Som videon visar - varför låter det såhär? Det är någonstans ovanpå maskinen.

Sedan ljudet kom har en fläktsymbol och siffran 4 visat sig på displayen. Fläktinställningen är dock ”normal”.
 
  • Värmepumpsdisplay som visar inomhusklimat, varmvatten och en fläktsymbol med siffran 4.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display på maskin med ventilationsinställningar, fläktsymbol och siffran 4 markerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Borde vara att den menar att fläkten går i läge 4 nu. Låter ju som fläkten är helt slut då. Man kan byta lager själv om man är mycket händig, annars köper man en helt ny fläkt. Din F750 är kanske 10-15 år gammal nu?
 
J Josth skrev:
Borde vara att den menar att fläkten går i läge 4 nu. Låter ju som fläkten är helt slut då. Man kan byta lager själv om man är mycket händig, annars köper man en helt ny fläkt. Din F750 är kanske 10-15 år gammal nu?
Det står ju läge 4 på ”hemsidan” men inne i själva fläktmenyn är den i normal. Har alltid gått på normal tidigare också. Den är 5-6 år gammal.
 
Något tidigt för fläkthaveri kan man tycka. Skruva ur den och undersök den närmare och snurra på den med handen och lyssna.
 
J Josth skrev:
Något tidigt för fläkthaveri kan man tycka. Skruva ur den och undersök den närmare och snurra på den med handen och lyssna.
Ljudet försvinner om jag sänker effekten till typ 30%. Jag hittade denna information på en annan webbplats som stämmer bra in på mitt problem:

https://ägavärmepump.se/sidor/later-mycket-fran-flakten-pa-nibe-f750-och-f730

Lösningen som beskrivs där, är det något som ”makes sense”? Jag vet inte vilka skruvar som avses.
 
Intressant! Det felet hade jag inte hört om tidigare. Borde finnas två skruvar riktade uppåt eller neråt där vid fläkten som man kan justera och dra åt.
 
Har för mig att det är nattsvalka!!
 
S sven.h skrev:
Har för mig att det är nattsvalka!!
Tyvärr så hjälpte det inte att stänga av nattsvalka 👎🏼
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.