Ja, kära någon vilken skillnad och jätte snällt av dig att dela med dig av uppgifterna.
Får man fråga om du bara har en Homedry och inget annat i krypgrunden? Dränerat? Isolerat?

Har du haft hög fuktighet där innan, vilken isf.?
Våran grund är blöt så vi måste göra något åt det och det snart.

Consensus skrev:
Hej, min Munters Homedry i krypgrunden har tuffat på i ett år nu och har förbrukat 1600kWh.

Eftersom en Homedry drar ca 950W när den går, och det är 8760h på ett år, så kan ju max förbrukning (om den skulle avfukta 100% av tiden) inte bli högre än ca 8500kWh. Så mycket kostar inte elen (än) att det skulle kosta 20.000:-

Nån har käkat magic mushrooms.

Mvh
Anders
 
Tack, för tipset. Kanske det alternativet passar någon, men inte oss då det skulle gå åt enorma mängder då den är 1,5meter hög och iaf. 65kvm stor.

Milkshaken skrev:
Torpargrund = Uppvärmd grund genom eldstad... Dvs kakelugn och vedspis gick ned i grunden... (gammaldags men suveränt)
Krypgrund= ouppvärmd grundutrymme.
Ni med problem med att få ned isodränskivor... Kan lecakulor vara ett alternativ??? Det finns firmor som kommer och sprutar in sånt med slang...
 
Ja, det skulle ju vara bra att få ner skivor under... men hur?
Någon människa med vett innanför pannbenet som kan säga mig det? :D

Tårtan skrev:
Har ni en skivor under muren/plattan är det bra. Hindrar frost sättningar etc i marken vill också tro att det dränerar och isolerar från kyla som vill hjälpa till att höja temperaturen i grunden på sommaren vilket sänker den relativa fukrigheten och risken för mögel.
 
MamPap skrev:
Ja, kära någon vilken skillnad och jätte snällt av dig att dela med dig av uppgifterna.
Får man fråga om du bara har en Homedry och inget annat i krypgrunden? Dränerat? Isolerat?

Har du haft hög fuktighet där innan, vilken isf.?
Våran grund är blöt så vi måste göra något åt det och det snart.
Huset är byggt 80. Frigolit på grundmurarna och byggplast under en grusbädd. Det går en dränering runt huset, hur väl den fortfarande fungerar är svårt att avgöra.

Jag drog ner 230V, pluggade igen 12 grundventiler med fogskum, tätade alla v-fogar i grundmurarna också med fogskum. That's it.

Jag mätte inte Rh innan, utan noterade otroligt mycket kondens på grundmurarna vintertid, så mycket att det gjorde grusbädden fuktig (byggfolien var inte uppvikt innan). Det gjorde att jag valde att bygga om till en "varmgrund". Hygrostaten står på 60% och Rh pendlar mellan 55-60% efter idrifttagning av HomeDry.
 
Jätte tack, för informationen.

Vi har ju inte problem med att sanden är blöt mer än 2 fläckar och vi har tagit bort plattorna uppåt mot golvet och tittat under om det kan vara något där, men det är totalt torrt där under och det är det som är så konstigt.

De sa att det var väldigt blöt där i golvet, men det som de också tyckte var konstigt var att över golvet (här inne alltså) så fanns det inga spår av fukt och som de sa att laminatgolv ställer sig på 2 röda om det är fukt under golvet och det har det inte heller gjort. Så det verkar inte blöt, men nere i grunden verkar det blöt, men absolut inte något som ögat, handen eller lukten kan se/känna.

Det vi dock upptäckte var att bara en mur, den som vattnet rinner på då tomten lutar litegrann, där i fogarna på blocken har det börjat att lossna i fogarna, massan är lite blöt kan man nog tycka och vad gör man åt ett sådant problem tro?

Vi ska värmeisolera med Isodrän själva ändå, men det där måste väl också åtgärdas?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.