Hej. Är det någon här som har ett humm om vad ca 40kvm plattläggning kostar om man tar in plattsättare? Vi har en uteplats med 35x35 betongplattor på landstället där det blivit väldigt ojämt med åren och stora springor med ogräs så skulle behöva göras om. Har tagit upp alla plattor och försökt börja lägga om dom men nu efter mycket pyssel med att få plattorna ligga jämt, med lutning och snyggt inser vi att det var betydligt svårare än vi trott… om inte annat tidskrävande för oss amatörer.

Problemet är dock att det är berg under så det är ingen ide att göra nytt underlag, det är ca 8-10 cm grus/sand på berget sen kommer plattorna. Vet inte om det är några plattsättare som vill lägga på befintligt underlag eller om dom vill göra om allt, för de känns ju onödigt går ju inte att göra enligt konstens regler med den mängd makadam, grus och stenmjöl som ska vara… har tak över som inte går att höja så kan inte bygga upp plattorna mer.
 
Jag tror att det är rätt bra förutsättningar om du har berg så nära under. Mycket av underarbetet går ju ut på att få marken hård och inte sätta sig. Det borde inte vara något problem för dig.

Kommer man åt med en mindre grävmaskin eller måste man handgräva allt? Det är en hyfsat stor yta.

Om förutsättningarna är bra är det nog 3-4 dagars jobb för två personer skulle jag säga.

Jag slänger ur mig 25 000 kr för det här jobbet.☺️
Men om berget ställer till det istället kan det bli mycket dyrare.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
räkna med minst 1000 kr/m2 inkl någon billig platta...
 
  • Gilla
sarah.a
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
räkna med minst 1000 kr/m2 inkl någon billig platta...
Jag uppfattade det som att plattorna redan fanns?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag uppfattade det som att plattorna redan fanns?
Ja precis plattor finns👍🏻
 
  • Trädgård med ett svart trähus, pågående läggning av gråa trädgårdsplattor och en hund som sitter i gräset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Själv lägger jag bara marksten på 2-5 flis som avjämningsmaterial, har ni rengjort stenkanterna?
2 dagar för läggningen en till två dagar för avjämningen.
4 dagar 32 Tim a 650kr/tim = 20 800kr +lite resor så 22-25 000kr är rimligt..
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.