Jag ska ska mura upp en ganska hög krypgrund som samtidigt ska fungera som förråd och nu frågar jag mig vad man ska mura med.

Alla här på forumet verkar prata för leca, men jag har ju ingen som helst nytta av en isolerande effekt i blocken jag ska mura med. Är det inte då billigare och bättre att mura med cementblock?

En stor fördel med leca är ju att de väger betydligt mindre och blir mer lätthanterliga, men borde inte det samtidigt innebära att cementblocket är stabilare, eller tänker jag fel?

Om jag väljer cementblock, är det någon som kan tipsa om en leverantör i närheten av malmö? Leca är enklare att hitta, det har ju varenda byggvaruhus och konkurrerar med varandra.
 
Phiplex
Det finns både Leca Murblock och Leca Isoblock. Med Leca Isoblock slipper du all annan isolering i väggar, men det är ju inte det du behöver. För din del verkar Leca Murblock vara det rätta - även om den också har viss isolerande effekt. Se mer på http://www.maxit.se/2150

Den stora fördelen med Leca är väl som du säger just vikten och att de är lätthanterliga, speciellt om man skall bygga högt - som du sa du skulle göra. Stabiliteten med Leca har jag svårt att tro är ett problem - även om jag inte räknat på det.. Skulle jag göra jobbet själv skulle jag använda Leca - för jag är så lat och vill inte lyfta tungt :D
 
Tack för ditt svar.

Jag räknade lite på det och märkte att det inte fanns någon direkt vinning ekonomiskt heller, typ 170 kr m2 mot 155kr m2

Det lutar åt byggmaxleca om ingen här varnar mig för just deras. Eller vet någon om ett billigare och lika bra ställe att köpa leca?

Problemet med byggmax är väl att det inte kan ordna med hemfrakt.
 
K
Det är ju inga konstigheter med deras block förutom att de har lite lägre tryckhållfasthet än de lite dyrare du hittar på de större varuhusen. Det beror ju på vad du och din konstruktör kommit fram till att du behöver. Klarar ni er på den lägre hållfastheten så är det ju bara att åka :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.