Jag bor i en villa småland och har fixat till min framsida. Vi har anlagt en parkering samt lagt stenplattor. I samband med detta så grävde vi även grävfirman in fiber.

Komunen hade lagt en slang fram till tomtgräns till alla tomter på vår gata. Den slangen kopplade vi på oss på och grävde in den till huset. Kanaliseringen är gjort enligt konstens alla regler med extra rör, markeringsband med mantlad söktråd mm. Nu sticker denna slang in i vår källare och det är alltså färdigt för att blåsa in fiberkabeln och montera behövlig anslutningsbox.

Vi har fått en offert på detta som ligger på 21.000kr men undrar om det verkligen behöver vara så pass dyrt?

Det verkar ju även så att de som lämnat offert har ensamrätt på mitt område. Ringer man annan leverantör så säger dom att dom inte får installera på min adress?
 
RoTe
Det är inte sällan att dom testar först vilka som är dumma nog att betala deras första bud. Låter man det vara nåt halvår brukar det kunna komma bättre erbjudanden.
 
MultiMan
RoTe RoTe skrev:
Det är inte sällan att dom testar först vilka som är dumma nog att betala deras första bud. Låter man det vara nåt halvår brukar det kunna komma bättre erbjudanden.
Det verkar vara ett sedan lång tid färdigt fiberprojekt som tidigare ägare valt att inte hoppa på. Jag skulle inte räkna med att få några specialpriser i efterhand. Så länge projektet löper, visst, men inte flera år senare.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
RoTe
MultiMan MultiMan skrev:
Det verkar vara ett sedan lång tid färdigt fiberprojekt som tidigare ägare valt att inte hoppa på. Jag skulle inte räkna med att få några specialpriser i efterhand. Så länge projektet löper, visst, men inte flera år senare.
Jasså det var mer än jag kunde läsa av TS inlägg.
 
MultiMan
"Komunen hade lagt en slang fram till tomtgräns till alla tomter på vår gata"

"Hade" är preteritum, dvs dåtid. Jag kan inte tolka det på annat sätt att det finns ett befintligt nät sedan tidigare som nuvarande husägare kopplat in sig på, men tidigare ägare valt att tacka nej till. Har jag fel är det bara för trådskaparen att rätta mig.

Jag tror oavsett att det är uppförsbacke med lägre pris, särskilt i nuvarande ekonomiska klimat.
 
  • Gilla
Jocke Best och 3 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
"Komunen hade lagt en slang fram till tomtgräns till alla tomter på vår gata"

"Hade" är preteritum, dvs dåtid. Jag kan inte tolka det på annat sätt att det finns ett befintligt nät sedan tidigare som nuvarande husägare kopplat in sig på, men tidigare ägare valt att tacka nej till. Har jag fel är det bara för trådskaparen att rätta mig.

Jag tror oavsett att det är uppförsbacke med lägre pris, särskilt i nuvarande ekonomiska klimat.
Det stämmer att det finns ett befintligt nät. Något som kommunen lade när gatan grävdes upp för att byta dagvattnet för ca 2 år sedan. Dock fick vi aldrig något erbjudande om fiber vid den tidpunkten.

Nätet ägs av det kommunalägda bolaget som vi fått offert av.
 
Är nog rätt normalt pris tyvärr.
Vi betalade 17 000 för 2012 Grannen ringde och kollade till deras stuga som inte har dom skulle ha 40 men då var de en del grävande till tomtgränsen. OBS ute på landet.
 
T Trollskidan skrev:
Är nog rätt normalt pris tyvärr.
Vi betalade 17 000 för 2012 Grannen ringde och kollade till deras stuga som inte har dom skulle ha 40 men då var de en del grävande till tomtgränsen. OBS ute på landet.
Och då hade ni själva grävt in slangen i huset så det bara var att blåsa in kabeln för leverantören?
 
JAPP Men vi ägde hela anläggningen sedan har kommunen tagit över den
På ALLA år har vi haft ett stopp . Åskan slog ner i noden.
Så kan vi välja fritt från internetleverantör.
Kollade var lika pris här på 40 000 oavsett vart du bodde i kommunen.
 
MultiMan
Macbeth Macbeth skrev:
Och då hade ni själva grävt in slangen i huset så det bara var att blåsa in kabeln för leverantören?
Man står normalt sett själv för grävningen av slang på den egna tomten. Jag fick fiber för 2 år sedan och fick bekosta den delen helt själv. De 19 000 det kostade var utom det.
 
  • Gilla
Trollskidan och 1 till
  • Laddar…
Se det som normalt, priset gäller din fastighet, ingen annans fastighet vad de fått betala i Sverige av olika operatörer, och kostnad från nätägaren.
Du kan glömma alla exempel i tråden om priser och hur arbetet utförs, det blir bara hur långt är ett snöre.
Men i ditt pris ingår också byggande av stamnät som troligtvis nätägaren tar betalt för gällande din fastighet.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Jag är inte förvånad över priset. Vi betalade något liknande för att dom skulle lägga sin slang i ”diket” vi hade grävt själva, blåsa fiber och koppla in. Det var visserligen för ett gäng år sedan.

Man är ju med och finansierar all infrastruktur dom har grävt ner i gatan och byggt små bodar för, inte bara den där lilla stumpen in till huset, så det är väl okej att det kostar lite.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
C
Macbeth Macbeth skrev:
Nätet ägs av det kommunalägda bolaget som vi fått offert av.
Du skämtar!? Ett kommunalt bolag som vill ha 21 000 kr för att bara blåsa och koppla in en fiber?
Hur motiverar de det priset? Kommunens uppgift är ju inte direkt att skinna kommuninvånarna om man säger så.
 
Prismässigt låter det inte orimligt. Jag betalade för ca 10 år sedan samma summa som eftersläntrande beställare.
Eftersläntrare idag får betala 23.000 i mitt område.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
C
yonna yonna skrev:
Eftersläntrare idag får betala 23.000 i mitt område.
Till kommunen? När all kanalisation redan fanns på plats?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.