O olofh skrev:
Tittar på terrasmarkiser och undrar om någon har erfarenhet av rustas eller hornbach som ligger runt 10 tkr. Alternativet är att gå upp till dryga 20 för skånska byggvaror men då är det ingen kassett.

[länk]

[länk]

[länk]
Lyftet frågan igen då jag går i samma tankar denna sommar. Vad blev det för val för er och är ni nöjda med ett val?
 
W Wennbergp skrev:
Lyftet frågan igen då jag går i samma tankar denna sommar. Vad blev det för val för er och är ni nöjda med ett val?
blev inget köp men hornbach känns rangligare än rustas
 
O olofh skrev:
blev inget köp men hornbach känns rangligare än rustas
Tack får nog ta en tur runt och kolla lite på olika leverantörer.
 
Köpte Hornbachs markis (2st) 5x3m helkasett. Ca 3-4år sedan , supernöjd , betalade 9995:-/st. Motsvarande kvalitet som markiser som kostade 30000+. Men de dem säljer nu ser inte lika ut på bilderna. Mina har mer rundade profiler.

Med vänlig hälsning, fremax
 
Mac_attack
fremax fremax skrev:
Köpte Hornbachs markis (2st) 5x3m helkasett. Ca 3-4år sedan , supernöjd , betalade 9995:-/st. Motsvarande kvalitet som markiser som kostade 30000+. Men de dem säljer nu ser inte lika ut på bilderna. Mina har mer rundade profiler.

Med vänlig hälsning, fremax
Köpte du möjligtvis Kumå från? Eller verkar det vara någon de inte säljer längre - vet du vilken? Är intresserad av att slå till men är en jäkla djungel med markiser, svårt att veta vad man får.

Ska reklamera en vi haft som rostat efter ynka två år, så är lite mer mån om att köpa en i aluminium den här vändan.

Fortfarande nöjd? Har du bilder att dela?
 
Redigerat:
Är också nyfiken ifall någon har erfarenhet av exempelvis en sån här? Prismässigt är det ju helt enormt stor skillnad om man jämför med Moogio, Markis.se eller liknande. Men man kanske får vad man betalar för.

Motordriven kassettmarkis med fjärrkontroll i grått, mått 400x300 cm, visad i utfällt läge.
 
Har en 3 meters terrassmarkis från Rusta, köpte den begagnad för 7 år sen för 1000:-, säljaren viste inte riktigt när de köpt den, men trodde 3-4 år.
Har inget att klaga på, funkar som den ska.
 
Isakare Isakare skrev:
Har en 3 meters terrassmarkis från Rusta, köpte den begagnad för 7 år sen för 1000:-, säljaren viste inte riktigt när de köpt den, men trodde 3-4 år.
Har inget att klaga på, funkar som den ska.
Lust att visa bild? Låter ju grymt!
 
R
F fekberg skrev:
Är också nyfiken ifall någon har erfarenhet av exempelvis en sån här? Prismässigt är det ju helt enormt stor skillnad om man jämför med Moogio, Markis.se eller liknande. Men man kanske får vad man betalar för.

[bild]
Har en kassetmarkis Sonnino motordriven med fjärrkontroll 5000x3000.
Är inne på 3:e säsongen ingett att klaga på hittills..

 
  • Gilla
fekberg
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Har en kassetmarkis Sonnino motordriven med fjärrkontroll 5000x3000.
Är inne på 3:e säsongen ingett att klaga på hittills..

Jag funderar på en Sonnino kassettmarkis och har ett par frågor, som jag trots flera försök inte har lyckats få svar på från Hormbach:
1. I monteringsanvisningarna på hemsidan anger man ett visst avstånd mellan fästpunkterna, olika för de olika markisbredderna, i mitt fall 162 cm för en 4 m bred markis. Hur flexibelt är det här avståndet? Jag undrar eftersom jag hade tänkt fästa markisen mot takstolarna under takutsprånget och avståndet mellan takstolarna är mindre än rekommendationen på hemsidan.
2. I monteringsanvisningarna rekommenderar man även en minsta lutningsvinkel på 15 grader för att regnvatten skall kunna rinna av. I mitt fall har jag en begränsad höjd till förfogande och vill därför kunna ställa in en mindre lutning är 15 grader (med risk för kvarstannande regnvatten om jag inte ser upp). Vilket är den minsta vinkel man rent tekniskt kan ställa in?
 
R
B BenDet skrev:
Jag funderar på en Sonnino kassettmarkis och har ett par frågor, som jag trots flera försök inte har lyckats få svar på från Hormbach:
1. I monteringsanvisningarna på hemsidan anger man ett visst avstånd mellan fästpunkterna, olika för de olika markisbredderna, i mitt fall 162 cm för en 4 m bred markis. Hur flexibelt är det här avståndet? Jag undrar eftersom jag hade tänkt fästa markisen mot takstolarna under takutsprånget och avståndet mellan takstolarna är mindre än rekommendationen på hemsidan.
2. I monteringsanvisningarna rekommenderar man även en minsta lutningsvinkel på 15 grader för att regnvatten skall kunna rinna av. I mitt fall har jag en begränsad höjd till förfogande och vill därför kunna ställa in en mindre lutning är 15 grader (med risk för kvarstannande regnvatten om jag inte ser upp). Vilket är den minsta vinkel man rent tekniskt kan ställa in?
Fästerna är skjutbara så du har spelmån, tror att det finns extra fästen att köpa för inte för stor peng med..
Har du den fullt utdragen och lite fall så riskerar man att det blir för tungt med regnvattnet, vi har den bara utfälld i regn om vi sitter ute under den och då kan man hjälpa vattnet genom att putta upp duken underifrån..
Tror inte det är någon idé att ställa frågor till Hornbach dom har ingen vidare kunskap mer än det som står i instruktionerna..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.