Helt nybyggt fritidshus och godkänd våtrums hantverkare satte upp våtrumsmattan & board på väggen som besiktningsmannen godkände. Nu ser jag, 4 mån efter besiktning, att det börjat släppa i alla hörnen mellan matta & board så att jag kan sticka in en tändsticka & den sitter kvar, se bifogad bild.
Vad har ni för erfarenhet kring lagning av detta?
Jag personligen tänkte inte åtgärda detta utan det får våtrumskunniga personer göra. Jag vill mer bara dubbelkolla deras förslag på åtgärd med vad andra kan ha för erfarenhet.
 
  • En tändsticka som fastnat i skarven mellan våtrumsmatta och board i ett hörn, visande glappet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
BirgitS
Det är ju inte du som ska fixa att bården släpper i hörnen utan du säger till hantverkaren att du vill reklamera deras arbete och om det är ett fel (vilket det borde vara) så ska de rätta till det på garantin.
 
  • Gilla
Marie Hag
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju inte du som ska fixa att bården släpper i hörnen utan du säger till hantverkaren att du vill reklamera deras arbete och om det är ett fel (vilket det borde vara) så ska de rätta till det på garantin.
Tack för snabbt svar. Jag var nog lite otydlig i min beskrivning. Jag tänkte inte själv fixa det utan mer vill dubbelkolla hantverkarnas ev förslag på åtgärd för att se om det är lagligt eller inte då jag själv inte kan något om detta ämne.
 
BirgitS
Har det blivit så här därför att bården inte räcker ända in i hörnen (skuren för kort?) och man har dragit i och sträckt ut den för att försöka få den att räcka?
Eller är det bara dåligt limmat?
I första fallet får man nog göra om med ny bård.
I det andra kanske det går att spruta in lim.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har det blivit så här därför att bården inte räcker ända in i hörnen (skuren för kort?) och man har dragit i och sträckt ut den för att försöka få den att räcka?
Eller är det bara dåligt limmat?
I första fallet får man nog göra om med ny bård.
I det andra kanske det går att spruta in lim.
Hej,
Osäker på grundorsaken. Men till just den våtrumsmattan fanns det ingen egen board så dom skar till en board av våtrummsmattan. Då det är sådana små hål i alla fyra hörnen och det är i enbart ett hörn som skarv finns så fick jag som besked att det var det som var orsaken, att dom skapat en board av våtrumsmattan.
Nu fick jag besked att de ska "värma" mattan & trycka in våtrums lim & trycka in hörnen extra men att det inte ska vara någon fara då boarden lappar över våtrumsmattan 5 cm & att det är tätskickt bakom.
Är det godkänt?
(tänker extra på hörnet i duschen, det är inte i duschen som bilden är tagen)
 
BirgitS
Jag skulle säga att det är osannolikt att vatten skulle ta sig in uppåt på 2 m höjd och komma in bakom en dåligt fastlimmad bård i sån stor utsträckning att det skulle bli en vattenskada. Det är normalt högre upp än vad takduschen är.
 
  • Gilla
Marie Hag och 1 till
  • Laddar…
Bården skall väl gå runt hela rummet i ett stycke o bara skarvas över dörren om det skall vara godkänt att skarva i hörnet är väl inte ok
 
Plastmatta monterad med H-metoden, se Säkra Våtrum, monteras normalt upp till cirka 2,05-2,10 m. Ovanför denna höjd kan man gärna komplettera med en bård eller ett målat skikt enligt MVK.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag skulle säga att det är osannolikt att vatten skulle ta sig in uppåt på 2 m höjd och komma in bakom en dåligt fastlimmad bård i sån stor utsträckning att det skulle bli en vattenskada. Det är normalt högre upp än vad takduschen är.
Stort tack för ditt svar.
 
BirgitS
Det är möjligt att det är godkänt men jag skulle inte vilja ha skarvar på det sättet i ett nytt hus det är ju ingen tapet utan en tjock matta. Prismässigt blir det förstås dyrare att göra en lång remsa om man inte har nytta av resten av mattan
 
Bo arnold Bo arnold skrev:
Bården skall väl gå runt hela rummet i ett stycke o bara skarvas över dörren om det skall vara godkänt att skarva i hörnet är väl inte ok
Aha, ok, stort tack för din kommentar. Ytterligare något jag får ta upp med dem.
 
Bo arnold Bo arnold skrev:
Det är möjligt att det är godkänt men jag skulle inte vilja ha skarvar på det sättet i ett nytt hus det är ju ingen tapet utan en tjock matta. Prismässigt blir det förstås dyrare att göra en lång remsa om man inte har nytta av resten av mattan
Stort tack för din kommentar.
 
Bo arnold Bo arnold skrev:
Bården skall väl gå runt hela rummet i ett stycke o bara skarvas över dörren om det skall vara godkänt att skarva i hörnet är väl inte ok
Ok, tack för din kommentar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.