Hej,

går och funderar på att bygga in vår farstukvist för att få ett bra utrymme för arbetskläder, kommande barnvagn m.m. Tanken är att det ska bli "riktiga" fönster och dörrar, isolering i väggar och tak, har inte riktigt bestämt om det ska hållas uppvärmt eller inte.

Det jag tvekar om här hur man ska göra med golvet. Idag är hela golvet och trappan upp till farstun en enda stor betongklump. Har inte provborrat så jag vet inte vad som finns i, men anar att den är homogen. Det blir ju antagligen rejält kallt om man inte isolerar på något sätt. Från detta golv är det ca 15 mm upp till tröskeln till nuvarande ytterdörr, så det går inte att isolera ovanpå denna. Det är förmodligen ett ganska drygt jobb att bila bort det hela, så det är jag inte jättesugen på.

Har någon byggt in något liknande, kanske gjort om en källare eller något annat som liknar detta? Har ni förslag på hur man kan isolera golvet på något sätt?

Mvh
/Magnus
 
Hej Magnus..
Jag tror inte att din trappa är som du säger, homogen...
Den trappan är med all sannolikhet fylld med sten , för så gjorde man förr i tiden
och jag antar att ditt hus har några år på nacken och då har du en sådan trappa...
Så den skall du ta bort så att du sen, kan göra ett riktigt golv...
Eti..
 
Har brottats med samma problem, se tråden (http://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/210332-renoverings-dilemma.html).

Vi har köpt ett hus där den tidigare ägaren gjort precis det som du tänker på. Hos oss är det klart bevisat att det går göra och det blir väldigt praktiskt. Vi har även fått ett rum till ovanför hallen som vi har som bibliotek/arbetsrum..
Väggreglarna står på betongplattan i ytterkant och är isolerade och har panel på utsidan som resten av huset..

Men problemet är golvet, det blir mycket kallt om man inte har det uppvärmt. Hos oss la de ner elkabel under klinker och det är inte det bästa. Vi kommer nu lägga vattenrör som kopplas på golvvärmen och förhoppningsvis får ett varmare utrymme.

Dock skulle jag, om det vore jag som gjorde det, rivit den befintliga trappen, och gjort en ny grund som blir helt rätt från början. Som det är nu, är det tyvärr ett hopplock av lösningar som inte blir optimala tillsammans..
 
När jag skrev homogen menade jag nog "inte ett murat skal med luft inuti"... Kan tänka mig att det är allsköns bumlingar däri.

jackt: det var precis nåt åt ditt håll vi har tänkt oss. Fördelen hos oss är ju att allting är åtkomligt eftersom det inte finns några väggar. Vi har plats för radiator och det vore relativt enkelt att koppla in, men jag misstänker att golvet blir snorkallt med bara tunn laminat eller typ Bergo-plattor...

Skulle man kunna hyra en bra bilmaskin och någon kapmaskin/stor vinkelslip med diamantklinga och kapa rena kanter utmed det som blir sockel för väggen, sedan bila ur innandömet en bit ner, fylla med frigolit o.s.v.?
Vad är egentligen vinsten med att gjuta på frigoliten jämfört med att jämna av, lägga frigolit och sedan typ golvspån? Då är vi ju kanske mer inne på golv-avdelningen av forumet, men lite nyfiken...
 
Någon sorts isolering bör du få dit, framförallt om du kommer köra med radiator, det blir mycket kallt på golvet. Jag har haft det så en dryg vecka, och då har det bara varit max -10 grader ute..
Om du bilar bort eller bygger på höjden har nog ingen betydelse, beror mer på omgivande nivåer, tex golvet i befintlig hall, eller om du har dörrar osv..
 
Jag har ca 15 mm från detta betonggolv till underkant på dörren in till huset, så att bygga på går inte med mer än ca 10 mm. I så fall blir det väderskyddat kallutrymme... Skulle man ta bort dörren inåt och isolera på betonggolvet så blir det ett steg neråt när man går in i huset och dessutom en låg dörrpost. Känns inget bra...

