pacman42 pacman42 skrev:
Nej, jag lade in 10s vila i koden för laddaren varje gång jag byter ström eller antal faser istället.
Klockrent. Lugnt o fint.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Vad har det varit för bilar?
Kia och Hyundai hade det i bilar som såldes för fyra år sen.
 
K karlmb skrev:
Ja, intressant, det man behöver utöver den är en kontaktor då?
Ser att det börjar komma olika komponenter nu, är detta en motsvarande, eller vad behöver man utöver denna?: [länk]
Jag kör i mina senaste byggen med två 2-fas kontaktorer (vilket gör att jag kan erbjuda både enfas och trefas via mjukvarinställningar). Jag köpte ett par av dessa på Kjell för några år sedan och de senaste köpte jag på AliExpress. Denna funktion får du nog inte från den boxen, men annars är du rätt ute.

Tänk också på att kabeln till ladduttaget är rätt speciell, du behöver ju tre faser, nolla, jord samt två signaltrådar (GND för signaleringen går i gulgrön/jord i ladduttaget). Det gör att om du har avstånd till ladduttaget från placeringen av styrboxen så behöver du två kablar ut (det finns specialkablar, men de är dyrare än att ha två kablar).
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag kör i mina senaste byggen med två 2-fas kontaktorer (vilket gör att jag kan erbjuda både enfas och trefas via mjukvarinställningar). Jag köpte ett par av dessa på Kjell för några år sedan och de senaste köpte jag på AliExpress. Denna funktion får du nog inte från den boxen, men annars är du rätt ute.

Tänk också på att kabeln till ladduttaget är rätt speciell, du behöver ju tre faser, nolla, jord samt två signaltrådar (GND för signaleringen går i gulgrön/jord i ladduttaget). Det gör att om du har avstånd till ladduttaget från placeringen av styrboxen så behöver du två kablar ut (det finns specialkablar, men de är dyrare än att ha två kablar).
ok, ser att OPENevse säljer kablar också.
Men de har dålig info om contollern, har den jordfelsbrytare eller ej tro?
 
Redigerat:
K karlmb skrev:
ok, ser att OPENevse SÄLJER kablar också.
Men de har dålig info om contollern, har den jordfelsbrytare eller ej tro?
Jag hade satt en extern JFB typB
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag hade satt en extern JFB typB
De säljer såna också såg jag! Det dyraste förutom contollern verkar bli kabeln.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Jag kör i mina senaste byggen med två 2-fas kontaktorer (vilket gör att jag kan erbjuda både enfas och trefas via mjukvarinställningar). Jag köpte ett par av dessa på Kjell för några år sedan och de senaste köpte jag på AliExpress. Denna funktion får du nog inte från den boxen, men annars är du rätt ute.

Tänk också på att kabeln till ladduttaget är rätt speciell, du behöver ju tre faser, nolla, jord samt två signaltrådar (GND för signaleringen går i gulgrön/jord i ladduttaget). Det gör att om du har avstånd till ladduttaget från placeringen av styrboxen så behöver du två kablar ut (det finns specialkablar, men de är dyrare än att ha två kablar).
Har du kikat innanför skalet på en Zappi2? Den är i stort sett byggd på standardkomponenter. Enda direkt unika och egenutvecklade delen är ett HMI med 4 knappar och en enkel display med tillhörande HMI/kontroll-PCB.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag hade satt en extern JFB typB
Ja, ser nu att de skriver att man ska ha en JFB. En brist med openEVSE verkar vara att det inte finns någon nätverkskoppling eller Zigbee eller nånting. Däremo kan man koppla flera ihop för lastbalansering och de säljer en smartmeter som tom kan kopplas till P1-port, ngt som tydligen är science-fiction hos de flesta laddboxtillverkare..
Styr du din box över HA eller kan du på något sätt komma åt den från din router?
 
K karlmb skrev:
Ja, ser nu att de skriver att man ska ha en JFB. En brist med openEVSE verkar vara att det inte finns någon nätverkskoppling eller Zigbee eller nånting. Däremo kan man koppla flera ihop för lastbalansering och de säljer en smartmeter som tom kan kopplas till P1-port, ngt som tydligen är science-fiction hos de flesta laddboxtillverkare..
Styr du din box över HA eller kan du på något sätt komma åt den från din router?
Jag har ett webbsnitt som jag använder för att styra den från Domoticz (lite som HA fast mycket enklare att göra egna drivrutiner i).
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har ett webbsnitt som jag använder för att styra den från Domoticz (lite som HA fast mycket enklare att göra egna drivrutiner i).
OK. Och där styr du typ tider och tillåten laddström?
De finaste boxarna verka kunna interagera med solcells-växelriktare så de endast laddar överskott. Tror de kör via RS485. Hmm, planerar ju för solceller nu, så det vill man ju ha..
 
Redigerat:
K karlmb skrev:
OK. Och där styr du typ tider och tillåten laddström?
Tider, antal faser och laddström styr jag från Domoticz, laddboxen utfför bara det rena laddjobbet utifrån kravspecen som matas in i laddboxen.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Tider, antal faser och laddström styr jag från Domoticz, laddboxen utfför bara det rena laddjobbet utifrån kravspecen som matas in i laddboxen.
Så du skulle kunna koppla mot en solcellsanläggning på ngt vis o bara ladda med överskottsel?
 
K karlmb skrev:
Så du skulle kunna koppla mot en solcellsanläggning på ngt vis o bara ladda med överskottsel?
Ja, om jag skulle ha den informationen så hade det gått bra. Det behöver ju dessutom inte gå jämnt ut varje sekund, det jämkas ju varje timme för tillfället och varje kvart inom en snar framtid. Mätningarna på elförbrukningen via HAN-porten gör jag var 30:e sekund för tillfället, men jag kan mäta var 10:e sekund också...
...HAN porten levererar all information som behövs för denna balansering.
 
  • Gilla
djanlov och 1 till
  • Laddar…
Jag har ganska nyss byggt funktionen att ladda överskott från solel genom HA. Vad jag inte förutsåg var att åtminstone VAG's bilar är känsliga för alltför snabba justeringar av laddström, ändrar man för ofta så tycker bilen att det är fel på laddboxen och man får "fel på laddare", vilket kräver manuell i och urjackning av handsken. Nu kör jag ny laddströmsberäkning var 100 sek och testar, vi får se om det duger.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.