Hej!
Vi ska bygga altan som hamnar ca 1,60m ovan mark. Räcke med räckesstolpar runt om.
Gamla altanen som vi river hade separata stolpar, alltså tryckimpregnerade stolpar på plint höll upp bärlinan, sen var det andra målade (icke tryckta) stolpar som utgjorde räckesstolpar och också var fästa i bärlinan/golvreglarna såklart. Antar att det kanske är bästa lösningen. Tidigare var dock räckesstolparna lite instabila, gick att vicka på. Tror iofs att det inte satt vinkeljärn på båda sidor om dessa vilket kan förklara. Men det har fått mig att fundera på att köra samma stolpar "hela vägen upp" sas.

Å andra sidan borde det ju vara en fördel med utbytbara (nåja, i teorin iaf 😉) räckesstolpar om dessa ska vara målade, ej tryckta, man behöver inte måla hela vägen ner till plint vid underhåll etc.

Tänker jag rätt i att köra separat stödstolpar/räckesstolpar eller? Ser att många kör samma stolpe hela vägen ner nämligen. Ser iallafall ut så från sidan 🤔
 
Det kommer ju bli mycket lättare att få ett stabilt räcke om du kör samma stolpe. Tycker det verkar bättre. Men har inte byggt sånt själv.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
...möjligen stabilare, men också inte snyggt. Och det är inga problem att bygga stabilt med separata bärande stolpar och räckesstolpar.

De bärande stolparna vill man ju ha en bit in från kanten på altanen, tycker det ser amatörmässigt ut att ha dessa ända ut i kanten.

Monterar man räckesstolparna med skruv i både bjälkarna och den ram man ofta sätter runt altanen i ändarna på bjälkarna så blir räckesstolparna väldigt stabila.
 
K
Du kan måla på tryckt virke, så det går bra att köra samma stolpe hela vägen. Den anledningen är inget motargument. Om du nu känner att du måste ha målade stolpar. Måla dock inte direkt på helt nytryckta stolpar...

Vi har limträsolpar, som grundoljats och målats vid montage. Går från plint och sen upp som räckesstolpar. ca 2,1m långa totalt. Det som är under altan är täckt med duk samt trallbeklädnad utanpå, så räknar knappast med behöva måla om den biten som är under altan då de inte utsätts för något nämnvärt gällande väder och sol.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
K
MathiasS MathiasS skrev:
...möjligen stabilare, men också inte snyggt. Och det är inga problem att bygga stabilt med separata bärande stolpar och räckesstolpar.

De bärande stolparna vill man ju ha en bit in från kanten på altanen, tycker det ser amatörmässigt ut att ha dessa ända ut i kanten.

Monterar man räckesstolparna med skruv i både bjälkarna och den ram man ofta sätter runt altanen i ändarna på bjälkarna så blir räckesstolparna väldigt stabila.
Varför tycker du det ser amatörmässigt ut med stolpar ända ut i kanten? Sannolikt syns de knappast då en altan på 1,6m från mark lär vara inklädd med altankjol.
 
K kniv skrev:
Varför tycker du det ser amatörmässigt ut med stolpar ända ut i kanten? Sannolikt syns de knappast då en altan på 1,6m från mark lär vara inklädd med altankjol.
Det är min subjektiva uppfattning. Man får ett helt annat utseende när man flyttar in stolparna en halvmeter.
 
Tack för svar!
Jag är medveten om att man kan måla på tryckt efter ett par år, men tycker inte det blir bra ändå, känns som den färgen sällan sitter lika bra som på hyvlat icke tryckt virke. Bubblar sig etc.

Har iofs inte sett det som mindre estetiskt med bärstolparna längst ut, särskilt här med tanke på att det blir altankjol (24x45 i diagonalt rutmönster typ) i sektioner mellan stolparna. Men nu när du säger det @MathiasS, hmm... Befintlig altan ska ändå göras 40 cm "djupare" (3,6 istf 3,2m) utanför befintliga plintar, så kanske är det enklaste lösningen ändå. De plintarna har hållit bra 15 år, ej sjunkit.

Bifogar en fantastiskt detaljerad skiss på bygget 😉

Handritad skiss av altanprojekt med måttangivelser och plintar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
MathiasS MathiasS skrev:
Det är min subjektiva uppfattning. Man får ett helt annat utseende när man flyttar in stolparna en halvmeter.
Även om dom inte syns..?
 
K kniv skrev:
Även om dom inte syns..?
Har man kjol vill jag ändå ha den en bit in. Häng inte upp dig på vad jag tycker. Smaken är som baken!
 
K
MathiasS MathiasS skrev:
Har man kjol vill jag ändå ha den en bit in. Häng inte upp dig på vad jag tycker. Smaken är som baken!
Nejdå, är inte upphängd. Försöker bara förstå vad för variant du föredrar. En altan med överhäng helt enkelt, där underdelen fortvarade är beklädd.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Stolpar från grund till räcke alla dagar i veckan!
/W
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det är min subjektiva uppfattning. Man får ett helt annat utseende när man flyttar in stolparna en halvmeter.
Då förlorar du en del yta.
 
Jag skulle bygga plintstolparna bara till under trallen. Sedan kan man ta några räckesstolpar lite längre så att dom överlappar plintstolparna en meter eller så, och fästa där. Då kan du sedan byta ut räckesstolparna utan att byta plintstolparna. Och stabilt blir det.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Då förlorar du en del yta.
Under menar du? Isåfall ja.
 
Stolpar hela vägen från plint och ett varvs indrag:
Träaltan med räcken och stolpar, vita trädgårdsmöbler, hög position jämfört med hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Altanen är ca 2 meter hög på den hitre delen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.