Jag hann påbörja installationen igår

Så laddstationen och referensstationen är uppe, och den yttre gränsen är klar.
Men jag har rätt mycket avgränsningar att göra innan jag kan dra igång den.

Några betraktelser som kan vara bra att veta, för den som ska göra en likadan installation:
- Man behöver para ihop appen med klipparen innan man monterar Epos-modulen, för att kunna göra den firmware uppdatering som krävs för Epos (om man inte gör det med kabel, men det vet jag inte hur man gör)
- Man måste sen också aktivera Epos under tillbehörsmenyn i appen.
- När man styr klipparen manuellt för att sätta ut begränsningspunkterna, så kan man styra med pricken i mitten i appen.
Jag trodde först att man bara kunde trycka på pilarna, och blev lite frustrerad över att man inte kunde svänga samtidigt som man kör framåt eller bakåt.
Men det går om man använder pricken i mitten.
 
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Kul ju!

Kan man radiostyra den på håll om den kör fast nånstans 😆
Det går att styra klipparen manuellt genom appen, även när man inte markerar gränser, för att kunna köra den mellan olika områden etc.

Men det är inte så kul som det låter...
Det är som en extremt långsam, och svårstyrd radiostyrd bil, med kassa terrängegenskaper...😳😅
 
Nu kan jag själv svara på frågan om man bör göra avgränsningar för träd och stubbar etc.

Ja, det bör man.
Annars är det stor risk att klipparen stannar och larmar när den kör in i dem.

Den gamla kabelstyrda 415x-klipparen jag har, klarade av sånt betydligt bättre.
Där använde jag ofta stenar för att skydda vissa saker som jag inte orkade dra om guidekabeln för...
Men den nya larmar för att den endera slirar, är instängd, eller helt enkelt har krockat...
Det skulle kunna ha att göra med att jag har den inställd för att köra systematiskt i långsgående klippmönster, för att den ska klippa mer effektivt.
Jag gissat att styralgoritmen då gör att den försöker fortsätta i samma riktning hela tiden, istället för att vika av åt et slumpmässigt håll, som den gamla gör.
(Jag har nu ändrat så Neran ska köra slumpmässigt också, så får vi se om det gör någon skillnad på den punkten)

En annan sak som jag inte riktigt vet om det är en bugg eller handhavandefel, är att jag inte verkar kunna avsluta Epos-installationen helt...

Jag får allt som oftast upp denna skärmen när jag ansluter till klipparen
Skärmdump av en app för robotgräsklipparen 430X NERA som visar en grå robotgräsklippare och en knapp för att "Installera EPOS™".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trots att jag har installerat Epos redan...

Om jag klickar på knappen för att installera det igen, så kommer jag till det sista steget i installationen, som är att namnge klipparen, och sedan öppnas kartan för att skapa arbetsområdet mm.

Kan jag ha missat att ange något på kartan, så den inte tycker att jag har slutfört installationen...?

Men det konstiga är att det går att starta den manuellt på klipparen, och den går då som den ska.

Och ibland får man fram den rätta skärmen när man ansluter till den:
Skärmklipp av en app med en gräsklippare, status "klipper" och söker efter satelliter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


@sevenfifty har du något tips kanske?


Några andra betraktelser:

1. ibland när man har återställt ett fel ifrån appen, så hamnar den i ett "pause"-läge, och jag kan inte starta den från appen, utan måste göra det manuellt på klipparen...
Det kanske har med ovanstående Epos-installation att göra, och i så fall så kan det ju vara handhavandefel, men det vore ju bra om mjukvaran i det läget kunde säga till om vad som saknas...

2. När man kör med systematisk klippning, och gör minsta lilla ändring av en gräns, så räknar den om allt, och börjar om från början i samma ände som den redan har klippt...
Det kanske inte är så stort problem när man har fixat till alla gränser, men det är jävligt störande nu i början, när man justerar en del...

3. Man får inte göra en avgränsande zon så att det blir ett smalt band kvar till yttergänsen för arbetsområdet, där inte klipparen får plats.
Jag tänkte att den borde fatta detta, men det blev till o med så illa så den stod o bara bootade om kontinuerligt, när den skulle försöka planera rutten.
Det tog ett tag innan jag fattade att det var pga detta som den botade om...
Jag löste det genom att låta gränsen för den avgränsade zonen gå utanför gränsen för arbetsområdet.
Men det tyder ju på jävligt dålig programmering att den står o bootar om för detta...

