Det lutar åt att jag väljer uppreglade väggar (3 ytterväggar och 1 innervägg) i badrummet i källaren. Troligtvis kommer ytterväggarna även vara mekaniskt ventilerade.

Ska jag sätta plywood i väggen? Försöker ju undvika trä material, visserligen ska det inte vara ngt problem om jag nu väljer mekanisk ventilerad vägg....Men ofta köra man inte hela väggen upp till tak (fönster m.m ställer till det). I mitt fall har jag dock bara fönster på ena väggen.

Hur skulle ni gjort?
 
Redigerat:
A Andy82 skrev:
Det lutar åt att jag väljer en uppreglad vägg i badrummet i källaren. Troligtvis kommer den även vara mekaniskt ventilerad.
Ska jag sätta plywood i väggen? Försöker ju undvika trä material, visserligen ska det inte vara ngt problem om jag nu väljer mekanisk ventilerad vägg....Men ofta köra man inte hela väggen upp till tak (fönster m.m ställer till det). I mitt fall har jag dock bara fönster på ena väggen.

Hur skulle ni gjort?
Innervägg? Har du bilder? Ritning ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Innervägg? Har du bilder? Ritning ?
Uttryckte mig lite vagt. Det gäller alla väggar isf..varav 3 ytterväggar kommer vara ventilerade isf.
 
A Andy82 skrev:
Uttryckte mig lite vagt. Det gäller alla väggar isf..varav 3 ytterväggar kommer vara ventilerade isf.
Är grunden dränerad? Vad består ytterväggarna av idag? Ibland kan det passa att putsa väggar och kakla direkt eller bara köra kakel i ex vis duschhörnan. Lätt att överarbeta.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är grunden dränerad? Vad består ytterväggarna av idag? Ibland kan det passa att putsa väggar och kakla direkt eller bara köra kakel i ex vis duschhörnan. Lätt att överarbeta.
Ej dränerat (iaf än) därav planen med mekanisk ventilerad vägg. Det är mycket möjligt vi dränerar ngn dag....men det är otroligt mkt stora sten längs ena väggen. Jag har precis dränerat en kortsida...Det tog 5 veckor. Blir då även att vi isolerar väggen från insidan. Ventilerat golv läggs in. Kakel är borttaget och det är nu putsade väggar. Kakel är tänkt på alla väggar.
 
A Andy82 skrev:
Ej dränerat (iaf än) därav planen med mekanisk ventilerad vägg. Det är mycket möjligt vi dränerar ngn dag....men det är otroligt mkt stora sten längs ena väggen. Jag har precis dränerat en kortsida...Det tog 5 veckor. Blir då även att vi isolerar väggen från insidan. Ventilerat golv läggs in. Kakel är borttaget och det är nu putsade väggar. Kakel är tänkt på alla väggar.
Ventilerat golv eller väggar i badrum har jag aldrig hört talas om, varför inte köra naturellt med kaklade eller målade väggar direkt?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ventilerat golv eller väggar i badrum har jag aldrig hört talas om, varför inte köra naturellt med kaklade eller målade väggar direkt?
Fördelen med att köra ventilerat är att få bättre inomhusmiljö, mindre fukt, samt möjligheten att då även isolera. Det bästa vore naturligtvis att isolera från utsidan...men det är lite osäkert med tanke på all den sten som ligger.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ventilerat golv eller väggar i badrum har jag aldrig hört talas om
Jape ventgolv skriver:;
Kan man ha Jape Ventgolv i badrum?
- Man kan ha ventilerat golv i samtliga ytor i ett hus. Man bör dock inte ha tilluft ner i golvet i våtutrymmen som badrum, dusch eller tvättstuga. Men däremot frånluftsidan där sugpunkten är placerad. Ofta försöker man koppla ihop våtutrymmet med ett angränsande rum. Om man måste ta in luften i ett våtutrymme kan man ta den från ett angränsande rum via ett tilluftsdon vägg.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Då vi lägger ventilerat golv i hela källaren, samt ventilerar väggarna....tänkte jag att man likaväl kan köra badrummet. Golvet skulle bli väldigt kallt om det ej ventileras, och du vill inte lägga golvvärme direkt på oisolerad platta (vilket det dock var tidigare...och man kunde se att fogmassa/fix hade tagit lite stryk (poröst) de första 30-50cm.) Troligtvis då fukt vandrat upp åt och utåt väggarna (Det fanns en fuktspärrmatta mot plattan dessutom)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.