Har köpt en fastighet där det redan är monterat en kabel märkt N1XV 3g2.5 längs en ca 50 meter lång trappa. Prydligt monterad mot träsida på trappan som ligger från helt nära mark till ca 1 meter över mark längs sträckan.

Tyckte det såg lite märkligt ut med svart kabel och läser att det är en markkabel. Är installationen korrekt eller borde det vara en annan kabel för denna förläggning?
 
B Bele skrev:
Har köpt en fastighet där det redan är monterat en kabel märkt N1XV 3g2.5 längs en ca 50 meter lång trappa. Prydligt monterad mot träsida på trappan som ligger från helt nära mark till ca 1 meter över mark längs sträckan.

Tyckte det såg lite märkligt ut med svart kabel och läser att det är en markkabel. Är installationen korrekt eller borde det vara en annan kabel för denna förläggning?
Inga konstigheter att förlägga N1XV på det sättet.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
A
Har du någon bild på installationen? N1XV-R eller U är den nya beteckningen på EXQJ eller FXQJ men det är samma kabel som brukar vara godkänd för de mesta förläggningsätt både i mark och luft.
 
A avh67f skrev:
Har du någon bild på installationen? N1XV-R eller U är den nya beteckningen på EXQJ eller FXQJ men det är samma kabel som brukar vara godkänd för de mesta förläggningsätt både i mark och luft.
Tyvärr ingen bild och fastigheten ligger långt bort från där jag är nu. Marken är ojämn och sluttar olika mycket så det är därför kabeln som är klamrad på bärlinan är monterad på olika höjd över mark.

Var mest fundersam eftersom det står mycket om att kabeln kan grävas ner, byggas och gjutas in men inget om att förlägga den som på min fastighet. Antar att det är en UV-tålig kabel men har inte hittat uppgift om detta när jag sökt på nätet.
 
Första jag hittade , "Malmbergs N1XV 3G1,5mm² Ytterdiameter: 10mm en PEX-isolerande och PVC-mantlad entrådig kabel. Idealisk för användning i öppen fast förlägning både inom- och utomhus. Den är även lämplig för förläggning i rör samt i mark- och vattenmiljöer. Malmbergs N1XV 3G1,5mm² Ytterdiameter: 10mm kan läggas vid max -10°. Bör ej installeras i explosivsfarliga utrymmen."
Men det gäller så vitt jag vet för alla N1XV
 
E elmont skrev:
Första jag hittade , "Malmbergs N1XV 3G1,5mm² Ytterdiameter: 10mm en PEX-isolerande och PVC-mantlad entrådig kabel. Idealisk för användning i öppen fast förlägning både inom- och utomhus. Den är även lämplig för förläggning i rör samt i mark- och vattenmiljöer. Malmbergs N1XV 3G1,5mm² Ytterdiameter: 10mm kan läggas vid max -10°. Bör ej installeras i explosivsfarliga utrymmen."
Men det gäller så vitt jag vet för alla N1XV
Jag letade efter att det skulle stå uv-skyddad men om den som det står här är "idealisk för öppen fast förlägging" utomhus så är den rimligen uv-skyddad.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Ja, är den känslig för UV så är den inte "lämplig för fast förläggning utomhus".
 
  • Gilla
Bele
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.