i slutet på mars fick jag en läcka ifrån kyl och frys. Resultatet blev ju vatten i hela köket och matsalen. Vi fick upp allt vatten på mindre än en timme men skadan var redan skedd och polygon kom på jour och satte igång fläktar. Efter en vecka kom KARATEN bygg genom vårt försäkringsbolag och vi gjorde ett avtal att de skulle restaurera skadan. Då all parkett skulle bytas så frågade jag hur mycket det fick kosta. Svaret jag fick var mellan 400-500kr kvadratmetern. Lite lummigt så jag frågade om en mer preciserad summa flertalet gånger. Jag fick inget svar. När dem har rivit upp golvet så har dem skurit av ångspärren ända in i vägglivet. Vi hittar till sist ett parkettgolv på Bauhaus som kostade 399kr per kvadratmeter. När de påbörjat läggningen så märker jag att han inte tätar ångspärren och frågar om detta. Snickaren som lägger golvet säger att han inte får använda tejpen att täta med då den kostar 400kr/rullen. Han säger också att han är anställd som snickare men får göra mest rivningsarbete och lägga golv men något yrkesbevis som golvläggare har han inte. Han arbetar även helt själv med undermåliga verktyg. Då han inte kunde täta ångspärren ringde jag till arbetsledaren som då sa till sin snickare att plocka ihop och gå ifrån. Nu står jag med ett halvfärdigt golv där en ensam arbetare råkat ta sönder benen till diskmaskinen plockat isär hela köks ön och köpt för lite golv att det ska räcka till hela ytan och att det är en nivå skillnad med 5 mm så trösklar och dylikt inte passar och det saknas även listverk som gått i sönder i demontering.
Snickaren har enligt mig inte gjort något fel då han arbetar ensam varje dag med bristfällig kunskap och information ifrån sin arbetsgivare. Hur går jag vidare? Mitt försäkringsbolag är kontaktat men dessa Oprofessionella KARATEN kan väl inte bara lämna allt för att jag ifrågasätter deras metoder?
 
  • Halvfärdigt golv med parkett och osammanfogad ångspärr i ett kök och matsal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ej färdiglagt parkettgolv med synlig ångspärr och nivåskillnad vid köksskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Olagt parkettgolv med synlig ångspärr vid väggkanten och skadad struktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Halvlagt parkettgolv med synliga skarvar och en bortskuren ångspärr vid köksöns ben.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nytt laminatgolv vid köksskåp med synlig ångspärr och oskyddad kant där golvet möter väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis lagt parkettgolv bredvid oöverdraget ångspärr med synlig skarv och avskurna kanter, ojämn anslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad säger ditt försäkringsbolag när du berättar om firman de anlitat?
 
Hep Hep skrev:
Vad säger ditt försäkringsbolag när du berättar om firman de anlitat?
De ska återkomma till mig inom någon dag
 
Karaten stod för totalrenovering av mitt badrum. Det var en del oerfarna hantverkare som renoverade, det erkänner jag, men responsen från Karaten var god och de oerfarna byttes ut. Att jag som husägare kollade/synade allt var nödvändigt - det inser jag efterhand 😉. Att det tog extra tid då hantverkarna successivt byttes ut går inte att förneka. Slutfinishen fick de göra om 5-6 gånger ... Totalt blev det dock mycket bra och jag är nöjd (efter en del frustrationer).

Ta kontakt med ansvarige på Karaten - det fungerade bra för mig. FB lägget ut hela ärendet på Karaten. Vad jag förstått köper Karaten sedan upp jobben hos olika underleverantörer och det är där det klantat sig. Det var aldrig något problem med skador - dessa åtgärdades till min fulla belåtelse.
 
Redigerat:
yonna yonna skrev:
Karaten stod för totalrenovering av mitt badrum. Det var en del oerfarna hantverkare som renoverade, det erkänner jag, men responsen från Karaten var god och de oerfarna byttes ut. Att jag som husägare kollade/synade allt var nödvändigt - det inser jag efterhand 😉. Att det tog extra tid då hantverkarna successivt byttes ut går inte att förneka. Slutfinishen fick de göra om 5-6 gånger ... Totalt blev det dock mycket bra och jag är nöjd (efter en del frustrationer).

Ta kontakt med ansvarige på Karaten - det fungerade bra för mig. FB lägget ut hela ärendet på Karaten. Vad jag förstått köper Karaten sedan upp jobben hos olika underleverantörer och det är där det klantat sig. Det var aldrig något problem med skador - dessa åtgärdades till min fulla belåtelse.
Jag har haft med karaten att göra tidigare när runt 2007 men det var en helt annat bemötande då. Som sagt snickaren var trevlig men jag blev totalt överkörd av arbetsledare. Som tyckte att jag inte visste vad jag pratade om. Jag kontaktade byggentreprenör som byggde huset och undrade om KARATEN hade rätt angående utförandet men han blev inte så glad när jag sa att de hade skurit av ångspärren intill väggen.
 
Det är väl du som hittat golv på Bauhas för 399 kr/m2 ? Hade du låtit Karaten köpt det själva så hade det nog haft rätt tjocklek. En rulle åldersbeständig tejp eller två kommer lösa ditt problem med ångspärren, det går fint att få ihop även om skarven ligger nära vägg. En bra snickare har inget problem med att lägga ett golv, det är inte svårt..
 
I InsidersUnited skrev:
Det är väl du som hittat golv på Bauhas för 399 kr/m2 ? Hade du låtit Karaten köpt det själva så hade det nog haft rätt tjocklek. En rulle åldersbeständig tejp eller två kommer lösa ditt problem med ångspärren, det går fint att få ihop även om skarven ligger nära vägg. En bra snickare har inget problem med att lägga ett golv, det är inte svårt..
Golvet är samma storlek som de erbjöd mig, samma material bara ljusare.
Så har de rätt att avbryta för att jag sa åt dem att lägga tejp?
 
I InsidersUnited skrev:
Det är väl du som hittat golv på Bauhas för 399 kr/m2 ? Hade du låtit Karaten köpt det själva så hade det nog haft rätt tjocklek. En rulle åldersbeständig tejp eller två kommer lösa ditt problem med ångspärren, det går fint att få ihop även om skarven ligger nära vägg. En bra snickare har inget problem med att lägga ett golv, det är inte svårt..
Det var de som köpte, jag valde bara färg
 
Det finns en anledning till Karaten Bygg inte är välkomna som avtalsbyggare hos vissa bolag…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.