TRJBerg TRJBerg skrev:
Lite undrande över intresset för vad de olika påslagen är eller kallas. Själv är det enda intressanta totalsumman av alla påslag, dvs allt utöver spotpriset.
Tyvärr visar de olika jämförelsesajterna priser inklusive ett fiktivt spotpris(?). För den som flyttar förbrukningen till lågpristider är det inte relevant.
Läs mitt tidigare angående vattenfall..
Personligen tycker jag det var låga påslag.
 
C
D Daniel 109 skrev:
Problemet är ju att vissa klumpar ihop spot med diverse påslag och kallar det inköpspris. Då är det bara totalen som kan jämföras. Det skulle behövas ett definierat sätt att redovisa kostnaderna på elräkningen. Exakt hur det är är inte lika viktigt. Men spot bör vara en post efter som det är ett pris som man kan hitta löpande.
Ja, på jämförelsesajterna redovisas ju priserna på ett enhetligt sätt nedbrutna i komponenter, så varför inte motsvarande på fakturan. Håller med om att det borde vara ett krav. Transparensen är viktig.

Även på jämförelsesajterna saknas dock särredovisning av t.ex. kostnaden för ursprungsgarantierna ("miljövalet"), vilket förra året visade sig vara en komponent som verkligen kunde ha en avgörande påverkan på priset. Lite märkligt att det inte särredovisas då det dessutom är kopplat till en valmöjlighet för kunden.

Sen vänder jag mig lite mot att kalla de rörliga kostnaderna för påslag. Påslag är en etablerad term för den fasta avtalade marginal som handlarna lägger på priset. De rörliga kostnaderna är något annat.
 
Det är inte så viktigt vad det kallas, bara alla kallar samma sak samma sak.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
F
C cpalm skrev:
Ja, på jämförelsesajterna redovisas ju priserna på ett enhetligt sätt nedbrutna i komponenter, så varför inte motsvarande på fakturan. Håller med om att det borde vara ett krav. Transparensen är viktig.

Även på jämförelsesajterna saknas dock särredovisning av t.ex. kostnaden för ursprungsgarantierna ("miljövalet"), vilket förra året visade sig vara en komponent som verkligen kunde ha en avgörande påverkan på priset. Lite märkligt att det inte särredovisas då det dessutom är kopplat till en valmöjlighet för kunden.

Sen vänder jag mig lite mot att kalla de rörliga kostnaderna för påslag. Påslag är en etablerad term för den fasta avtalade marginal som handlarna lägger på priset. De rörliga kostnaderna är något annat.
Det är ju det där förbannade ansatta priset "ögonblicksbilden" som är problemet. Det hade räckt med att man bryter ut spotpris eller medelpris om man nu har den modellen och hänvisar till en databas med Nordpools spot eller sinba egna månadsmedelpriser och sen tydligt redovisar övriga rörliga och fasta kostnader utöver det.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
F fsn skrev:
Det hade räckt med att man bryter ut spotpris eller medelpris om man nu har den modellen och hänvisar till en databas med Nordpools spot eller sinba egna månadsmedelpriser och sen tydligt redovisar övriga rörliga och fasta kostnader utöver det.
Ja, det är ju precis så jämförelsesajterna presenterar det. Spotpriset (lika för alla aktörer) i botten, sedan en lista med poster som tillkommer ovanpå detta.

Vad jag menar är att när man tittar på priserna nedbrutna på det sättet blir det snabbt uppenbart att det är posten rörliga kostnader som i praktiken definierar prisskillnaden mellan olika elhandlare då den ofta trumfar årsavgift och fast påslag. Om en jämförelse skall bli meningsfull är det därför viktigt att bryta ner den posten ytterligare och ställa den i ett historiskt perspektiv då den ofta varierar kraftigt med tiden.

