P
Isakare Isakare skrev:
Hade varit ett sånt ärende på tomten till ett hus jag köpte.
Det fanns ledningsrätt för el o tele från 50 talet och de skulle dra fram stamfiber.
Häck, bärbuskar, trädgårdsland, träd och ett skjul åkte bort.
Ingen återställning, men de var busiga nog att lägga nytt grus på infarten.
Lite OT var att jag hade stamfiber från norra Stockholm till södra Sverige som ett L runt huset, men det fanns ingen fiber i området.
Fiber är varken el eller tele idag !
 
P Peter787 skrev:
Fiber är varken el eller tele idag !
Nä, men tydligen var kabel som kabel, de drog fibern efter gamla teletråden.
Det skrevs även nytt servitut, fiber är inskrivet där.
 
P
Även om det är bäst för alla med inskrivna servitut som alla kan se hos lantmäteriet så kan det från den tiden finnas andra servitut som inte alltid syns hos lantmäteriet men som ändå är giltiga för all tid och evighet frammåt tills dom dödas..

Så försök få fram pappren om det står nåt där i vad som gäller men oftast är det så att dom har rätt att laga och byta och fixa med ledningen vid behov och oftast är det bara grovåterställning som görs och är kravet på ledningsägaren.
Att nån har låtit stora träd växa upp på den mark som innefattas av servitutet är oftast inget som ersätts utan det tas bort om det är ivägen och man har ingen rätt i såna fall till nån ersättning utan skulle ha planterat sitt träd långt ifrån servitutets område.
Det finns altså i standard formuleringarna man brukar se inga möjligheter att tvinga fram nån rörtryckning för att rädda träd som olovligen planterats på servituts yta.

Det är det vanligaste med ledningsservitut men det kan existera varianter även om det är mindre vanligt
 
  • Gilla
Husfixar
  • Laddar…
Finns det Detaljplan? Finns ledningen markerad som sk U-område behövs inget servitut. Ledningsägaren har fritt fram.
 
Kws Kws skrev:
Finns det Detaljplan? Finns ledningen markerad som sk U-område behövs inget servitut. Ledningsägaren har fritt fram.
Har verkligen ledningsägaren fritt fram?
Vi har ett u-område på min fastighet, men i detaljplanen står det endast att den inte får bebyggas.

Men vad som gäller i övrigt har jag tyvärr inte koll på. Så ser denna tråden som intressant.
 
Claes Sörmland
TorbjornP TorbjornP skrev:
Har verkligen ledningsägaren fritt fram?
Vi har ett u-område på min fastighet, men i detaljplanen står det endast att den inte får bebyggas.

Men vad som gäller i övrigt har jag tyvärr inte koll på. Så ser denna tråden som intressant.
Du har rätt, att mark detaljplanerats som u-område innebär inte att det är fritt fram att lägga ledningar där. ledningsägaren får först avtala om det med markägaren eller på annat sätt säkra rättighet, t ex med ledningsrätt.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du har rätt, att mark detaljplanerats som u-område innebär inte att det är fritt fram att lägga ledningar där. ledningsägaren får först avtala om det med markägaren eller på annat sätt säkra rättighet, t ex med ledningsrätt.
Tack Claes!
Har du något råd om hu man skulle kunna tolka nedan information från vår detalplan. Är träd och buskar anordningar?
För mig tolkar jag anordningar som byggnader, altan alternativt plattsättning etc. men jag kan ha fel.
Fotografi av ett dokument med text om detaljplan, paragraf 3 angående föreskrifter för ledningar.
 
Träd försvårar i alla fall underhåll av ledningar.
 
Claes Sörmland
TorbjornP TorbjornP skrev:
Tack Claes!
Har du något råd om hu man skulle kunna tolka nedan information från vår detalplan. Är träd och buskar anordningar?
För mig tolkar jag anordningar som byggnader, altan alternativt plattsättning etc. men jag kan ha fel.
[bild]
Det är ju huvudsakligen byggnadsnämnden som ska pröva vad denna reglering innebär om du söker bygglov eller marklov för en åtgärd. T ex när man bygger ett nytt småhus så lär du inte få bygglov för att lägga din uteplats här eller ditt uthus. Även attefallshus kan troligen vägras startbesked när du gör en anmälan för åtgräden. Du har rätt till pågående användning av marken även om den strider mot regleringen. Lägga friggebod där? Ja det går bra.

