Hej, vi hade vattnet avstängt över natten och nu sedan 2 dagar så beter sig toalettstolen inte som den ska 🙂

Den tar in mer vatten än den ska. Jag har filmat så kan ni se vad som händer. Filmen börjar när vattnet fylls på efter en spolning. Någon som vet hur jag ska få bukt med detta? Är något trasigt eller vad har hänt?
 
  • Gilla
Arp32
  • Laddar…
Den blå flottören går trögt på röret och orkar inte flyta upp helt för att stänga ventilen.
Gör rent och ge den lite smörj med vattenfast fett (teflonspray) så den kan röra sig lätt.
 
  • Gilla
fisgris8 och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Den blå flottören går trögt på röret och orkar inte flyta upp helt för att stänga ventilen.
Gör rent och ge den lite smörj med vattenfast fett (teflonspray) så den kan röra sig lätt.
Tack! Jag ska prova det.
 
kan vara att där är en gummipackning i inloppsventilen som behöver bytas
 
  • Gilla
Johan Van Kuyl och 1 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
kan vara att där är en gummipackning i inloppsventilen som behöver bytas
Extremt lätt att testa, dra flottören uppåt manuellt och se om det tätar.
 
  • Gilla
Johan Van Kuyl och 1 till
  • Laddar…
P
Johan Van Kuyl Johan Van Kuyl skrev:
Hej, vi hade vattnet avstängt över natten och nu sedan 2 dagar så beter sig toalettstolen inte som den ska 🙂

Den tar in mer vatten än den ska. Jag har filmat så kan ni se vad som händer. Filmen börjar när vattnet fylls på efter en spolning. Någon som vet hur jag ska få bukt med detta? Är något trasigt eller vad har hänt?
[video]
Varför var vattnet avstängt ?
Om det var för något rörarbete är det inte omöjligt att något skit kommit in i röret eller lossnat och satt sig i flottörventilen.
 
  • Gilla
Johan Van Kuyl och 1 till
  • Laddar…
Så visade det sig att det bara funkade igen när jag provade så det kan ha varit lite skräp bara 🤷🏼
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Om man tittar noga på videon så ser man att flottören inte rör sig mjukt med stigande nivå utan den rör sig ryckvis, som om den fastnar och sedan lossnar.
 
  • Gilla
Johan Van Kuyl
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Om man tittar noga på videon så ser man att flottören inte rör sig mjukt med stigande nivå utan den rör sig ryckvis, som om den fastnar och sedan lossnar.
Precis, så en rengöring är kanske inte fel ändå? Om det är något som har satt sig...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.