Hej, vi har nyligen flyttat in i ett hus som vi håller på och renoverar.

På bilden ser ni två fönster och en altandörr. Till höger är vårt sovrum och till vänster vårt vardagsrum.

Vi har funderat och diskuterat mycket gällande hur vi ska kunna stänga ute solen nu när det snart börjar gassa, eftersom fönstren ligger mot söderläge.

Markiser är väl det man kan tänka sig ska fungera bäst, men vi är rädda att vinden ska ta med sig dom då det är väldigt öppet på den här sidan av huset och därav lätt för vinden att ta i.

Finns det markiser som går att sätta både på fönstret till vänster och kombinationen av altandörrsfönster och fönster till höger som inte riskerar att blåsa sönder? Eller hur skulle man kunna gå till väga här för att stänga ute solen?

TLDR; Hur skulle du stoppa solen från att ta sig in genom fönstren på bilden?

Mvh Douglas
 
  • Altandörr och fönster på husfasad med trätrall och två trädgårdsstolar i solläge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kvalitetsmarkiser har en konstruktion och fästen som tål väldigt mycket blåst men det kan låta en del när det blåser. Snarare frågan om vad träet i fasaden tål. Vertikalmarkiser borde annars vara bra och passa moderna extra stora fönster.
 
Finns ju även invändiga skydd, som reflekterar solen, typ Verosol Luxaflex. Tar inte 100%, men kanske tillräckligt.
 
S
Skärmtak/ altantak eller pergola.

Blir svalare inne och behagligare ute.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Sovrumsfönstret mot öster är stort. Mitt problem skiljer sig något från TS's. När jag lägger mig ser jag från huvudkudden fiskebåtarna med sina lantärnor och det är mysigt, periodvis också vackert månsken. På morgonen är soluppgången underskön och underbar - såvida man hör till den morgonpigga typen. Jag tillhör inte dessa. Så jag väcks sömndrucken av solen i nyllet varje morgon, får ta mig upp och dra ner rullgardinen och ta mig till sängs igen.

Problemet har pågått hela ljusa sommarhalvåret i 18 år - utan lösning.

Det finns dock värre problem i livet.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
yonna yonna skrev:
Sovrumsfönstret mot öster är stort. Mitt problem skiljer sig något från TS's. När jag lägger mig ser jag från huvudkudden fiskebåtarna med sina lantärnor och det är mysigt, periodvis också vackert månsken. På morgonen är soluppgången underskön och underbar - såvida man hör till den morgonpigga typen. Jag tillhör inte dessa. Så jag väcks sömndrucken av solen i nyllet varje morgon, får ta mig upp och dra ner rullgardinen och ta mig till sängs igen.

Problemet har pågått hela ljusa sommarhalvåret i 18 år - utan lösning.

Det finns dock värre problem i livet.
Elektrisk rullgardin styrd av fjärrkontroll och app med tidsinställd nerdragning? ;)
https://www.ikea.com/se/sv/cat/elektriska-rullgardiner-44531/
 
  • Haha
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Elektrisk rullgardin styrd av fjärrkontroll och app med tidsinställd nerdragning? ;)
[länk]
Om man väljer rullgardin på insidan av fönstret, så måste den vara av den reflekterande typen, annars får man något som liknar en stor solvärmare och det blir varmt i rummet.
 
Haft markiser hela livet på mina hus, det har aldrig blåst sönder.
Men man måste ju använda hjärnan, kolla väderprognoser och jobba aktivt.
Är det storm eller regn på gång, vevar/drar man in de.
Man åker inte bort med markiserna ute.

Markiser är annars överlägset bäst, man ska ha bort solen innan den når fönstret.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Markiser är säkert bäst, men fundera också på reflekterande solskyddsfilm som monteras på utsidan, eller dubbla plissegardiner.

///A
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.