En tabell som visar uppdelningen av elpriser, inklusive fasta avgifter, spotpris, rörliga kostnader och moms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
D Daniel 109 skrev:
Nej, dessa 50% är normalt sett ingen rabatt.
Tibber nyttjar sina kunders elbilar för att sälja reglerkraft, det resulterar i att de kanske inte laddas när det är som billigast. För att kompensera det har de garantin att elbilsladdningen inte ska bli dyrare än 50% av det övriga elpriset. Det har fallit ut någon gång.

När jag tecknade timprisavtal uppfattade jag vattenfall som billigare än tibber.
Jag har solceller för mig gäller prisgarantin även med solceller.

Med smartladdning aktivt hade jag i Augusti ett snittpris på 43,86 öre (SE4) och laddningen kostade mig 21,93 öre. Om jag hade haft smartladdning avstängt och laddat samma tidpunkter, så hade snittet hamnat på 43,86 öre.
Det är viktigt att definera Tibbers prisgaranti som just prisgaranti och inte rabatt.
 
M Mr_Almer skrev:
Blev uppringd av en envis Eon försäljerska om att byta från Tibber till Eon. Det skulle vara billigare och enklare med en faktura bla, bla, bla.
Är emot att bli uppringd och få erbjudanden. Enligt försäljerskan så hade nu Eon timpris.
Argumenten var:
11öre/kw billigare än Tibber om jag minns rätt.
Fast månadsavgift 55kr (Tibber har 39kr).

Är det någon som har jämfört dessa aktörer om vilken som blir billigast och "lönar" det sig att byta till Eonjätten?

Jag har nu haft Tibber i precis 2 år och är nöjd. Ser ingen direkt anledning till att byta.
Hej
Jag hade Tibber fick besök av en trevlig säljare från E on . De erbjöd mig 1000kr om jag bytte och för min produktion skulle jag få 10 öre över nordpols pris ,det fick jag Augusti 2023 till Apri 2024 sedan ändrade E on till 2öre. Nu är jag Tibberkund igen.
 
Tibber har ju ganska höga påslag, men påstår att de inte har det alls.
 
D Daniel 109 skrev:
Tibber har ju ganska höga påslag, men påstår att de inte har det alls.
Det där är inte sant utan någon sorts rykte. Tibber är öppna med påslagen som är kostnader. Inte förtjänster.

Jämförelse just ju.
Eon ca 8,5 öre
Tibber 8 öre
 
  • Skärmdump av E.ONs mobilwebbsida som visar elpriser och påslag per kWh.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump visar elprisinformation från Tibber med påslag på 8 öre per kWh och elledningsnät.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Okej, då har de bättrat sig. Tidigare klumpade de ihop allt det där och kallade det ”inköpspris” då var dessa osynliga påslag desutom högre än många andra.
 
K koolla skrev:
Det där är inte sant utan någon sorts rykte. Tibber är öppna med påslagen som är kostnader. Inte förtjänster.

Jämförelse just ju.
Eon ca 8,5 öre
Tibber 8 öre
Syns dessa 8 ören på fakturan, dvs. är de särredovisade?
 
TRJBerg
tveksamt tveksamt skrev:
Syns dessa 8 ören på fakturan, dvs. är de särredovisade?
Nä:

Elräkning för april 2024 med förbrukning, elpris, abonnemangskostnad och total summa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Risigt av dem kan jag tycka. Det hade inte skadat dem att vara helt transparenta med den frågan och bara lägga det som en egen post.
 
De säger att de säljer el ”utan vinstpåslag” med det tycks de mena att påslagen täcker alla deras kostnader. Men det är lätt att läsa som att de inte har påslag.
 
TRJBerg
D Daniel 109 skrev:
De säger att de säljer el ”utan vinstpåslag” med det tycks de mena att påslagen täcker alla deras kostnader. Men det är lätt att läsa som att de inte har påslag.
Enligt elpriskollen: Skärmbild av elprisjämförelse som visar fast årsavgift, spotpris, påslag, rörliga kostnader, moms och total kostnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmavbildning av elprisjämförelse som visar fasta årsavgifter, spotpriser och rörliga kostnader per kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.