Totte_S skrev:
Vi tittade för många år sen på ett hus med utgångspris 950´000:-. Vi bjöd 750´000kr, slutligen såldes huset för 425´000 kr till någon annan! (släktingar tror jag)
Så man vet aldrig vad som lurar i vassen, så det gäller att tänka över vad man vill ha och vad man vill betala.
Det finns ju inget tvång hos säljaren att anta det högsta budet.
 
Totte_S
volvo skrev:
Det finns ju inget tvång hos säljaren att anta det högsta budet.
Exakt det jag menar. Finns alltså heller ingen anledning att i alla lägen erbjuda vad de begär heller!
I mitt fall sålde de alltså för i princip hälften av vad de begärde, och vi kunde mycket väl fått köpa huset för vårat bud som låg ett par 100`000 under begärt pris.
Trådskaparen undrar ju om han vågar ge ett underbud, och jag menar att om man har på känn att det kan vara läge för det så ska man ge ett underbud. Om säljaren blir stött av det så borgar det knappast för en smidig affär i alla fall.
 
När vi köpte vårat hus låg det ute för 525`000, vi bjöd 400, säljarna kontrade med 440`000 och det fick vi det för.
Vi hade visserligen ganska mycket tur, säljarna hade redan köpt nytt hus och börjat renovera. Hade haft 2 eller 3 seriösa spekulanter.. Så dom ville bli av med det fort.
Men att man kan buda under utgångspriset tycker jag ofta är lite införstått.
 
Vi köpte hus för en månad sen, ett som har stått tomt sen årsskiftet och legat ute till försäljning sen i april. Mäklaren råkade försäga sig om att vi var de enda intressenterna, men ändå när vi ringde och sa att vi var intresserade så började han prata om att skriva kontrakt på en gång... Utgångspriset var 700´, och han tyckte att vårt bud på 500´ var ett rent skambud. :) Men säljarna gick ner till 600´ på en gång, och när vi sen bjöd 580´ var saken klar. Visst, det var som mäklaren sa, "är det verkligen värt 20´?" när vi prutade sista gången, och på amortering och sånt är det ingenting alls, men vi ser det som att vi vunnit först 100´ och sen 20´ extra att renovera för! Och för 20´ kan man få en hel del... Så pruta på bara, det kan löna sig rejält! :D
 
tycker att mäklaren kunde ha bjussat på 20´ av sina pengar till säljaren då så dom fick 600'
 
Jag och miin sambo la ett bud på ett hus för ett halvår sedan. Vi lade på taxeringsvärdet på 323 000 medan utgångspriset var ca 650 000. Vi var de enda spekulanterna och därmed var det vi som satte marknadspriset. Mäklaren som var en riktigt "skit" har fortfarande inte ringt och sagt att vi inte fick köpa det =S. Mina morföräldrar bor i det området och har hört olika rykten som säger att han ska försöka sälja det till våren igen.
Eftersom mäklaren var en riktigt tölp så har vi valt att hålla oss utan mäklare (eftersom det bara finns två mäklare i lilla Grästorp så kan man inte riktigt välja).
 
T3ZZ: Är taxeringsvärdet korrekt ,dvs 75 % av marknadsvärdet 2 år före taxeringsåret = 3 år tillbaka, och priserna är stigande med exempelvis 10 % per år har ni bjudit ungefär 50 % av dagens marknadsvärde!

Under dessa förutsättningar finns full förståelse för att säljaren bortser från ert bud!

Om det däremot omvänt har varit ett prisfall på 10 % per år har ni bjudit dagens marknadsvärde och då är det inte seriöst av säljaren att inte kontakta er med ett svar på ert bud.

Alltså, hur har prisutvecklingen varit i Grästorp de senaste åren?

Lycka till! :) :) :)
 
Snailman
Jag vet bara att man kan köpa en kommunal tomt för 1 kr i Grästorp, det kanske säger en del...

Edit:
Sen drar det visst omkring undomsgäng? med dynamit i samhället , så man ska nog se till att man har ordentligt försäkrat:rolleyes:

Man har hittat en påse dynamit i en villaträdgård, och häromdagen sprängdes ett utedass...

Edit igen. länk till en av utedassatriklarna: http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=857&a=394467
 
Snailman, ett utedass där ser man (visste inte ens ja). Å dynamitgubbarna var precis mittemot här där ja bor nu, men ja va inte hemma när detta inträffade.

