B
Min elcentral har tyvärr slut på platser och det går inte att "optimera" mer. Jag har en 3-fas VVB som drar ca 4 A per fas. Jag kommer ha laddbox inställd på tre-fas 7A pga effektavgifter. Det är idag en 3-polig säkring 16 A efter JFB och 2,5 mm2 till kopplingsdosa.

Jag ser inga problem men en elektriker kanske inte känner sig bekväm med att dela säkring?
 
B
Demmpa Demmpa skrev:
Liten normkapsling bredvid befintliga centralen? Finns fyrmodulers, med/utan dörr.
Tex, [länk]

Finns JFB idag?
Det är inte aktuellt med extern normkapsling eller utanpåliggande kabel från central. Ja JFB i centralen.
 
Och om effektavgiften ändras så att det blir oreglerat på natten när elen därtill är billig – gör du om i centralen då?

Att bara installera något för hur saker är just nu verkar dumt. Bättre då att bita i det sura äpplet och utöka installationen. Jag antar att det är estetiska värden som avgör då du även nämner utanpåliggande kabel. Då kanske en helt ny, större central är en bättre avvägning än en liten plutt bredvid. Ta till med lite marginal i så fall.
 
  • Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
B
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och om effektavgiften ändras så att det blir oreglerat på natten när elen därtill är billig – gör du om i centralen då?

Att bara installera något för hur saker är just nu verkar dumt. Bättre då att bita i det sura äpplet och utöka installationen. Jag antar att det är estetiska värden som avgör då du även nämner utanpåliggande kabel. Då kanske en helt ny, större central är en bättre avvägning än en liten plutt bredvid. Ta till med lite marginal i så fall.
Är redan hög- och lågtaxa beroende på tid på dygnet. Men, hittade nu trots allt ett sätt att frigöra plats och ledningar för laddbox så det löste sig.
 
Låter som natt-/helgtaxa som fanns på 80-/90-talet med en elmätare med två tidstariffer.

Är elnätsabonnemanget styrt av storleken på huvudsäkringarna?
Om ja, då kommer det att göras om till någon typ av effekttaxa senast 2027-01-01.
https://ei.se/konsument/el/effekttariffer-effektavgift
 
B
Demmpa Demmpa skrev:
Låter som natt-/helgtaxa som fanns på 80-/90-talet med en elmätare med två tidstariffer.

Är elnätsabonnemanget styrt av storleken på huvudsäkringarna?
Om ja, då kommer det att göras om till någon typ av effekttaxa senast 2027-01-01.
[länk]
Vet inte på vilket sätt jag var otydlig men det är redan effektavgift + hög- och lågtaxa. Men, det löste sig, har frigjort plats för separat säkring.
 
För kännedom så finns det säkringar där det sitter 2 st säkringar på en modul, som man kan använda när centralen är "full".
 
B
E elmont skrev:
För kännedom så finns det säkringar där det sitter 2 st säkringar på en modul, som man kan använda när centralen är "full".
Jo vet, har själv startat en tråd om dem tidigare men de var svåra att få tag i och högt pris, åtminstone då. Men det löste sig nu iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.