Jag har en UC i garaget som suttit där sedan 80 talet och den har en 4x2,5 mm2 kabel och är dragen som TN-C med en egen JFB i garaget (i en riktigt gammal kapsling med porslinssäkringar).

Nu ska jag lägga till en till 11kW elbilsladdare (jag har en som går från boningshuset med en 5x2,5mm2 kabel) och hade tänkt lägga den mot garaget, men det vägrade elektrikern (troligen med all rätt).

Elektrikerns förslag var att dra en ny 5x10mm2 från huset till garaget och sen koppla in en helt ny central som "parallelcentral" (vad det nu heter) och det känns väl rätt OK att få garaget fixat, och dessutom kan jag ju då även köra den andra laddaren från garagets central.

Nu ligger allt klart draget, men nu råder det delade meningar om inkopplingen av nya matningen... De två elektrikerna är överens om att N och PE ska ligga på PE plinten i huvudcentralen (eftersom garaget ska ha en egen JFB) (och husets matning är TN-C (4 ledare)).
Vi har knivsäkringar ute i skåpet (25A) och därför har jag 25A automatsäkringar inne i huvudcentralen direkt på matningen (efter huvudströmbrytaren) men innan JFB, eftersom jag inte vill byta knivsäkringar i onödan...

Jag vill ha nya matningen efter 25A automatsäkringarna, men före JFB, till garaget och elektrikern som hjälpt med kabeldragningen säger att det är OK, men elektrikern som ska installera laddboxen säger att det inte är OK och att det ska kopplas in före huvudbrytaren till garaget och att jag sen, i så fall, kan lägga 25A säkringar i garaget.

Det blir ju då parallella 25A säkringar så då kommer ju knivsäkringarna att blåsa istället...

Vem har rätt här?
 
Alternativt, min egen idé, som jag inte framförde medan de var här, är att flytta 25A automatsäkringarna föra huvudströmbrytaren i huvudcentralen och sen ta matningen till garaget före huvudströmbrytaren till huvudcentralen...
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Alternativt, min egen idé, som jag inte framförde medan de var här, är att flytta 25A automatsäkringarna föra huvudströmbrytaren i huvudcentralen och sen ta matningen till garaget före huvudströmbrytaren till huvudcentralen...
Det är den rimligaste och mest korrekta lösningen om jag förstår dina beskrivningar rätt. Bry dig mindre om de som jag ser det relativt okunniga elektrikernas förslag. Om jag känner dig rätt från forumet ligger du några snäpp över de flesta normalelektrikers horisont redan.
 
GK100 GK100 skrev:
Det är den rimligaste och mest korrekta lösningen om jag förstår dina beskrivningar rätt. Bry dig mindre om de som jag ser det relativt okunniga elektrikernas förslag. Om jag känner dig rätt från forumet ligger du några snäpp över de flesta normalelektrikers horisont redan.
Ha, ha, ja, tack, kanske det men jag är väldigt ringrostig och när det gäller jordning vill jag vara säker på att det blir rätt... :)

När jag installerade solceller tänkte elektrikern gå ut för han gillade inte mina "extra" 25A automatsäkringar och menade att det kan ställa till med problem med överskottselen.
Jag försökte få honom att förklara varför det skulle göra det och han började divla om strömriktning och nåt, men när han sen förstod att jag nog kunde mer än honom om hur elektronerna rör sig så blev han tyst och muttrade medan han kopplade in växelriktaren till centralen... 😅

Det verkar som om elektrikern som ska installera laddboxen också hänger upp sig på mina 25A extra säkringar... jag ångrar verkligen att jag lät honom komma in och titta... 🙃Skulle ha haft honom att bara hållas i garaget!

Så, det jag alltså då helst vill göra:

1) Huvudmatning in till existerande huvudcentral i huset flyttas till 25A automatsäkringarna (så de ligger före huvudbrytaren).
2) Från 25A automatsäkringarna kopplas nya matningen till garaget (3 st. 10mm2) samt till huvudbrytaren i huvudcentralen (3 st. 6 mm2).
3) PE och N i nya matningen till garaget lägges på PE plinten i huvudcentralen.

Då får jag som jag vill!
 
anders07 anders07 skrev:
Så, det jag alltså då helst vill göra:

1) Huvudmatning in till existerande huvudcentral i huset flyttas till 25A automatsäkringarna (så de ligger före huvudbrytaren).
2) Från 25A automatsäkringarna kopplas nya matningen till garaget (3 st. 10mm2) samt till huvudbrytaren i huvudcentralen (3 st. 6 mm2).
3) PE och N i nya matningen till garaget lägges på PE plinten i huvudcentralen.

Då får jag som jag vill!
Man blir nästan lite tårögd över hur bra det blir om du får som du vill med de förutsättningar du beskriver. :)
 
  • Haha
anders07
  • Laddar…
A
Det var ju rätt klokt att montera dvärgbrytare 25A för överlast-selektivitet mot knivsäkringarna.

Jag tycker också din ide att lägga nya huvudledningen till garaget före husets strömbrytare blir bäst. Då slipper man att garaget blir utan ström när man behöver slå av brytaren till huset för diverse underhåll och arbete.
 
  • Gilla
anders07
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.