Familjen_bygg:
Jag vet inte riktigt hur det ser ut prismässigt i Grästorp eftersom jag och min sambo börja titta på hus för ett år sen. Men 100 000 per ha är på lantbruk om man säger så.
Det huset vi buda på för ett halvår sedan låg på 1 ha och det var två hus och tre ekonomibyggnader. Det ena huset var nyrenoverat men hade inte gått igenom besiktining så väldans bra för att få ut ett bra pris på. det andra stora huset var i stort renoveringsbehov, el värme å oinredd vind. Det är ju säljaren som bestämmer vilket pris och till vem han ska sälja, visst vi fattar om han köpte gården å renovera det lilla huset för en bra slant. Men han måste ju förstå att om det finns många intressenter å det bara är en som budar så e d nått som e lurt.
Men ja tycker det e mäklarns plikt att ringa å säga att det inte blev något köp. Ja tror jag ringde 5 gånger mäklarn ingen, så han litar ja inte på igen. Mina föräldrar å min svärfar hade anlitat honom för att sälja ett hus, så dom visst vilken hal ål han var.
 
..i nuläget när det går uppenbart trögt på fastighetsmarknaden? Jo, klart dom finns, ett par bekanta har fått in något bud på 2.7 på sitt hus med utgångspris 3.2, befinner sig emellertid i situationen att dom i höstas signade sig på ett nybygge inne i centrum (Br, pris 3.5, Malmö) och börjar således få lite ont i magen...

Men att bjuda 900 i Basshunters fall är enligt min syn på saken inget skambud, särskilt när intresset ser ut som det gör. Om jag vore i Basshunters situation skulle jag lägga max. 900 och hur svårt det än kan vara, mörka mitt stora intresse så gott det går. Man får inte glömma att mäklaren också har ett synnerligen stort intresse i att det blir affär...
 
Första huset jag köpte prutade jag från 650 till 575.
När jag sen köpte tomten där vi byggde bjöd jag 1.5 istället för 1.7
Fick det för 1.55
Pruta på men gör det med stil och artigt.
Kommentaren "det här rucklet får du inte mer för" har en klar tendens att reta upp säljaren.
 
Precis! Pruta med artighet, även om det oftast är mäklaren man pratar med. 10% är ju inte mycket, det brukar ju bilhandlare pruta med sig själva när man ska köpa en begagnad bil.

Om man vill lägga 80 000 bara för att hålla säljaren glad har man inte förstått pengars värde. En hyffsad bil, renovering av köket, ny panna eller värmepump. Finns många hål att stoppa 80 000 i om man äger ett hus med några år på nacken.

Själv prutade jag på en bostadsrätt i Jönköping för ett par år sedan. Många är tveksamma till om dom ska tro mig när jag berättar det. Säljaren gick inte med på budet så han kontrade med en gaderob och persienner till uterummet som inte ingick enligt visningspapprena. Dyra persienner blev det men jag sparade en slant mot utropspriset iallafall.
 
Det jag menar med mitt inlägg är att huset vi buda på för ett halv år sedan var inte värt mer än ca hälften av vad han ville ha. Å vill han inte gå ner i pris ja då får han inte sålt det heller. Så nu kommer det nog snart ut till våren igen på marknaden. Får se om han får det priset han vill ha då da. Vi kommer inte åka dit iaf.
 
T3ZZ och ni andra: Om man bjuder ett belopp på samma nivå som man tror de flesta avsluten skulle ske så har man hamnat rätt. Om man däremot bjuder ett belopp som motsvarar begärt pris efter en viss procentuell prutning, bara för att man skall pruta eller för att en bilhandlare gör si eller så, finns det full förståelse för säljarens passivitet.
 
Familjen_Bygg skrev:
T3ZZ och ni andra: Om man bjuder ett belopp på samma nivå som man tror de flesta avsluten skulle ske så har man hamnat rätt. Om man däremot bjuder ett belopp som motsvarar begärt pris efter en viss procentuell prutning, bara för att man skall pruta eller för att en bilhandlare gör si eller så, finns det full förståelse för säljarens passivitet.
Problemet på mindre orter är väl att det kan ha gått ett år sedan ett hus senast bytte ägare. Och ett liknande som det aktuella kanske inte bytt ägare på fem år.

Eftersom nästan alla säljare skriver budgivning i hopp om att två köpare skall bjuda över varann och dom få en rejäl slant utöver utgångsbudet så borde dom också inse att buden kan hamna under utropspriset. Sen är ju ett bud ett bud, man kan ju alltid förhandla om det. Men när man hör om tillfällen där säljaren inte ens säljer för sitt utgångsbud för det var för lågt blir man ju sur som KÖPARE. Det är ju inte säljarens rättighet att få mer pengar än utropspriset även om det varit lätt att tro det de senaste åren.

Sen skrev jag inte att man SKA pruta 10%, jag skrev att det är ett fullt rimligt bud som bör vara värt att diskutera för en säljare. Vad kostar ett hus för 900 000 att hålla igång i en månad? 5 000:- med lite ränta och uppvärmning? Om då säljarens som motbud kräver att överlåtelsen sker omedelbart istället för om tre månader så har prutningen minskat med 15 000:-.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.