Vi har beställt ny* luftvärmepump, den gamla lade av för en tid sedan
Den nya kopplas med sladd till uttag så jag skall montera ett uttag.

Men var? Jag kan inte regler/rekommendationer.
Skall jag ersätta brytaren med uttaget?
Skall jag sätta uttaget ovanför eller vid sidan?
I så fall, hur långt emellan brytare och uttag. Jag bör väl sätta en klammer emellan.

* beställde i torsdags och på fredag denna vecka kommer de och monterar. Lätt förvånad blev jag.

Tacksam för svar.

Visa bilaga 796770
 
Fario Fario skrev:
Vi har beställt ny* luftvärmepump, den gamla lade av för en tid sedan
Den nya kopplas med sladd till uttag så jag skall montera ett uttag.

Men var? Jag kan inte regler/rekommendationer.
Skall jag ersätta brytaren med uttaget?
Skall jag sätta uttaget ovanför eller vid sidan?
I så fall, hur långt emellan brytare och uttag. Jag bör väl sätta en klammer emellan.

* beställde i torsdags och på fredag denna vecka kommer de och monterar. Lätt förvånad blev jag.

Tacksam för svar.

[bild]
Pumpen ansluts lämpligen med en fast anslutning.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Pumpen ansluts lämpligen med en fast anslutning.
Absolut och det är vad jag vill ha.
Och här tänkte jag först redogöra för hur jag tänker men det kan vi ta senare.

OM jag sätter ett uttag. Vad är då lämplig placering.
 
Redigerat:
Är uttaget petskyddat och IP44 kan du sätta det vart du vill, men jag skulle undvika att sätta det så att snön täcker det på vintern, eller att det blir utsatt för direkt sol, och att det slipper slagregn. Nått som är viktigt är att man tar upp det avrinningshål som det finns en anvisning för i uttaget. Uttaget ska även vara skyddad av en JFB
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
OM jag sätter ett uttag. Vad är då lämplig placering.
Jag rekommenderar starkt fast anslutning. Ett uttag utomhus bäddar för långsiktiga problem. Och det tillför ingenting praktiskt eller säkerhetsmässigt.
 
  • Gilla
Fario och 1 till
  • Laddar…
Jag vill ha en fast anslutning.

Men jag ville ha mer kunskap om lämplig placering ifall jag beslutar mig för att sätta ett uttag.
På fredag monterar de luftpumpen. Kravet är att det finns ett uttag eller förlängningssladd. Vill man ha fast anslutning får man ordna det ”extra”. Jag bokade i fredags och har inte hunnit kontakta firman.
Jag skall fråga dem om de direkt på plats kan ansluta fast med befintlig eldragning och om det då tillkommer en kostnad.

Om jag måste anlita en extern elektriker så funder jag på att sätta ett uttag ”så länge” för jag är inte så pigg på att ansluta pumpen själv. Det är nog inte så bra för garantin om jag råkar göra ett sådant där misstag som även erfarna kan göra…

Och jag känner mig själv, det är mycket nu då det kan dröja till efter sommaren innan jag får ordnat en elektriker.

Men jag skall ringa firman på måndag så jag vet vad som gäller. Ville bara vara förberedd inför fredagen.
 
Fario Fario skrev:
Jag vill ha en fast anslutning.

Men jag ville ha mer kunskap om lämplig placering ifall jag beslutar mig för att sätta ett uttag.
På fredag monterar de luftpumpen. Kravet är att det finns ett uttag eller förlängningssladd. Vill man ha fast anslutning får man ordna det ”extra”. Jag bokade i fredags och har inte hunnit kontakta firman.
Jag skall fråga dem om de direkt på plats kan ansluta fast med befintlig eldragning och om det då tillkommer en kostnad.

Om jag måste anlita en extern elektriker så funder jag på att sätta ett uttag ”så länge” för jag är inte så pigg på att ansluta pumpen själv. Det är nog inte så bra för garantin om jag råkar göra ett sådant där misstag som även erfarna kan göra…

Och jag känner mig själv, det är mycket nu då det kan dröja till efter sommaren innan jag får ordnat en elektriker.

Men jag skall ringa firman på måndag så jag vet vad som gäller. Ville bara vara förberedd inför fredagen.
Naturligtvis får du betala för fast montage och med största säkerhet är VPmontörerna inte auktoriserade elinstallatörer. Därför vill dom ha ett uttag för att ansluta pumpen. Och det är ju lika "fel" att du sätter ett uttag som att du kopplar in pumpen fast.
VP gubben är nöjd med en skarvsladd så att han kan köra igång pumpen
 
  • Gilla
Fario och 2 till
  • Laddar…
Dra ut en skarvsladd och efter allt är klart ordnar du själv med fast inkoppling till brytaren som finns redan idag. Är du osäker tar du in elektriker. Det är typ fem minuters jobb att klippa av kontakten och ansluta i brytaren. Räkna med minst en timme på fakturan inklusive restid och admin. Vore mycket effektivare om installatören gjorde detta åt dig. Så var det när jag fick min pump installerad, men den hade iofs ingen kontakt utan skulle anslutas fast.
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
Tack för all information jag fått. Lärorikt som alltid.

Det löste sig på enklaste sätt. Jag var inte hemma när den installerades (hade sedan tidigare planerat en dag för öringfiske med danica) och när jag kom hem var den snyggt monterad och elen kopplad till brytaren.
Trådarna sitter där de förväntas och vi är glada som barn på julafton med en fungerande pump.

Jag blev irriterad på den oklara formuleringen hos Polarpumpen om att nedmontering av den gamla är inkluderad om AC fungerar på den gamla och de gamla fästen går att återanvända.
Efter en del kontakt fram och tillbaka (hur skall jag veta om fästena går att använda och något eventuellt pris för nedmontering fick jag aldrig) så löste det sig. De monterade ned utan kostnad.

NU vet jag varför AC skall fungera vid nedmontering. För att det är enklare att tömma den gamla. Men det fanns det ingen information om innan.

Här ett par bilder på vad jag gjorde den dagen…
Öring fångad i nät under öringfiske, synlig i vattnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En öring fångad i nät, delvis undervattensvy i en flod eller bäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av en danica öringfluga mot suddig grön bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.