Om din fastighet redan belastas av ledningsrätt, servitut eller rättighet för annan att ha ledning på u-marken så finns ju en civilrättslig skyldighet att inte hindra detta. Men det har alltså inget med detaljplanen att göra, den visar bara vad marken är tänkt att användas till när planen upprättades.
 
D David__11 skrev:
Vad finns det för servitut?
Det finns inget servitut eller ledningsrätt!
 
P polaris78 skrev:
Även om det är bäst för alla med inskrivna servitut som alla kan se hos lantmäteriet så kan det från den tiden finnas andra servitut som inte alltid syns hos lantmäteriet men som ändå är giltiga för all tid och evighet frammåt tills dom dödas..

Så försök få fram pappren om det står nåt där i vad som gäller men oftast är det så att dom har rätt att laga och byta och fixa med ledningen vid behov och oftast är det bara grovåterställning som görs och är kravet på ledningsägaren.
Att nån har låtit stora träd växa upp på den mark som innefattas av servitutet är oftast inget som ersätts utan det tas bort om det är ivägen och man har ingen rätt i såna fall till nån ersättning utan skulle ha planterat sitt träd långt ifrån servitutets område.
Det finns altså i standard formuleringarna man brukar se inga möjligheter att tvinga fram nån rörtryckning för att rädda träd som olovligen planterats på servituts yta.

Det är det vanligaste med ledningsservitut men det kan existera varianter även om det är mindre vanligt
Det finns inget servitut eller ledningsrätt…
 
P
Husfixar Husfixar skrev:
Det finns inget servitut eller ledningsrätt…
såvida du inte ägde fastigheten när ledningarna drogs så kan det finnas ledningsrätt som inte syns hos lantmäteriet som du om du köpt fastigheten senare vilket jag antar är fallet så kan det finnas ledningsrätt även om du som markägare inte känner till den.

Många tror att allt ska vara inskrivet hos lantmäteriet men det är vanligt med ledningar från 70 tal eller äldre att det inte syns hos lantmäteriet.

Har du frågat ledningsägaren om dom har ledningsrätt

Skulle det nu faktiskt vara som du påstår att ledningsrätt faktiskt saknas men ledningen funnits i marken länge så kan ledningsägaren tvinga fram ledningsrätt , men oftast finns det nå papper nånstans i kommunarkiv eller hos ledningsägaren

hur gamla är ledningarna
 
  • Gilla
Husfixar
  • Laddar…
Claes Sörmland
Men ledningsrätt missar man väl sällan, finns ju infört i fastighetsregistret. Värre är det med gamla dikesföretag, avtalsservitut och liknande.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
såvida du inte ägde fastigheten när ledningarna drogs så kan det finnas ledningsrätt som inte syns hos lantmäteriet som du om du köpt fastigheten senare vilket jag antar är fallet så kan det finnas ledningsrätt även om du som markägare inte känner till den.

Många tror att allt ska vara inskrivet hos lantmäteriet men det är vanligt med ledningar från 70 tal eller äldre att det inte syns hos lantmäteriet.

Har du frågat ledningsägaren om dom har ledningsrätt

Skulle det nu faktiskt vara som du påstår att ledningsrätt faktiskt saknas men ledningen funnits i marken länge så kan ledningsägaren tvinga fram ledningsrätt , men oftast finns det nå papper nånstans i kommunarkiv eller hos ledningsägaren

hur gamla är ledningarna
Det är staden som sagt att det inte finns ledningsrätt
 
P polaris78 skrev:
såvida du inte ägde fastigheten när ledningarna drogs så kan det finnas ledningsrätt som inte syns hos lantmäteriet som du om du köpt fastigheten senare vilket jag antar är fallet så kan det finnas ledningsrätt även om du som markägare inte känner till den.

Många tror att allt ska vara inskrivet hos lantmäteriet men det är vanligt med ledningar från 70 tal eller äldre att det inte syns hos lantmäteriet.

Har du frågat ledningsägaren om dom har ledningsrätt

Skulle det nu faktiskt vara som du påstår att ledningsrätt faktiskt saknas men ledningen funnits i marken länge så kan ledningsägaren tvinga fram ledningsrätt , men oftast finns det nå papper nånstans i kommunarkiv eller hos ledningsägaren

hur gamla är ledningarna
Det är staden som sagt att det inte finns ledningsrätt
Kws Kws skrev:
Finns det Detaljplan? Finns ledningen markerad som sk U-område behövs inget servitut. Ledningsägaren har fritt fram.
De har ingen ledningsrätt enligt dem själva
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.