Borra
 
testa borra cylindern
 
T tergo skrev:
testa borra cylindern
Matti_75 Matti_75 skrev:
Borra
Borrar man i själva ’nyckelhålet’?
Stålborr 5mm?

Går det att på ngt sätt med lämpligt verktyg ’knacka loss’ gångjärn/sprintar och på så sätt få loss dörren?
 
MultiMan
  • Gilla
namnbyte och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Borra i cylindern går bara på ett enkelt sätt om det är budgetlås. Riktiga lås har borrskydd med härdade stift som gör det betydligt svårare.

Lär dig lite nytt på denna kanalen så slipper du borra öht: [länk]
Låset heter ’BEEM’.
 
  • Cylinderlås märkt 'BEEM' monterat på en vit sliten träyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R RaffiS skrev:
Låset heter ’BEEM’.
Man borrar med en liten borr, kanske 3mm, precis i skarven ovanför nyckelhålet där cylindern vrids. Där sitter stiften som hindrar att cylindern vrids utan rätt nyckel. Men det kan som sagt sitta ett väldigt hårt stift ytterst som ska förhindra borrning.
 
E Eld skrev:
Man borrar med en liten borr, kanske 3mm, precis i skarven ovanför nyckelhålet där cylindern vrids. Där sitter stiften som hindrar att cylindern vrids utan rätt nyckel. Men det kan som sagt sitta ett väldigt hårt stift ytterst som ska förhindra borrning.
’Skarven ovanför nyckelhålet’, är det mitt i, överst, i ’den runda ringen’ runt hålet där den borttappade nyckeln skulle passa utmärkt?
 
R RaffiS skrev:
’Skarven ovanför nyckelhålet’, är det mitt i, överst, i ’den runda ringen’ runt hålet där den borttappade nyckeln skulle passa utmärkt?
Har 2 st 5mm och 1 st 8,5mm snabbstålsborr. Värt att testa? Eller… köpa 3mm?
 
Jag skulle börja med 3 mm.
 
R RaffiS skrev:
Har 2 st 5mm och 1 st 8,5mm snabbstålsborr. Värt att testa? Eller… köpa 3mm?
Var? Se bilden!
 
R RaffiS skrev:
Var? Se bilden!
Började så… går inte sååå bra…
Gräset växer… gräsklippare inlåst…
 
  • Lås på en vit dörr visar märket BEEM, som symboliserar gräsklipparen inlåst och gräset som växer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går det inte bara att bryta lite i karmen?
 
R RaffiS skrev:
’Skarven ovanför nyckelhålet’, är det mitt i, överst, i ’den runda ringen’ runt hålet där den borttappade nyckeln skulle passa utmärkt?
Ja
 
E Eld skrev:
Ja
Uppskattar alla svar. Går för borrning. Idag kom jag ytterligare en bit på väg mot dörröppning då jag kom en bra bit på väg igenom låset, men ’lätt trögborrat’ längst in… Tar stopp. De två skruvarna vä/hö om ’låshålet’ ligger nu på golvet på insidan… Se bild. En av låsets sprintar lossnade och är urpillad…
TBC….
 
  • Närbild på ett vitmålat dörrlås med borrspår och en skruv avlägsnad, dörrens skicket är slitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.