Vår häck är allt annat än livlig efter vintern. Dels har den tagit stryk vid snöröjning och snöstormen dör sex veckor sedan när det kom en halvmeter snö gjorde inte saken bättre. Jag har börjat att klippa ur alla torra grenar. Men då blir ju häcken väldigt tunn. Går den ens att rädda? Oerhört tacksam för tips! Tunn och skadad häck med torra grenar framför ett hus, indikation på vinterskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Häck med bladlösa och grönskande delar, tecken på skada efter vinter och snöröjning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Häck med tunna grenar och få löv bredvid en trottoar efter vinterns påverkan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Måbär? Då går det lätt att föryngra den genom att klippa ner den till 20/25 cm höjd. Den har redan ett etablerat rotsysten så den kommer igång snabbt. Komplettera med kompost eller gödslad planteringsjord.

Det går också att gallra den hårt från alla döda/skadade grenar men personligen tycker jag att den kommer se trist ut under återuppväxttiden.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag har sällan sett en så illa mående måbärshäck. Den måste stå extremt torrt eller nåt. Jag ser det på att det finns lav på stammarna.

Jag tror också på nedklippning och sen mängder av mull och gödsel. Är det sommartorka som har gett denna svaga häck så behövs systematisk vattning.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Måbär? Då går det lätt att föryngra den genom att klippa ner den till 20/25 cm höjd. Den har redan ett etablerat rotsysten så den kommer igång snabbt. Komplettera med kompost eller gödslad planteringsjord.

Det går också att gallra den hårt från alla döda/skadade grenar men personligen tycker jag att den kommer se trist ut under återuppväxttiden.
Så gjorde vi med de förra plantorna som stod där, klippte ner dem och lät dem växa upp. Lagom till de var uppe kom en lastbil och backade ner dem. Då planterades ny häck väldigt sent på hösten. Den har aldrig tagit fart på samma sätt som de övriga delarna utan kännts väldigt klen.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har sällan sett en så illa mående måbärshäck. Den måste stå extremt torrt eller nåt. Jag ser det på att det finns lav på stammarna.

Jag tror också på nedklippning och sen mängder av mull och gödsel. Är det sommartorka som har gett denna svaga häck så behövs systematisk vattning.
Det är bara den delen i tidigare foto som är kass, övrig frodas rejält. För mer info, se mitt svar till yonna

Häck i trädgård med mestadels frodig grönska och en del som behöver underhåll, bredvid en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag tror också på @Claes Sörmland 's hypotes: skötsel och jord/bevattning. Häcken står tydlugen utsatt för trafik och illvilliga chaufförer. Alternativ? Flytta in häcken någon meter och komplettera med trådstaket. Lägg synliga stenbumlingar längs gatan.

Jag har haft samma problem och satte elakt taggit stängsel inne i häcken. Fördelen med detta blev att även bilen fick repskador 🤓 och häcken mindre skadad pga staketet som stabiliserar.
 
  • Gilla
mikael.klasson
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Jag tror också på @Claes Sörmland 's hypotes: skötsel och jord/bevattning. Häcken står tydlugen utsatt för trafik och illvilliga chaufförer. Alternativ? Flytta in häcken någon meter och komplettera med trådstaket. Lägg synliga stenbumlingar längs gatan.

Jag har haft samma problem och satte elakt taggit stängsel inne i häcken. Fördelen med detta blev att även bilen fick repskador 🤓 och häcken mindre skadad pga staketet som stabiliserar.
Tyvärr är det ont om plats så flytta är inget alternativ. Får klippa ner den, ösa på jord/vatten
 
Tror också häcken står lite väl lång ut mot vägen och hade mått bättre av att stå några dm längre in.
Kan det vara så att halva delen av rötterna är ute i gruset och plantorna inte får vare sig rätt mängd vatten eller näring.
 
Dessutom är eventuell saltning av vägbanan vintertid ett no-no för alla växter.
 
P-plats P-plats skrev:
Tror också häcken står lite väl lång ut mot vägen och hade mått bättre av att stå några dm längre in.
Kan det vara så att halva delen av rötterna är ute i gruset och plantorna inte får vare sig rätt mängd vatten eller näring.
Asfalterad cykelbana med starkt begränsad trafik, endast boende som kör fram vid t.ex: storhandling. Saltas inte. Har en häck till som har exakt samma förhållande växer så det knakar. Häcken på bilderna planterades sent på hösten av firma som ersättning för nerkörd häck. Den har aldrig riktigt tagit sig som övriga delar och gav upp efter vintern, snöstormen i början av april verka knäckt den. Övriga delar frodas trots snön. Det blir till att klippa ner den trötta häcken och hoppas på att den tar sig mes hjälp av jord, gödsel och vatten.
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
Det är relativt lätt att föröka måbär så jag skulle fundera på att starta en omgång reservplantor från den piggare delen av häcken. I bästa fall har du en hög med plantor att ge bort men med sämre utfall så kan du enkelt ersätta buskar som inte klarat sig från buskar du vet växer som de ska.
 
  • Gilla
mikael.klasson
  • Laddar…
Claes Sörmland
De kostar väl typ 35 kr plantan som barrot och har man planterat de sista 30 åren så är det sorten 'Schmidt' som man har. Den som säljs i handeln.
 
Det ör ju lite onödigt att köpa plantor och sätta i krukor ifall några av de man har inte klarar sig när man redan buskar på tomten. Klarar sig alla buskarna så får man slänga eller ge bort det man köpt.
Det främsta skälet är däremot i linje med delen av forumet dvs det är kul att odla och lär man sig föröka en planta så kan man också antagligen få existerande att trivas bättre.
Eftersom det redan växte en häck på platsen så gissar jag att det inte är några större fel på växtplatsen utan att det skedde något vid planteringen eller med de plantor som sattes.
 
  • Gilla
mikael.klasson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.