Vi håller på med ett hobbyprojekt där vi behöver en värmekälla och söker därför en
varmvattenberedare som sprungit läck och är på väg till "tippen".

Har du något lämpligt i närheten av Göteborg, kontakta gärna mig.
 
Redigerat:
Motorvärmare från skroten kanske kan fungera.
/W
 
Nej den är på för liten effekt. Vi vill ha ett par kW gärna 5kW.
 
S sparcraft73 skrev:
Nej den är på för liten effekt. Vi vill ha ett par kW gärna 5kW.
Då får du nog leta länge och ha tur, normalt på VVB är 3 kW eller 7,5 kW , finns även 4,5 kW
 
Eventuellt skulle du kunna snacka med någon som byter värmepumpar med. Elpatronen där kan vara rätt kraftig med.
 
Kan jag få köpa när ni kokat färdigt?
😀

/Höghus
 
  • Gilla
  • Haha
Belastar och 3 till
  • Laddar…
Tack för input. Hittar vi en på 3kW att testa med är vi nöjda.
 
Haha, Höghus, befogad fråga och närmare ämnet än du kan ana men det är inom lagens ramar. Vi skall testa om vi kan bygga en genomströmningspastör för att pastörisera äppelmust. Vi har ännu inte gett oss på Calvados...
 
  • Gilla
Höghus
  • Laddar…
Då låter ju elpatronen till en värmepump lämplig, den är ju en genomströmningsvärmare.
 
S sparcraft73 skrev:
Haha, Höghus, befogad fråga och närmare ämnet än du kan ana men det är inom lagens ramar. Vi skall testa om vi kan bygga en genomströmningspastör för att pastörisera äppelmust. Vi har ännu inte gett oss på Calvados...
Men är det bara patronen ni är ute efter, eller en hel VVB. Den bör då ge minst en temp som räcker Ni tänker då att värma/pastörisera genom en växlare då. Fabrikat på den ni har nu.
 
S sparcraft73 skrev:
Tanken är att försöka bygga något som har funktion motsvarande denna.

[länk]

Kan man använda termostaten från VVBn är det ju bra men risken är väl att den inte går högre än 75grader
och då får vi lösa det på annat sätt och koppla på/av patronen med ett relä,
VVB brukar gå till 90 C . Kollade din länk, men begriper inte hur fungerar, Ska den värma ett bad och det övriga snurra i en slinga in - ut för att hastigt värmas upp och kylas därefter.
 
J jonaserik skrev:
VVB brukar gå till 90 C . Kollade din länk, men begriper inte hur fungerar, Ska den värma ett bad och det övriga snurra i en slinga in - ut för att hastigt värmas upp och kylas därefter.
Ja det stämmer, man har vatten i "kastrullen" som värms upp via patronen och/eller plattan som man ställer kastrullen på. Sen kopplar man på ett rör från "musttanken" och låter musten självrinna genom spiralen som är i kastrullen. Man kontrollerar så att man får rätt temperatur (ca 81 grader) i slutet av slingan och då fyller man musten varm direkt på Bag in Box eller flaska.
 
På den tiden när jag brände hemma 😉använde jag elementen från vattenkokare, dom är lätta att demontera/montera och har bra effekt och begagnad vattenkokare får man för under femtilappen på second hand, eller sprillans ny för under hundringen här eller här.
 
Jag skulle kika på en poolvärmare…….
Brukar vara 3fas 9kW…..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.