Hej,
Kan ej då mkt inom bygg. Vi funderar på att köpa ett tegelhus på 130 kvm, men behöver i så fall bygga ut pga för litet. Det är en enplansvilla och vi tänkte i så fall bygga ett till plan gör ett rum och sedan bygga ut lite i en annan del av huset. Ngn som vet om det är svårt att bygga ut en tegelvillan. Villan är rosa. Ngn som målat om tegel eller kan man göra ngt annat för att byta färg?
 
Färgen på teglet är det absolut minsta problemet i sammanhanget.

Jag hade börjat med att noga undersöka om detaljplanen tillåter det ni tänker er.

Att bygga ett till plan på ett enplanshus är en rätt stor grej som kräver beräkningar av en byggnadsingenjör och det går inte att svara på om det är möjligt att bara "bygga på" det som står där nu utan att ha alla detaljer framför sig och relevant kunskap.👍
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Färgen på teglet är det absolut minsta problemet i sammanhanget.

Jag hade börjat med att noga undersöka om detaljplanen tillåter det ni tänker er.

Att bygga ett till plan på ett enplanshus är en rätt stor grej som kräver beräkningar av en byggnadsingenjör och det går inte att svara på om det är möjligt att bara "bygga på" det som står där nu utan att ha alla detaljer framför sig och relevant kunskap.👍
Detaljplan? Vad innebär det? Svårt för mig som inte är insatt. Man vill ju gärna veta innan man köper ett hus om det går att bygga ut, men å andra sidan sannolikt svårt att få hjälp med det innan huset är köpt.
 
A Anja Nielsen skrev:
Detaljplan? Vad innebär det? Svårt för mig som inte är insatt. Man vill ju gärna veta innan man köper ett hus om det går att bygga ut, men å andra sidan sannolikt svårt att få hjälp med det innan huset är köpt.
Ring kommunens växel och be att få prata med en bygglovshandläggare. Jag tror det samtalet kommer klargöra mycket för dig. De svarar inte på specifika ärenden utan att du lämnar in en bygglovsansökan men du kan få mycket information ändå. Som vad en detaljplan är t.ex.
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ring kommunens växel och be att få prata med en bygglovshandläggare. Jag tror det samtalet kommer klargöra mycket för dig. De svarar inte på specifika ärenden utan att du lämnar in en bygglovsansökan men du kan få mycket information ändå. Som vad en detaljplan är t.ex.
Toppen! Provar det. Tack!
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
A Anja Nielsen skrev:
Toppen! Provar det. Tack!
Hittat detaljplan nu! Verkar va okej med två våningar. Funderar mer på om det är svårt att bygga ut just i tegel.
 
A Anja Nielsen skrev:
Toppen! Provar det. Tack!
Ja tala om adressen eller fastighetsbeteckningen om du kan den och tala om som det är, att du vill köpa men då vill du bygga ut på höjden.
 
BirgitS
Om det gäller ett tegelhus byggt efter 2:a världskriget så är det normalt fasadtegel framför en träregelkonstruktion. Den skiljer sig i princip inte från hus med träpanel från samma tidsperiod och är därmed inte lättare eller svårare än sådana att bygga på men estetiskt blir det ju lite svårare och kommunen kan ha särskilda villkor för att ge bygglov.

Det kan vara dumt att gå från en fasad som är i stort sett underhållsfri till en fasad som måste målas om vart 10:e år.
 
  • Gilla
Anjan99 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.