Vi har haft tvättmaskinen ända sedan vi flyttade in, då typ 4år sedan. Plötsligt så var marken överflöd med vatten, det är första gången det har hänt för oss.
Översvämmat badrumsgolv med vattenpölar och två använda moppväskor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här såg våra avlopp rören ut och var orörd innan.
Tvättmaskins avloppsrör och slangar med silvertejp nära ett kaklat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är efter jag har lagt silver tejp
Tvättmaskinsavlopp med silvertejp och hink som försök att stoppa läckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag testade med lägga några silvertejp för se om det går blockera vattnet från att komma ut.
Tyvärr gick det ej, jag filmade några klipp::



Här ser avlopps rören ut inuti och även testade lägga vatten:



Som jag har märkt, varje gång när displayen på tvättmaskin står "Tömmer"
så händer alltid att vattnet bara öser upp. Det är bara det moment som händer att det överflöder. Annars resten av tiden gör det som det ska och fungerar det som den gör.



Någon som har förslag eller vet hur man hanterar problemet?
 
Har du rensat vattenlåset?
 
  • Gilla
Daniel 109 och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Skruva isär vattenlåset och rengör.
 
  • Gilla
DaSpookyBoi och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Här är vattenlåset. Om ni inte rensat det på 4 år så är det nog dags nu. Det är bara att skruva loss, plocka isär och ta bort allt skräp som möjligtvis fastnat sedan skruva ihop igen. Lycka till 😊
 
  • Vattenlås under handfat markerat med röd cirkel, omgivet av rör och kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
DaSpookyBoi
  • Laddar…
Tack för era svar hörni :)
Jag kanske hinner kolla på det idag eller imorn, kommer återkomma hur det ser ut.
 
  • Gilla
Anonymiserad 166136
  • Laddar…
vill man minska risken eller om man vill öka på tidsintervallen till att kladda igen - skippa sköljmedlet...

sköljmedel i kombination med kvarvarande tvättmedel och annat ger ett kladd som gärna fastnar på ytor och där annan skräp i tvätt och sköljvatten också fastnar i det och det bygger på sakta och till slut blir stopp.

samma sak gäller hårkonditioneringen efter schampot i duschen (samma mekanism) i hur fort bottensilen i kabinen och kanske slangen efter sätts igen tillsammans med hår och annan gucka.

.
 
A
X xxargs skrev:
vill man minska risken eller om man vill öka på tidsintervallen till att kladda igen - skippa sköljmedlet...

sköljmedel i kombination med kvarvarande tvättmedel och annat ger ett kladd som gärna fastnar på ytor och där annan skräp i tvätt och sköljvatten också fastnar i det och det bygger på sakta och till slut blir stopp.

samma sak gäller hårkonditioneringen efter schampot i duschen (samma mekanism) i hur fort bottensilen i kabinen och kanske slangen efter sätts igen tillsammans med hår och annan gucka.

.
Jag rekommenderar att aldrig använda sköljmedel i en tvättmaskin. Efter vad jag har läst mig till, så bildas det här kladded du prata om inne i maskinen. Men det var ju detta du sa. Ville bara
förtydliga.
 
bildas också längre ut - i avloppet och inte bara inne i maskinen...
 
  • Gilla
Anonymiserad 166136
  • Laddar…
Det var första gången jag någonsin hade skruvat vattenlåset.
Ett öppet vattenlås på ett kaklat golv med mörka fogar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var fullt med brun skräp och luktade väldigt illa.
En person med blåa handskar håller ett vattenlås täckt av brun skräp som skapats av sköljmedel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En hand i blå gummihandske håller ett vattenlås täckt med brun beläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag rengjorde varje del.
Till slut satte jag allt som det var.
Rengjort vattenlås med slangar anslutna ligger på en handduk mot kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Testade igen och lade silvertejp igen för säkerhet, det blev succé!!
Inga överflöd av vatten och har testat nu flera gånger.


Jag hade ingen aning om att sköljmedlet skapades allt skräp som fastnade på vattenlåset, men är nu medveten.
Tack för era tips om vattenlåset, sköljmedlet. :)
 
  • Gilla
Anonymiserad 166136 och 1 till
  • Laddar…
Sköljmedel är en totalt onödig produkt.
Sätter igen maskin och avlopp och dåligt för miljö.
Starkt parfymerade gör också att lukten fastnar i en om man besöker nån som använder mycket sköljmedel.
 
  • Gilla
DaSpookyBoi
  • Laddar…
A
T TheGame skrev:
Sköljmedel är en totalt onödig produkt.
Sätter igen maskin och avlopp och dåligt för miljö.
Starkt parfymerade gör också att lukten fastnar i en om man besöker nån som använder mycket sköljmedel.
Håller helt med. Jag har inte använt sköljmedel sedan många år tillbaka (sedan jag fick reda på hur värdelöst det var).
 
MultiMan
Sköljmedel är en utmärkt, fungerande och trevlig produkt och jag har inte haft problem med något sköljmedel på de 40 år jag använt det sedan jag flyttade hemifrån. Det enda problem med beläggningar jag haft är när tillverkarna tvingades byta från fosfater till zeoliter (som är en fin lera). Då kunde det bli mindre beläggningar om man inte tvättade varmt regelbundet, men det har förbättrats över tid när tillverkarna lärt sig. Jag har använt sköljmedel under hela tiden, så det är inte orsaken.

Men det dyker alltid upp de som vet bäst i trådar när det gäller tvätt. Vad är nästa tips? Tvättnötter?

Edit: För att vara väldigt tydlig: Jag har samma vattenlås. Får aldrig beläggningar som behöver tas bort annat än hår och sådant ibland från katterna. Använder sköljmedel vid varje tvätt utom vid funktionsplagg (typ sådana med Goretex) eftersom membranet sätts igen. Givetvis förutsätter detta att man doserar enligt tillverkarens anvisningar. Har man i en halvliter sköljmedel per tvätt kan allt hända. Till ull använder jag lanolinbaserat sköljmedel eftersom det återfettar ullen på bästa och naturligaste sättet, men det är kanske 2 tvättar om året.

Ungdomen i hemtjänsten i kommunen trodde att man skulle fylla så mycket facket rymde vilket med använt märke innebar ungefär 4-5 gångers överdosering. Inte ens då blev det stopp i vattenlåsen, men jag fick ha en lektion i hur man tvättar (gällde hos andra brukare och inte hos mig, jag behöver inget sådant, än iaf).
 
Redigerat:
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.