F
Jag har en anläggning med batteri från Svea Solar. Tittade nu på VFs (nätägarens) statistik över inmatning och utmatning. Jag valde en dag när vi inte var hemma och förbrukningen var hyfsat konstant och låg. När Svea appen visar en logisk konsumtion av batteriets lagrade energi under kvällen och natten så visar VF att jag dessa timmar har både sålt och köpt energi från dem. Det har inte producerats något dessa timmar så jag kan bara ha sålt från batteriet. Någon som begriper vad som pågår?
 
K
Kan du visa skärmdumpar över graferna? Det är också så att en växelriktare oftast jobbar jämnt över faserna, vilket din förbrukning inte är. Så det påverkar lite.
 
R
Det här har jag påtalat för Svea solar men de säger att det fungerar som det ska.

Har ett 10kwh batteri men använder i stort 1/3 av det. 2/3 går till export.

Detta tack vare att batteriet inte kan fasbalansera dynamiskt.

Såhär kan de se ut

Förbrukning
fas 1: 1000w
fas 2: 50w
fas 3: 50w

Totalt 1100w som batteriet/vxl-rikt delar upp i tre faser (366w per fas)

Fas 1: 1000w - 366w = 633w import
Fas 2: 50w - 366w = 316w export
Fas 3: 50w -366w = 316w export

Så man köper och säljer samtidigt. I appen ser de ut som man förbrukar allt men tittar man per fas i smartmätaren så ser man verkligheten.

Allt för att energibolaget mäter per fas inte totalsumman.
 
F
Köper

Stapeldiagram som visar elanvändning i kilowattimmar över tid med en topp på morgonen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Säljer
Stapeldiagram som visar elförbrukning i kWh över tidpunkt på dagen för den 12 maj 2024.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F
Energianvändningsdiagram över dygn, visar PV-output, total konsumtion och batteriladdning/utladdning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F
R Raecer11 skrev:
Det här har jag påtalat för Svea solar men de säger att det fungerar som det ska.

Har ett 10kwh batteri men använder i stort 1/3 av det. 2/3 går till export.

Detta tack vare att batteriet inte kan fasbalansera dynamiskt.

Såhär kan de se ut

Förbrukning
fas 1: 1000w
fas 2: 50w
fas 3: 50w

Totalt 1100w som batteriet/vxl-rikt delar upp i tre faser (366w per fas)

Fas 1: 1000w - 366w = 633w import
Fas 2: 50w - 366w = 316w export
Fas 3: 50w -366w = 316w export

Så man köper och säljer samtidigt. I appen ser de ut som man förbrukar allt men tittar man per fas i smartmätaren så ser man verkligheten.

Allt för att energibolaget mäter per fas inte totalsumman.
Aj. Tack för pedagogiskt exempel. Jag har helt missat att det är så här det fungerar. Jag kanske inte har intresserat mig tillräckligt men kan också tycka att det inte framkommer någonstans i det jag läst. Lite surt. Exempeldagen jag visar i klippen ovan så har appen fått mig att tro att jag köper tot ca 4 kWh dels när batteriet tar slut vid tvåtiden på natten och därefter för att ladda upp batteriet ca kl fyra. VF säger dock att jag köper 7,4.
 
  • Gilla
Raecer11
  • Laddar…
F
...och innan ni reagerar på korrelationen mellan produktion och konsumtion i Svea Solars app. Jag har felanmält det. Rimligen felkopplad mätning. Förbrukningen bör vara typ jämn under dagen.
 
R
Kan tycka att om man säljer ett batteri på 10kwh så ska man kunna använda hela effekten som köpare.

Ofta så har jag förbrukning enl mitt exempel och 2/3 går till export samtidigt som jag köper…
 
R Raecer11 skrev:
Det här har jag påtalat för Svea solar men de säger att det fungerar som det ska.

Har ett 10kwh batteri men använder i stort 1/3 av det. 2/3 går till export.

Detta tack vare att batteriet inte kan fasbalansera dynamiskt.

Såhär kan de se ut

Förbrukning
fas 1: 1000w
fas 2: 50w
fas 3: 50w

Totalt 1100w som batteriet/vxl-rikt delar upp i tre faser (366w per fas)

Fas 1: 1000w - 366w = 633w import
Fas 2: 50w - 366w = 316w export
Fas 3: 50w -366w = 316w export

Så man köper och säljer samtidigt. I appen ser de ut som man förbrukar allt men tittar man per fas i smartmätaren så ser man verkligheten.

Allt för att energibolaget mäter per fas inte totalsumman.
Är det verkligen så? Jag var rätt säker på att mätaren rapporterar summan av faserna. Är det inte så att det varierar över timmen. Att det finns perioder av försäljning och perioder av köp.
 
K
F Frågan skrev:
[bild]
Felvänd smartmätare eftersom konsumtion följer produktion. Kan gå att lösa på fjärr i programmeringen beroende på vilket fabrikat, men tycker att det är mest rätt att göra det på plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.