4. Jag har några gånger fått larm för att den inte hittar laddstationen.
Men det verkar ha blivit bättre sen jag gjorde en transportväg till den genom arbetsområdet.
Jag tolkade manualen som att den inte skulle behövas, men jag kan ha missuppfattat det.

5. Det ska gå att ha laddstationen en bit ifrån arbetsområdet, sålänge som man ritar en transportväg fram till den punkt som ligger en bit ut från stationen.
Men jag fick inte det till att funka.
Jag behöver ha den punkten inne i arbetsområdet.
Här är en bild på det:
Skärmdump av robotgräsklipparens app med förskjuten satellitbild och markerad transportväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blå stycket är transportvägen, och där den övergår till beige är den sk. dockningspunkten
Jag var tvungen att dockningspunkten i arbetsområdet oavsett om jag hade transportväg till den eller inte.
Illustration av möjliga placeringar för en robotgräsklipparladdstation med betoning på dockningspunkten och arbetsområdet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


6. Och som ni ser på bilden ovan så är satelitbilden förskjuten med ett par meter.
Det har väl inget praktisk betydelse, men är lite störande bara.

Man känner sig ju lite som en betatestare, och det är inte riktigt vad jag förväntar mig för det priset.
Men får jag bara ordning på "Epos-installationsfelet", så kan jag nog leva med resten, för att slippa kabeleländet...

Men man kan få en gammal 430X (icke Nera) för nästan halva priset mot en 430X Nera med Epos-paket.
Så vill man inte absolut ha gps-styrt så skulle jag rekommendera en sån istället...
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Nu har jag fått reda på att anledningen till att Epos-installationen inte går att slutföra, troligen beror på att laddstationen behöver ny firmware.
Och det finns en bugg som gör att det inte går inte att uppdatera den med appen, efter att jag har uppdaterat fw i klipparen till Epos-fw.

Så jag behöver ta in laddstationen till ÅF för uppdatering med kabel.

Alternativt så skulle jag kunna plocka bort Epos-modulen och fabriksåterställa hela skiten, göra om installationen med kabel, och därefter vänta upp till en vecka tills att den vill uppdatera sig självmant.
Men det kommer inte att hända...
 
Ett annat sak jag har lärt mig är att göra fler arbetsområden.

Jag gjorde bara ett stort först.
Men det är väldigt praktiskt att ha flera, så man kan få klipparen att gå i olika mönster beroende på terrängen, och kunna styra mer vart den ska klippa mer.
Jag antog också att man skulle kunna splittra upp ett arbetsområde i flera senare, men det kan man inte.
 
G Grottulf skrev:
Ett annat sak jag har lärt mig är att göra fler arbetsområden.

Jag gjorde bara ett stort först.
Men det är väldigt praktiskt att ha flera, så man kan få klipparen att gå i olika mönster beroende på terrängen, och kunna styra mer vart den ska klippa mer.
Jag antog också att man skulle kunna splittra upp ett arbetsområde i flera senare, men det kan man inte.
Tar du bort en punkt så binds arbetsområdet med föregående punkt, på så vis kan du minsta ett arbetsområde och lägga till ett nytt. Du kan överlappa områdena lite så det inte blir oklippt gräs vid arbetsområdesgränderna.
 
G Grottulf skrev:
Nu har jag fått reda på att anledningen till att Epos-installationen inte går att slutföra, troligen beror på att laddstationen behöver ny firmware.
Och det finns en bugg som gör att det inte går inte att uppdatera den med appen, efter att jag har uppdaterat fw i klipparen till Epos-fw.

Så jag behöver ta in laddstationen till ÅF för uppdatering med kabel.

Alternativt så skulle jag kunna plocka bort Epos-modulen och fabriksåterställa hela skiten, göra om installationen med kabel, och därefter vänta upp till en vecka tills att den vill uppdatera sig självmant.
Men det kommer inte att hända...
Roboten med installerad plug-in, referensstationen och laddstationen ska ni se till att dom är uppdaterad vid köp. Det är tidskrävande och inte roligt när man vill komma igång snabbt
 
S sevenfifty skrev:
Tar du bort en punkt så binds arbetsområdet med föregående punkt, på så vis kan du minsta ett arbetsområde och lägga till ett nytt. Du kan överlappa områdena lite så det inte blir oklippt gräs vid arbetsområdesgränderna.
Yes, det var så jag gjorde.
Jag minskade området, till det som nu är störst, och lade till nya områden.
Men det hade varit trevligt om man kunde dela ett befintligt, och även lägga ihop två till ett, om man skulle vilja det.
 
