B blork skrev:
Jag känner mig som en idiot men jag hittar inte var man kan köpa varmförzinkad 40mm spik likt dessa?

[bild]

Varit på Byggmax, Jem&Fix, XLBygg och ingen verkar ha detta?!

(Jag ska spika ihop 2st 22mm brädor så behöver 40mm för att spiken inte ska sticka ut. 50mm finns det gott om men blir ju inte bra..)
Kamspik 35 mm finns på Ahlsell bland annat. Kamspik greppar nåt otroligt bra så det borde kompensera för den kortare längden.
 
B
H hydrolift skrev:
Varför inte skruv? Det brukar fungera bättre än spik att sammanfoga två brädor.
[länk]
Är det inte jobbigare att plocka ner brädan när skallen är full med flera lager av färg? 🤔
 
Redigerat:
B
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jem o Fix verkar ha elförzinkad i butik:
[länk]
"För inomhus och utomhusbruk" står det, hmmm rostar de inte utomhus?
Ja dessa kollade jag på men ja de rostar väl. Stod indoor på asken.
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
B
MultiMan MultiMan skrev:
Det ser ut som en spik för spikpistol. Har du tittat efter sådana?

Jag har både dyckert och vanlig varmförzinkad spik i 40 mm i låda (Gunnebo), men de köpte jag för mer än 15 år sedan. Borde dock finnas fortfarande.

Edit: Antagligen dessa jag köpte: [länk]
Får bli att beställa denna nu, googlat en timme till och hittar inget vettigt.

Om nån vill köpa 950 spik av mig så säg till. :)

Edit:

Dessa finns ju annars från Byggahus.se: https://shop.byggahus.se/collections/spik/products/ankarspik-tdg-300-pack-fast

Jag vet inte vad tdg är för behandling? Lämplig att ha ute?

Funderar också på att kanske strunta i att använda bleckspik som det var från början och köra på farmar skruv istället, lättare att skruva av den dagen det ska av igen..
https://shop.byggahus.se/products/farmarskruv-traregel-ufo-150-pack-fast?variant=46460630696266
Tror inte man ser nån skillnad på håll att det är skruv på ena sidan och spik på andra?
 
Redigerat:
R
B blork skrev:
Jag känner mig som en idiot men jag hittar inte var man kan köpa varmförzinkad 40mm spik likt dessa?

[bild]

Varit på Byggmax, Jem&Fix, XLBygg och ingen verkar ha detta?!

(Jag ska spika ihop 2st 22mm brädor så behöver 40mm för att spiken inte ska sticka ut. 50mm finns det gott om men blir ju inte bra..)
Ser ut att vara ring eller kamspik..
 
MultiMan
Spik på band för spikpistol som jag sett har haft det utseendet med ringar, därför jag skrev det. 3" och 4"-spikarna som snickaren hade i sin Paslode till läkten på mitt tak såg exakt ut så. Likadant med spikskallen, den är inte slät undertill som vanlig spik.
 
MultiMan
B blork skrev:
Får bli att beställa denna nu, googlat en timme till och hittar inget vettigt.

Om nån vill köpa 950 spik av mig så säg till. :)

Edit:

Dessa finns ju annars från Byggahus.se: [länk]

Jag vet inte vad tdg är för behandling? Lämplig att ha ute?

Funderar också på att kanske strunta i att använda bleckspik som det var från början och köra på farmar skruv istället, lättare att skruva av den dagen det ska av igen..
[länk]
Tror inte man ser nån skillnad på håll att det är skruv på ena sidan och spik på andra?
Jag hade personligen kört kvalitets trallskruv i 43 mm. Det använde jag till både vindskivor, runt fönster m m.

B blork skrev:
Hmm kanske dessa funkat då: [länk]
Den borde funka utmärkt om man vill ha spik!

Edit: Nackdelen är att det inte ens blir 15 mm i bräda 2 med normaltunna 21-22mm brädor. Det är för lite.
 
Redigerat:
  • Gilla
blork
  • Laddar…
B
MultiMan MultiMan skrev:
Jag hade personligen kört kvalitets trallskruv i 43 mm. Det använde jag till både vindskivor, runt fönster m m.


Den borde funka utmärkt om man vill ha spik!
Jag tänker bara att det blir jobbigt att ta isär nästa gång när man målat över alla skruvskallar? Risk att de även syns genom täckfärgen? Men det kanske inte är något problem?
 
C
B blork skrev:
Jag tänker bara att det blir jobbigt att ta isär nästa gång när man målat över alla skruvskallar?
Skall man ta isär det är spik rätt val. Men jag tänker att utomhus är ofta träet slut iallafall när det är dags att ta isär det.
 
  • Gilla
blork
  • Laddar…
MultiMan
B blork skrev:
Jag tänker bara att det blir jobbigt att ta isär nästa gång när man målat över alla skruvskallar? Risk att de även syns genom täckfärgen? Men det kanske inte är något problem?
Jag tryckte i olje/utefog i skallarna innan jag målade för att det skulle bli slätt och fuktsäkert där skruvskallen gått in och den massan håller sig mjuk i årtioenden. Men, det är extra jobb som man kanske inte vill ha.
 
  • Gilla
blork
  • Laddar…
B
MultiMan MultiMan skrev:
Den borde funka utmärkt om man vill ha spik!

Edit: Nackdelen är att det inte ens blir 15 mm i bräda 2 med normaltunna 21-22mm brädor. Det är för lite.
Ja den är kanske för kort ändå, att det ska vara så svårt att hitta. :D

https://www.proffsmagasinet.se/bygg...karspik-o4-mm-flat-fzv-40-mm-200-pack-3064992
Dessa var ändå hyfsat pris på, med frakt dryg 260kr, lite långsam frakt bara.

Annars har ju bygghus dessa, vet inte hur lämpligt kolstål är? Stödjer ju gärna Byggahus :D
https://shop.byggahus.se/products/ankarspik-tdg-300-pack-fast
 
Redigerat:
MultiMan
Ja, 4 mm tjocka kan bli problematiskt, särskilt med rundspik om man ska spika i tunna brädor. Risk för sprickor.

Annars är det mycket bra ytbehandling och rätt längd.

Kolstål är vad som brukar finnas i alla vanliga förzinkade träspik, vad jag vet iaf.
 
  • Gilla
blork
  • Laddar…
B
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.