Det är dags att planera för boendet efter pensionen om 6-10 år.
Hade tänkt flytta till gården och hade tänkt renovera boningshuset (byggt ca 1910, timrad bottenvåning) där efterhand fram tills dess.
Men en kompis har föreslagit att jag skulle kunna bygga ett ny liten (60-70 m^2 sissådär) stuga precis som jag vill ha den (låg/noll-energi, lätt underhåll etc) Så frågan är, Finns det färdiga ritningar och i så fall var riktade mot gör-det-självare eller är det arkitekt som gäller?
 
K Kapsyl skrev:
Det är dags att planera för boendet efter pensionen om 6-10 år.
Hade tänkt flytta till gården och hade tänkt renovera boningshuset (byggt ca 1910, timrad bottenvåning) där efterhand fram tills dess.
Men en kompis har föreslagit att jag skulle kunna bygga ett ny liten (60-70 m^2 sissådär) stuga precis som jag vill ha den (låg/noll-energi, lätt underhåll etc) Så frågan är, Finns det färdiga ritningar och i så fall var riktade mot gör-det-självare eller är det arkitekt som gäller?
Jag skulle börja med en projektledare om du inte vill hålla i allting självz

Börja också med budget redan nu så du vet vad du har att jobba med.

Arkitektritat kan bli billigare och bättre än färdiga ritningar…
 
Beskriv hur Du vill ha det så får Du en 3d skiss.
 
Projektledare hade jag tänkt vara själv eftersom det är ett långtidsprojekt fram till och kanske över pensionen. Har också gott om hantverkare i vänskapskretsen som kan bidra med råd och eventuellt dåd.
Hursomhelst hade jag tänkt börja med att titta på ritningar och se om det finns något lämpligt redan eller om man skall leta rätt på nån arkitekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.