Ett snabbt sätt att se om detta fel går att mäta sig fram till är att trä jordfelsbrytarens tre faser och nolla genom en tångamperemeter med bra upplösning. Om tångamperemetern visar på att det finns en läcktröm så är det ett fel som går att mäta sig fram till mha uteslutningmetoden. Dvs mät upp nollan för varje grupp tills den "skyldiga" gruppen hittas.

Visar tångamperemetern inte någon läckström trots att du kopplar in/slår på alla tänkbara laster så är det verkligen ett jordfel som av någon anledning kommer och går, och då är det mycket svårt att hitta det.
 
Kan det löna sig att installera en till JFB och koppla in hälften av grupperna på den istället?

Sedan kan man ju anteckna vilka grupper som hörde till den JFB:n som löste ut. Och så kan man ju kasta om ett par grupper mellan JFB:na varje gång detta har hänt. På detta sätt borde man ju komma närmare och närmare felet även om det bara uppträder typ tre gånger om året...
 
En bra lösning tycker jag, bara det finns plats i centralen för en till jfb, jag ska kolla det.
 
STEKO i mitt första inlägg skriver jag hur man kan isolationsmäta, instrumentet du ska använda heter Megger och mäter med en spänning på minst 500 volt, en yrkesman mäter en villacentral på 1-2 timmar
 
  • Gilla
janetpro
  • Laddar…
elmont skrev:
Om tex nolla och jord ligger ihop lite "längre" från en central och är det inte ovanligt att det kan gå bra i långa tider och sedan helt "oförklarligt" få JFB att lösa ut.
Intressant teori.. Den är ny för mig men så håller jag ytterst sällan på med felsökningar i elanläggningar som är kopplad via jordfelsbrytare. Det sker mest för husbehov och hos närmast sörjande. Alltså kan det gå och megga sig fram till felet trotts att det kommer och går
 
STEKO skrev:
En bra lösning tycker jag, bara det finns plats i centralen för en till jfb, jag ska kolla det.
huvudsaken lär ju vara att det finns eller finns plats för en till nollskena samt att det går att dela upp på två fasskenor. En JFB är ju lätt att sätta bredvid i en egen kappsling...
 
Jag har hittills ALDRIG haft ett jordfel, som löst en JFB, som jag med hjälp av megger inte kunnat lokalisera men nån gång ska väl vara den första.
 
Håller med elmont. Orsaken brukar oftast vara nåt "mindre" fel som under vissa betingelser blir tillräckligt stort, typ lite mer fukt, för att gå över gränsen för att lösa ut JFBn. Detta grundfel brukar avslöjas mha meggern.
 
Det finns bara ett tipps kvar att ge MEGGA. Klarar du inte av det själv så anlita en elektriker för en dryg tusenlapp så hittar han felet åt dig
 
Igår morse, efter den blåsigaste natten på hela vintern (Var det samma morgon som du skrev inlägget). Och i November... Vad elektriskt kopplas in när det blir kallt? Ett extra steg i någon elpatron (har man pannan efter jorfelsbrytare?). Frostvakt på något vattenrör.
 
ursäkta mig om jag e helt ute o cyklar MEN.....
jag jobbade som bil mek för 100 år sen o då fick vi in en bil som de sade hade löst ut JFB...
felet låg i kablaget till motor värmaren...

om du hade den ikopplad vid de tillfällena så kan felet vara där.
 
Jordfelsbrytarn är lurig.

I två års tid, högst sporadiskt löste den ut för mig,
Hade kontroll av elekriker, men gick inte hitta felet.´
Men har äntligen hittad det...
Visade sig att det var ugnen som var boven i dramat.
 
det skadar ju inte att mäta utlösningsströmmen för jfb för att se att den ligger helst mellan ca 24-max 30 mA, normalt brukar dom ligga i det området. får inte ligga under 15mA. samt att megga
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.