Hej,

Jag har tydligen ett rejält hål i mitt avloppsrör. Tror det kommer från en inspektionslucka från förr?

Jag tänkte täcka hålet med plast och gjuta betong över. Rörmokaren tyckte att man reparerar detta med någon form av kit (om det går) annars var alternativet att gräva ytterligare (suck) och ersätta röret inifrån huset och bila upp plattan i källaren.

Tänkte att gjuta betong själv måste vara en relativt billig lösning i förhållande till rörmokarens lagning. Vad tror ni är bäst? Funkar det att bara gjuta tror ni?
 
  • Hål i betonggolv med synligt avloppsrör och verktyg, som tegelsten och hink, i en grävd arbetsgrop.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gör ordentligt litet hål i plånboken nu, gör fel stort hål i plånboken när det blir stop juldagen.
Jag skulle alla dagar i veckan göra det ordentligt, bila upp och byt så långt du kan. Då vet du att det är fräscha rör och du kan sova gott om natten.
 
Är det ett betongrör som i övrigt är helt och fungerar(?) så hade jag bara lagat hålet, cement är väl en bra ide. Få in en bit mjuk plast med ett snöre i som täcker hålet från insidan täta mellan plasten och betong med någon kladdig fog, gjut på lite cement. Plasten på insidan kommer nog släppa, så den måste vara mjuk nog att kunna spolas med ut i avloppet när den gör det om 20 år =)
 
  • Gilla
JoshiSushi
  • Laddar…
Jag kollade med en VVS-are som tipsade om att göra såhär. Tog hönsnät som täcker hålet på utsidan och klippte ut en plastbit från ”byggplast”. La några stenar på det och placerade fin expanderbetong över med några bitar hönsnät.
 
  • Grundreparation med hönsnät, plast, stenar och expanderbetong i ett grävt hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.