Hej,
Jag bytte spanjolett till min dubbeldörr. Den nya heter Assa Classic och har ändhakar som vrider sig upp mot slutblecket. I den gamla åkte hakarna rakt ut, om ni förstår🙂

Problemet jag får är att de nya tar i bakkanten av slutblecket när man skall stänga dörren. Se bild.
Behöver jag även byta slutblecken och vilka skall jag i så fall ha?

Närbild på dörr där ny spanjolett hakar i bakkanten av slutblecket, med röd markering och text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
1 123abc skrev:
Hur mycket tar det emot?
De avsedda slutblecken har inte bredare "hål" än 16mm ibland kan man flytta eller anpassa tills det passar.
[länk]
Man får igen dörren efter en del lirkande. Svårt att se hur mycket det tar emot eller om det är uppe eller nere.
Hålet i mitt bleck är nog 15 mm lite beroende på hur man mäter.

Ett alternativ är kanske att byta tätlisterna, så dörren kommer ut lite.
 
Det är väl ett passivt dörrblad? då är det bara att titta var det tar emot.
Ett annat sätt är att lägga lite fett eller kopparpasta på ändkolvarna så ser du vad och var det tar emot när du försökt stänga då det blir ett avtryck.
 
Jag har nog kommit fram till att det är det nedre blecket som tar i. Det är inte skruvat i tröskeln utan limmat, så jag misstänker att man haft lite problem med passformen vi montering av dörren. Tyvärr gör det att jag inte får loss det. Känns som att det är gjuten aluminium och spricker när jag försöker bända bort det. Får skaffa ett nytt och se om jag kan flytta det lite.
Tacksam över svar att det inte är en annan typ av bleck som behövs.
 
H Hasse C skrev:
Jag har nog kommit fram till att det är det nedre blecket som tar i. Det är inte skruvat i tröskeln utan limmat, så jag misstänker att man haft lite problem med passformen vi montering av dörren. Tyvärr gör det att jag inte får loss det. Känns som att det är gjuten aluminium och spricker när jag försöker bända bort det. Får skaffa ett nytt och se om jag kan flytta det lite.
Tacksam över svar att det inte är en annan typ av bleck som behövs.
Börja med att kontrollera om du kan höja dörrbladet lite först då det eventuellt kan vara allt som krävs.
 
1 123abc skrev:
Börja med att kontrollera om du kan höja dörrbladet lite först då det eventuellt kan vara allt som krävs.
Helt rätt. Det är nog dörrens justering som är boven här. Den sitter lite för lågt i nederkant men tyvärr är nog hela karmen lite skev så det finns inget utrymme att höja den. Jag tänker inte försöka rikta upp den eftersom den har funkat i 15 år och risken är att det blir fel någon annan stans. Jag valde därför en brutallösning som innebär att jag kapade bort en del av blecket med Dremmeln🙂
Tack för ditt engagemang och förslag på lösningar!
 
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.