Hej!

Har googlat runt en hel del men hittar verkligen inte rätt, så vänder mig till er för tips🙂

Ska förlänga en del av terrassen på landet där berget sluttar. Behöver alltså en stolpsko där gjutfästet är cirka 50cm. Finns sådana att köpa eller finns det andra alternativ? Är ute efter den sån här, med extra lång "pinne"

https://www.biltema.se/bygg/byggbes...Ibjx7S3nva2qsBPc05OV17DpiLatQGTBoCDycQAvD_BwE
 
Maalox
Det du gör är ett du fäster en stolpe i stolpskon som på bilden, längden på stolpen anpassar du sen till höjden på bärlinan.

Har du 45mm tjock regel, vilket är vanligt, så kan du köra på en 95mm stolpe som du jackar ur 45mm och fäster i regeln

Edit: typ så här:

Stolpe i stolpsko monterad på betongplint, med urjackning för bärlina i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
K
Varför skulle du behöva så lång stolpsko? Som nämnt ovan fäster du en stolpsko i berget, förslagsvis med ankarmassa, sedan en stolpe upp till bärlinan. Sätt gärna något diagonalstag också om möjligt för att stadga höga stolpar i sidled.
 
Maalox Maalox skrev:
Det du gör är ett du fäster en stolpe i stolpskon som på bilden, längden på stolpen anpassar du sen till höjden på bärlinan.

Har du 45mm tjock regel, vilket är vanligt, så kan du köra på en 95mm stolpe som du jackar ur 45mm och fäster i regeln

Edit: typ så här:

[bild]
Tja! Tack, det var nog detta jag var ute efter. Får pröva och se🙂
 
S Stockholms skrev:
Tja! Tack, det var nog detta jag var ute efter. Får pröva och se🙂
Se även hur det blir med dom yttre stolparna. Lämpligt att dom går upp ca 1 meter över altanen och används för att fästa staketet i, då blir det stadigt, dom kan jackas ur ca 25 mm och skruvas i bärlinan. På samma sätt som visas i # 2 men blir ett jack mitt på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.