Jag använder mig av befintlig tråd!

Jag står inför köp av Husqvarna Automower.

Alternativ 1:
430X (gammal modell med tråd), just nu på kampanj 39 900:- installerat & klart av återförsäljare/HQ-partner. Då kommer dem med sin maskin, lägger kabel på ca 5cm djup.

Alternativ 2:
430X Nera med EPOS går just nu att köpa för 46 995:- men då får jag installera själv.

Så till mina frågor:

1. Skulle det fungera med referensstation RS1 på huset (röd markering)?

2. Är det värt att stå med installationen själv?..
verkar ju rätt simpelt när man kollar youtube.

Andemeningen med denna jämförelsen är att ni ska hjälpa mig komma fram till om det är 430X Nera med Epos eller 430X (inte Nera) jag ska köpa.


Tacksam för svar!
 
  • Satellitbild över hustak med markerad gräns för robotgräsklippare och röd punkt som indikerar referensstation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd träbyggnad med gräsklippare, stor gräsmatta och uteplats i aftonljus, möjlig robotgräsklippare installationsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stor gräsmatta framför rött hus vid skymning, potentiell plats för installation av en Husqvarna Automower.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F FreddeOlsson skrev:
Jag använder mig av befintlig tråd!

Jag står inför köp av Husqvarna Automower.

Alternativ 1:
430X (gammal modell med tråd), just nu på kampanj 39 900:- installerat & klart av återförsäljare/HQ-partner. Då kommer dem med sin maskin, lägger kabel på ca 5cm djup.

Alternativ 2:
430X Nera med EPOS går just nu att köpa för 46 995:- men då får jag installera själv.

Så till mina frågor:

1. Skulle det fungera med referensstation RS1 på huset (röd markering)?

2. Är det värt att stå med installationen själv?..
verkar ju rätt simpelt när man kollar youtube.

Andemeningen med denna jämförelsen är att ni ska hjälpa mig komma fram till om det är 430X Nera med Epos eller 430X (inte Nera) jag ska köpa.


Tacksam för svar!
För 7k extra skulle jag inte fundera två gånger. Men det är väl för att basmodellen kostar sjukt oprisvärda 40k.
 
F FreddeOlsson skrev:
Jag använder mig av befintlig tråd!

Jag står inför köp av Husqvarna Automower.

Alternativ 1:
430X (gammal modell med tråd), just nu på kampanj 39 900:- installerat & klart av återförsäljare/HQ-partner. Då kommer dem med sin maskin, lägger kabel på ca 5cm djup.

Alternativ 2:
430X Nera med EPOS går just nu att köpa för 46 995:- men då får jag installera själv.

Så till mina frågor:

1. Skulle det fungera med referensstation RS1 på huset (röd markering)?

2. Är det värt att stå med installationen själv?..
verkar ju rätt simpelt när man kollar youtube.

Andemeningen med denna jämförelsen är att ni ska hjälpa mig komma fram till om det är 430X Nera med Epos eller 430X (inte Nera) jag ska köpa.


Tacksam för svar!
Jag såg nu hur första bilden blev, översikten…
Här kommer en bättre
 
  • Flygbild över fastighet med rosa kontur markerande 2445,6 kvm stor tomt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du ska köpa en 430x Nera med Epos säger en som har en 320 Nera Epos och är sjukt nöjd med den. En av fördelarna med Nera är att du har systematisk klippning vilket gör den effektivare. Ang referensstations placering så blir den bra där du visar.
 
  • Gilla
Axllev
  • Laddar…
Men den lilla prisskillnaden skulle jag tveklöst välja Epos.
Man slipper framtida ev problem med kabeln, och det är lätt att göra pndringar.
Och som redan sagts, så kan man få mer effektivt klippt med mönster.
 
Bowman
En sak jag inte riktigt får grepp på är, vad är en komplicerad trädgård, och hur mycket är 30% lutning egentligen.
Jag tror jag får ihop 7-800kvm (absolut Max) således måste ju 410xe nera epos vara perfekt?

Jag har en gammaldags villaträdgård med en del buskar och rabatter osv osv. Men är det ”komplicerat”?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.