Om man skulle riva hela trappen och bygga upp igen, hur hade ni gjort detta? Det är ca 5 kvadratmeter och 60-70 cm högt.
- L-stöd, fyll med mycket frigolit och gjut på toppen
- Mura Leca runt om, fyll med makadam, gjut platta
- Plintar och träbjälklag
- ?
 
  • Gilla
Martin Edström
  • Laddar…
En ekonomivariant skulle kanske kunna vara att sätta isolering utanpå betongen och en bit ner i marken. Då skulle du få att 60-100 cm tjockt lager av betong, sten, grus & jord som "isolering" mot marktemperaturen, (vilken alltid håller plusgrader). Dvs tempdiffen skulle bli mindre, vilket gör att man klarar sig med mindre isoleringstjocklek. Naturligtvis blir det inte lika värmekomfortabelt som fullisolerad platta a la nybygge, men det bör bli fullt acceptabelt. Dessutom billigare, snabbare och enklare än rivning och nybygge.
 
  • Gilla
Luc Reiner
  • Laddar…
Hm, intressant! Lite som att tilläggsisolera grunden då? Borde nog göra lite nytta, även om det som du säger inte blir som en ny platta... Arbetsinsatsen blir ju väldigt mycket mindre.

Hur mycket isolering kan man tänkas behöva? 100 mm cellplast? Hur mycket lägger man på när man tilläggsisolerar en grund? Tror t.o.m. att jag sett färdiga skivor med ytskikt just för att isolera grund, ska leta lite...

Fler idéer, någon annan som gjort denna sorts inbyggnad?
 
Bumpar en gammal tråd då jag delvis har samma funderingar som TS.

Min trappa och golv är dock inte stående på mark på samma sätt som jag uppfattar att TS's trappa var, så jag undrar om man kan få ordning på temperaturen genom att isolera plattan underifrån? Jag undrar också om någon har synpunkter på huruvida jag behöver förstärka plattan på något vis om jag tar bort trappdelen? Jag tänker att trappen avlastar lite i dagsläget och om jag kapar bort den så blir ju plattan mer hängande än innan.

Ett alternativ skulle i så fall vara att antingen sätta plintar, men eftersom huset dränerades i våras så litar jag inte riktigt på att dessa inte kommer sätta sig. Ett annat alternativ skulle kunna vara att sätta "konsoler" under plattan, i samma typ som man ibland ser på balkonger. (Jag vet inte om dessa har något annat namn för när jag googlar hittar jag mest konsoler för balkonglådor och jag misstänker att de är en smula klena för ändamålet.)

Husets entré med en röd tegelvägg, vit ytterdörr och betongtrapp med smidesräcken, delvis exponerad grundplatta under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Husfasad med en betongplatta utan trappa stödd av tillfälliga stödben och nedrivet trappområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det bör fungera bra att isolera underifrån.

En plint med ett justerbart plintjärn borde kunna fungera?
 
Oldboy Oldboy skrev:
Det bör fungera bra att isolera underifrån.

En plint med ett justerbart plintjärn borde kunna fungera?
Du tänker något sådant här och sedan en statig regel upp mot undersidan?
https://www.bauhaus.se/stolpsko-3-till-justerbar-plint

Tar gärna tips på vilket material som är lämpligast att använda för isolering av plattan, både till under- och översidan.
 
Precis. Då går det att efterjustera om det skulle bli sättningar.
 
nikasp
Hur har det gått? Har lite samma funderingar.
 
nikasp nikasp skrev:
Hur har det gått? Har lite samma funderingar.
Vet inte om TS vill svara, men eftersom det var jag som återupplivade tråden senast så svarar även jag.

Vi kom aldrig längre än så här. Det har kommit andra projekt i vägen som har prioriterats och som dessutom tagit mer tid och energi än vad jag tänkt, så inbyggnad av trapp ligger på is på obestämd tid.

Jag är dock väldigt intresserad av en projekttråd om du eller någon annan gör verklighet av planerna. Vem vet, det kanske är vad som behövs för att prioritera upp våra insomnade planer.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
Sugen på kallfarstu här men inte så hög prio så det kanske inte händer. Om jag inte får något så kallat ryck 😀


Entré till hus med veranda och potential för kallfarstu, soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bonzo2000
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.