Hej! Kylfunktionen i luftvärmepumpen är ju oslagbar. Har läst på endel ställen att risken med kondensvatten i innerdelen är att det bildas mögel och luktar illa. Detta ska man motverka med att innan pumpen stängs av, köra någon timme i värmefunktion. Står bland annat i instruktionsboken. Men detta motverkar ju hela syftet med kylfunktionen. Hur hanterar ni detta och är det ens ett problem? Regelbunden rengöring kanske är svaret?
 
När man kört kyla ett tag och fått ner temperaturen rejält så sänker ju också kompressorn farten och förångaren blir inte lika iskall och eventuellt kondensvatten minskar. Då ställer jag om den i enbart fläktläge och kör så i minst en halvtimme innan jag stänger av. Det verkar fungera bra.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Om du kör den i kylläge konstant med tex 21-24 grader och när den uppnått inställd temperatur så kommer fläkten ligga och bara fläkta tills den behöver köra på med lite kyla igen, har inte hört någon som drabbats av mögel i tråget då om man kör den på det viset konstant under sommaren.
Ska man tex resa bort några dagar eller längre så kan det vara en fördel att dra på värmeläget ett tag för att torka ur innerdelen.
 
L
Jag har en AC (Daikin) mitt sovrum som i princip är en luftvärmepump som är optimerad för kyla istället för värme. Ibland får den gå en halvtimme innan sängdags och ibland hela natten, och jag har aldrig brytt mig om att den ska "torka ur". Har fungerat bra nu i flera år.
 
L Lennart 57 skrev:
Jag har en AC (Daikin) mitt sovrum som i princip är en luftvärmepump som är optimerad för kyla istället för värme. Ibland får den gå en halvtimme innan sängdags och ibland hela natten, och jag har aldrig brytt mig om att den ska "torka ur". Har fungerat bra nu i flera år.
Beror nog även på vad man har som flyger runt i luften inomhus då det skiljer sig mellan hushåll vem som får lite problem.
Att torka ur den gör att man minskar risken för att få problem, en del modeller kör torkfunktion automatiskt efter att den har gått i AC läge.
 
Tack för svar. Ska köra fläktläge en stund efter ac.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.