Hur mycket skiljer sig elförbrukningen på en frys om den står i rumstemperatur jämfört med ett svalare garage med lår säg 10 grader.
 
Lite antaganden:
Temperatur i frysen: - 20⁰
Rumstemperatur: 20⁰ respektive 10⁰

Detta ger en difftemperatur på 40⁰ respektive 30⁰.

Detta gör att ca en fjärdedel i minskad energiåtgång, väldigt grovft skattat.

När det gäller energiförbrukning för rumsuppvärmning så brukar man säga att man sparar ca 5% i energiförbrukning för varje grad lägre rumstemperatur.
 
Nästa fråga du får ställa dig om frysen klarar av att stå i lägre omgivningstemperaturer.
 
Nu står den i garaget och funkar bra. Jag vill ha platsen i garaget till annat men tjejen tycker (tror) att den kommer dra massa mer ström om den kommer in i källaren. :)
 
Nicro Nicro skrev:
Nu står den i garaget och funkar bra. Jag vill ha platsen i garaget till annat men tjejen tycker (tror) att den kommer dra massa mer ström om den kommer in i källaren. :)
I källaren ger frysen kanske ett "nyttigt" värme tillskott som är bra för huset?
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Lite mer kanske den drar men inte en massa mer... gissar att din källare inte är rumsvarm utan i området 15-18 grader vintertid...

om man har funderingar med energiförbrukning så är det som alltid att köpa en stickpropps energimätare och plugga i - en tid före flytten och sedan samma tid efter flytten så blir det svart på vitt hur mycket denna drar före och efter och så får man dra slutsatsen av detta.

många kyl/frysar är heller inte gjorda att vara i drift i typ +10 graders miljö och kallare (och kan sluta att fungera) utan designad för just kring rumstemperatur.
 
Vår frys i köket är Energiklassat F, och drar mellan 23-27kwh per månad. Som stämmer med tillverkarens uppgifter om 303kwhkwh/år eller 25kwh/månad i total använing.

Så den drar inte så mycket att börja med tycker jag i det stora hela. Men allt är relativt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.