elnätet.
Lagringsbatteriet laddas med 3,8 kW och hushållet förbrukar 0,75 kW. Det tas ingen energi ur lagringsbatteriet på bilden.
 
Redigerat:
K
Vad har du för lastbalansering? Om det är en enegic så läs här, https://enegic.com/i-hemmet/ladda-med-sol

Att hindra den från att tömma batteriet är nog svårare. Du kan hindra laddaren från att ladda oå kvällen fram till midnatt. Det är nog det enklaste. För så laddar du bilen när det är billigast ström och tömmer det sista i batteriet som inte hushållet tömt.

En annan lösning kan eventuellt vara att koppla grejorna till tibber och låta dem styra. En avancerad lösning är att själv börja med home assistant
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Hej,
Jättetack för svar här!
Firman som installerade, SESOL, har jag inte frågat än, då de har så långa svarstider, och sedan är det väldigt beroende på var man bor på vilket svar man får....
Tex har min kompis som bor i Skåne inte några problem att få sitt system anslutet till Checkwatt (inkopplat nu), men jag som bor i Stockholmsområdet kan inte få SESOL att göra detta, då Huawei inte fungera enligt SESOL (men det fungerar i Skåne....)

Bilden var mer som en information om vilket system jag har.

När det gäller Tibber så har jag Zaptec inkopplat via appen, men som sagt den tömmer om man kör på kvällen.
En lösning skulle iofs vara att sätta det på TOC i dongeln för Huawei och sedan säga att den bara tar från nätet, när någon skall ladda. Fast det är ju ganska jobbigt att ändra hela tiden.
Någon lastbalaserning har jag nog inte på så sätt. Vet inte vad Tibber hanterar och inte hanterar här.

Slutsatsen blir nog att nyttja TOC om någon skall ladda. Själva kör vi bara bensin och diesel bilar :)

Någon lastbalansering har jagnog ine
 
K
U uabtorw skrev:
Hej,
Jättetack för svar här!
Firman som installerade, SESOL, har jag inte frågat än, då de har så långa svarstider, och sedan är det väldigt beroende på var man bor på vilket svar man får....
Tex har min kompis som bor i Skåne inte några problem att få sitt system anslutet till Checkwatt (inkopplat nu), men jag som bor i Stockholmsområdet kan inte få SESOL att göra detta, då Huawei inte fungera enligt SESOL (men det fungerar i Skåne....)

Bilden var mer som en information om vilket system jag har.

När det gäller Tibber så har jag Zaptec inkopplat via appen, men som sagt den tömmer om man kör på kvällen.
En lösning skulle iofs vara att sätta det på TOC i dongeln för Huawei och sedan säga att den bara tar från nätet, när någon skall ladda. Fast det är ju ganska jobbigt att ändra hela tiden.
Någon lastbalaserning har jag nog inte på så sätt. Vet inte vad Tibber hanterar och inte hanterar här.

Slutsatsen blir nog att nyttja TOC om någon skall ladda. Själva kör vi bara bensin och diesel bilar :)

Någon lastbalansering har jagnog ine
https://checkwatt.se/pdf/KP_checkwatt_CM10_kompatibilitet.pdf


Det ska ju numera gå att köra Huawei och checkwatt enligt listan. Så skicka över den och namnet på deras skåning så pratar de ihop sig tänker jag.

Schysst att du erbjuder laddning till dina besökare. Vet inte om tibber kan lösa kopplingen mellan solcellerna och laddaren. Men enligt det enda jag hittar här så ska du få in Huawei i Tibber. https://m.facebook.com/groups/853813231324631/permalink/6363020733737159/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.