Mest för praktisk info som t.ex hur stort VP rör och vilken radie böjarna ska ha för att kunna dra x ledningar på y kvadrat igenom det. Hur väljer man dosa efter ändamål? Får man dra flera grupper i samma rör? Är det någon skillnad i regler angående ström och värme beroende på om röret ligger i mineralull eller inguten i betong?

Ska byta golv och tänkte att det kanske är bra att lägga ett rör i förväg ifall jag vill ha ett köksö i framtiden. Vill gärna veta mer om hur man planerar rör och dosor.
 
Elinstallation Yrkesmannaskap faktabok + montörshandbok är den som rekommenderas. Se till att hitta den senaste utgåvan, om det nu är 3 eller 4.
 
  • Gilla
data55
  • Laddar…
Jag skulle säga att de kompletterar varandra bra även om de har ett överlapp. Om de skulle vara motstridiga så är det elbasen som väger tyngst.
 
A
Sek handbok 436 är nog billigare att beställa direkt från sek svensk elstandard skulle jag tro och skippa mellanhänder om man inte tänkt beställa fler böcker från samma leverantör dvs.
 
Tack för tipsen, lyckades hitta lite info om VP rör dimensioner.

Tabell med rekommenderade rörstorlekar för olika areor och antal ledare för VP-rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Diagram över belastningsförmåga i ampere för olika kabeldimensioner och förklädningsätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.