Jag håller på att renovera en tvättstuga och skulle vilja ställa min vv-beredare utanför tvättstugan tillfälligt och ansluta den till vattensystemet med förlängningsslangar. Vad är det för slangar och får man göra en sådan montering själv?

Ett alternativ kanske vore att tappa ur vv-beredaren och ställa den tom utanför tvättstugan under renoveringen (vi har tillgång till varmvatten i närliggande fastighet).
 
Jag har samma fråga. Vi har dock inte tillgång till annat varmvatten,
så problemet måste lösas. Eftersom vi är nybörjare och tänker försöka fixa tvättstugan själva,
så kommer det ta tid, och vi vill inte vara utan varmvatten så länge....

Jag tänkte använda PEX-rör och tillfälligt ställa varmvattenberedaren direkt utanför tvättstugan.

Några synpunkter på detta?
 
Håll extra koll , ifall läcka skulle uppstå. Annars ser jag inga problem i detta. Kör med PEX eller Prisol-rör.
 
pex fungerar utmärkt, tänk på att använda stödhylsor, och att ställa en bunke under säkerhetsventilens utlopp för därifrån droppar det vatten!
 
Eller ännu bättre , eller ja , men iaf , jag tänkte mer att man förlängde utloppet från säk.ventilen tillbaka in till avloppet.. Så att säga , så slipper man bunken , bara att kolla lite då o då ifall läcka skulle upptså.
 
Jag hade tänkt koppla även säkerhetsventilens utlopp till röret som det satt i från början,
dvs sammanlagt 3 st PEX-rör. Däremot är jag lite nervös över att hela varmvattenberedaren ska stå
i hallen i källaren, där jag absolut inte vill ha något vattenläckage. Jag ställer förmodligen en bunke under hela ventilpaketet som en extra säkerhetsåtgärd.

Jag har även funderat på att sätta en sådan här huvudventil med droppdetektor direkt efter vattenmätaren:

http://www.comtech-control.com/

Den verkar bra att ha generellt, inte bara för att jag ska skruva själv på några vattenrör.
 
Jag körde med PEX i sommarstugan när jag tillfälligt flyttade beredare. Risken för läckage vid anslutning skiljer sig inte om du kör med PEX eller koppar, möjligtvis om den placeras så du kan snubbla över slangarna och att de då lättare kan dras ur sin koppling men det är nog mest i teorin.
 
Plastmatta eller vanlig diff plast? Lite lagom uppdragen så att det blir en "rinnkanal" tillbaka till badrummet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.