Den svarta dosan är troligen en skyddsdosa som skall hindra att ex. isolering i taket kommer mot lampan. Den är troligen ett extra tillbehör. Själva spot armaturen är det du nu fått loss.

Men kommer du åt lampan nu? Jag har bara sett två varianter för hur glaset på framsidan sitter fast. Antingen en ring med bajonettfattning. Man skall alltså vrida den ett kvarts varv. Eller en ring med fjädrar som man man försiktigt bänder bort från lampan.

På dina bilder ser det inte ut att vara någon av dessa metoder.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Ljuskällan måste gå att byta från framsidan och utan att demontera hela armaturen.
Jobba med den vita ringen så du får loss skyddsglaset.

Fundera sedan på om du inte ska byta halogenljuskällorna till LED. Ev får du då byta trafo/drivenhet.
 
E etompau skrev:
Ljuskällan måste gå att byta från framsidan och utan att demontera hela armaturen.
Jobba med den vita ringen så du får loss skyddsglaset.
Ser ut som att det är ett snäpplås där, då ska du nog rotera den vita ringen åt vänster.
Närbild på vit ring med snäpplås mot svart bakgrund, indikerar vridning åt vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är ju en pil på det svarta under den vitgrå ringen i underkant på bilden. Måste väl betyda att man vrida ringen medsols, förmodligen pressa mot den med lite milt våld så man får lite friktion att kunna vrida.
Eller möjligen visar pilen det håll man skall vrida när man sätter dit glaset. I så fall vrider du motsols på samma sätt för att öppna :)
 
Det gick till slut. Man behövde bända upp den lite lätt med en skruvmejsel, inte snurra den. Då ploppade den av. Känner mig lite dum som inte provade det tidigare då det finns utrymme för just det som man ser på det tidigare bilderna.

Hur som helst: Tack för hjälpen till alla som svarat i den här tråden!
 
  • Rund grå plastkåpa som tagits bort och ligger på ett bambubord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Syns det vad pilen syftar till när ringen är av?
 
Tack för återkopplingen!
 
K Kapsyl skrev:
Syns det vad pilen syftar till när ringen är av?
Jag vet inte riktigt vad du menar med pil? Menar du det vitgråa som är lite likt en pil?
 
Ja, precis ovan monteringshålet. Ungefär som en pil på en däckssida som visar rotationsriktning fast i miniformat.
 
K Kapsyl skrev:
Ja, precis ovan monteringshålet. Ungefär som en pil på en däckssida som visar rotationsriktning fast i miniformat.
Det fattar jag inte. Mina däck byta rotationsriktning beroende om jag kör fram eller backa. Ska man då skifta hjul varje gång?
 
  • Haha
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.