Hej

Jag är spekulant på en gammal Skånelänga. Huset består utav två våningar med rätt så lågt i tak på ovanvåningen. Jag undrar om man kan öppna upp till nock och flytta ut innerväggarna för att få mer takhöjd och utrymme? Se bild på hur det ser ut och bild 2 på hur jag hade velat att det blev.

Vincent
 
  • Sovrum i Skånelänga med snedtak och synliga takbjälkar, litet fönster, säng och växter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sovrum med nocköppning och exponerade bjälkar, mörka väggar och säng med dekorationer.
Vincesod Vincesod skrev:
Hej

Jag är spekulant på en gammal Skånelänga. Huset består utav två våningar med rätt så lågt i tak på ovanvåningen. Jag undrar om man kan öppna upp till nock och flytta ut innerväggarna för att få mer takhöjd och utrymme? Se bild på hur det ser ut och bild 2 på hur jag hade velat att det blev.

Vincent
Det är väl i princip redan ”öppet till nock”. Vet inte hur det där är konstruerat, med lite tur finns det nån isolering i mellantaket. Att riva ut det låter som en synnerligen dålig idé.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
S stockholmsamatören skrev:
Det är väl i princip redan ”öppet till nock”. Vet inte hur det där är konstruerat, med lite tur finns det nån isolering i mellantaket. Att riva ut det låter som en synnerligen dålig idé.
Okej. Tanken var att om möjligt att minska på isoleringen och flytta ut innerväggarna så takbjälkarna blir synliga. Såg ett par göra något liknande i Husdrömmar
 
Givetvis kan du byta takstol och få mer utrymme, däremot tror jag att det är en tidskrävande/dyr åtgärd om du avser att leja ut arbetet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.