Hejsan,
Vi har ett företag som håller på att montera liggande fjällpanel på vårt hus. Det ser inte jättebra ut. Flera felaktigheter mot avtalet.

Finns det någon tex bygg AMA referens på tex hur man skarvar, att man ska förborra mm?
 
R
Globetrot Byggis1976 skrev:
Hejsan,
Vi har ett företag som håller på att montera liggande fjällpanel på vårt hus. Det ser inte jättebra ut. Flera felaktigheter mot avtalet.

Finns det någon tex bygg AMA referens på tex hur man skarvar, att man ska förborra mm?
Förborrning är ingett krav, vad har ni avtalat har du några bilder?
 
R Rejäl skrev:
Förborrning är ingett krav, vad har ni avtalat har du några bilder?
Vi har avtalat följande

1. Alla skarvar görs med förborrade hål mot spikregel (för att undvika sprickor) enligt bild som visar 4st (ur träguiden)

2. Skarvarna skall ha ett minsta avstånd på 120cm


Väldigt tydligt.
 
R
Globetrot Byggis1976 skrev:
Vi har avtalat följande

1. Alla skarvar görs med förborrade hål mot spikregel (för att undvika sprickor) enligt bild som visar 4st (ur träguiden)

2. Skarvarna skall ha ett minsta avstånd på 120cm


Väldigt tydligt.
Dåså då är det bara att stoppa arbetet om dom inte följer det..
Och hålla inne betalningen till allt är åtgärdat..
 
  • Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Dåså då är det bara att stoppa arbetet om dom inte följer det..
Och hålla inne betalningen till allt är åtgärdat..
Såklart…men tyvärr har vi nog inte fångat allt i krav ..så tillbaka till min fråga. Finns det någon referens för fackmässighet för liggande träpanel?
 
R
Vadå krav? Har ni avtalat det eller inte?
 
R Rejäl skrev:
Vadå krav? Har ni avtalat det eller inte?
Ja, vi har texten ovan i vårt avtal.

Men jag gissar att det finns annat som betraktas som fackmässigt vi inte specat.

Kanske 🤔 …att skarvar ska vara dikt? Regler kring att montera liggande panel helt enkelt. Eller finns inget att betrakta som fackmässigt vid träfasad arbeten? Låter märkligt i så fall.
 
Vad är det för dimension på panelen? Spikas för hand eller pistol? Dimension på spik?
 
J JonasJN skrev:
Vad är det för dimension på panelen? Spikas för hand eller pistol? Dimension på spik?
Spikar är ca 50. Spikregel 40X45. Jag har inte varit hemma men jag kan se ”skador” så jag tror de spikar för hand.

22x120, fjällpanel
 
Kan man se på hålen kanske? Närbild bifogas
 
  • Närbild av en vägg med spacklad yta och två synliga hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett spikhuvud i vitmålat trä med synlig spricka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Pga tidigare problem med sprickor och erfarenhet så avtalade vi specifikt ett min avstånd på skarvar. Det kanske var superbra i så fall? Om det inte finns generella rekommendationer som anses fackmässigt?

Vi vet att om den liggande panelen sätts utan korrekt skarv och för nära så spricker det på 5-6 år…
 
Redigerat:
Är spikarna bara 50mm? Vi satte 75mm men funderade länge på om vi skulle ta 4*100mm istället men panelen var inte så pass grov att det skulle behövas.
 
Om jag minns rätt så finns det någon allmän regel om spikning, att spiken skall nå in i underliggande regel till minst 2/3. Om panelen är 22mm där den är som tjockast uppfyller man inte det kravet. Men man brukar inte spika där, så det är tänkbart att man klarar kravet med tvekan.

Förborrning tror jag är extremt ovanligt.
 
H hempularen skrev:
Om jag minns rätt så finns det någon allmän regel om spikning, att spiken skall nå in i underliggande regel till minst 2/3. Om panelen är 22mm där den är som tjockast uppfyller man inte det kravet. Men man brukar inte spika där, så det är tänkbart att man klarar kravet med tvekan.

Förborrning tror jag är extremt ovanligt.
Förborrade skarvar har vi avtalat pga att vi vill undvika sprickor. Dessutom 4st spik (2 per sida skarv). Men nu river de o korrigerar.
 
J JonasJN skrev:
Är spikarna bara 50mm? Vi satte 75mm men funderade länge på om vi skulle ta 4*100mm istället men panelen var inte så pass grov att det skulle behövas.
De är nog lite längre
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.