Hej alla,

vi har en suterrängtomt som vi ska bygga vårt första hus på. VI har under en tid "betat av" olika tillverkare och inte hittat rätt med någon. Vi har inte hittat något kataloghus som vi gillar rakt av utan vi känner att vi har några olika koncept som vi skulle vilja sy ihop i ett och samma hus. Ingen vi har träffat har kunnat hjälpa oss me detta. Hursomhelst, vi har träffat WN och de är definitivt ett hett alternativ. De är proffsiga hela tiden och säger att de kan hjälpa oss med att lösa vår dröm. Som ni säkert vet så bygger ju WN arkitektritat från början vilket känns spännande MEN det kostar 10KKR att starta processen med dem och ritningen du får kan du inte gå med till någon annan den är WNs. Alltså kan du inte gå ut med detta på en offertrunda hos andra byggföretag! Vad som har hänt nu är att Västkustvillan har dykt upp från sidan och säger att de minsann är miljonen billigare än WN i de flesta fall och då med samma kvalitet?!! Utan att ha jämfört, kan detta verkligen stämma?
Det vi märkt är att VKV inte kan lösa husdrömmen åt oss heller utan de vill att vi återkommer när vi har en ritning. Alltså nu står vi inför följande val:
1) kör på WN och deras lösning (dyrt men med största säkerhet mycket trevlig "resa" och förmodligen ett väldigt bra resultat)
2) anlita arkitekt och köp huset av VKV utnyttja sedan VKV för att få ett generalentreprenadavtal med någon hantverkare.

Nu undrar vi om det finns någon som har några liknande erfarnheter? Finns det några aspekter som vi bör beakta? Hur är VKV att bygga med? Kan det verkligen bli priser ner åt 14-15KKR/m2 som de säger för samma kontruktioner som WN har?

Alla synpunkter mottages tacksamt...

/di98mase
 
Willa Nordic är bland de dyrare att bygga med och har en överlägsen standard ijämförelse med Västkustvillan.

Varför anlitar ni inte en arkitekt som ritar ihop ert "drömhus" och så skickar ni ut detta förslag till flera hustillverkare ?

Då kanske ni kan träffa in någon tillverkare som ligger mellan WN och VKV både vad gäller pris och standard.

Sen bör ni ju även lägga in i er ekvation vilken entreprenadform ni önskar, totalentreprenad eller kanske delad ?

Dett påverkar ju även valet av tillverkare då många inte erbjuder totalentreprenad.

Sen termen "arkitektritat" är ju ganska vagt. De flesta tillverkare har ju arkitekter i sin organisation som hjälper er skissa efter era önskemål. Kataloghusen är ju i många fall enbart till för inspiration.
 
Håller med Halmstad_hus om att termen "Arkitektritat" många gånger är missvisande. Även kataloghusen är till största delen arkitektritade. De flesta husföretagen har egna eller anlitar fristående arkitekter för att rita kataloghusen.

Vore kanske bättre att - lika som båtvärlden - prata om kataloghus eller one-off hus.

När det sedan gäller huvudfrågan är det väl kanske bäst att låta någon låta rita förslagsritningar som ni kan ta in anbud på. Detta anbudsunderlag bör ni kunna få för 10 000 kr med den skillnaden att ni äger idéerna. Sedan kan ni utifrån inkomna anbud gå vidare med slutgiltiga ritningar eftersom ett budgethus trots allt måste passa in i byggarens "mall".

Lycka till! :) :) :)
 
Mitt förslag är att ni gör följande om ni inte redan gjort det.

Om ni redan vet hur ert drömhus ska se ut varför inte rita det själv. Ta skissen/ritningen och speca vilken konstruktions- och inredningsstandard vill ha och prata sedan med de olika husleverantörerna som utger sig för att bygga vad du vill.

Många av de som främst bygger kundritade hus (allstå inte ett modifierat kataloghus) har ofta något samarbete med arkitekt eller arkitekt anställd på försäljningssidan.

Vi kollade igenom alla kataloghus som finns på marknaden utan att finna vårt drömhus. Vi ritade en skalenlig planlösning som vi ville ha. Skiss tillsammans kravspec på huset skickade vi till en antal levernatörer. Många svarade att de inte ville eller skulle kunna bygga det trots att de skryter om valfriheten på deras hemsidor. Ett antal var riktigt intresserade och dem pratade vi med och valde ut 3 stycken vi gick djupare med. Vi upptäckte att det var bra mycket enklare att prata med de leverantörer som har en arkitekt nära säljarledet.

Min enda erfarenhet av VKV är att de skickade ett offertsvar väldigt långt efter jag skickade offertförfrågan, tom långt efter att vi valt slutlig leverantör. Offertsvaret var det absolut sämsta av alla, det var en utskrift av vår planlösning med några streck dragna som förändringar och lite handklottrad text som beskrev kostnad och innehåll. Totalt sett jävla oproffsigt.

/Jocke
 
Håller med JBa till fullo om tankegången; är precis likadan. Den enda stora skillnaden är att ni bör redan i anbudsunderlaget arbeta med professionella ritningar och kravspecifikationer annars riskerar ni att bli bemötta på samma sätt som JBa.

Lycka till! :) :) :)
 
Hej alla,

tack för era informativa och utförliga svar och synpunkter. Håller med om att begreppen är lite svajiga, visst är det så att alla (iaf de flesta lev. har arkitekter i någon form) så på det sättet är ju alla hus arkitektritade. I vårt fall är saken den att vi verkligen INTE vet alls vad vi vill ha. vi har sett tex en sovrumslösning som vi vill ha. Vi vet att vi vill ha vägghängda toaletter och avgränsat kök men vi är långt ifrån säkra på resten...där känner vi att en arkitekt kan hjälpa oss. En person som inte har sina kataloghus i bakhuvudet när han tittar på vår tomt utan en person som ser på tomten utifrån sina fria ögon. En person som kan ta tillvara solen och utsikten mm ni fattar. Vi vill ha en person som kan se möjlgheterna utan att vara begränsad mer än till vår budget och tomten.
Sedan kommer saker som familjesituation in i bilden, vi väntar barn nr 2 till sommaren så tid för annat än familj lär väl inte finnas när huset håller på att byggas det talar för WN även om en lokal snickare har erbjudit totalentreprenad.

Några följdfrågor till er:
Halmstad_hus säger att skillnaden är stor, på vilket sätt, plattan är 310mm väggarna 240mm och VKV erbjuder isolerade inneväggar med gips o spånskivor samt golvvärme i båda plan? På vilket sätt är skillnaden stor menar du?
Familjen_bygg, ni säger nått om förslagsunderlag är det något vedertaget begrepp...eller? Vi fick rådet av WN att inte beställa med än sektion, plan och vyritning. WN fixar själva konstruktionsritningarna. Är det typ dessa som ni tycker omfattas i ett förslagsunderlag?

Är de någon som har erfarenhet av hur mycket en byggfirma behöver för att kunna räkna på ett hus? Räcker det med "förslagsunderlaget" eller måste de verkligen veta exakt vilka fönster, väggtjocklekar o annat vi vill ha för att kunna ge oss en offert? Kan man inte be dem speca vad de föreslår för att själv slippa ta reda på lämpliga val?

Återigen, tack för alla synpunkter.

/di98
 
Om ni inte vet vad ni vill tycker jag absolut att ni ska skippa leverantörerna för en stund och satsa lite pengar på en "fristående" arkitekt. Fast starten kanske ska vara att börja försöka svara på frågorna som arkitekten kommer ställa. Typ vad värderar ni i ett hus, vad ser ni som den största tillgången på tomten, hur är era hushållsvanor (matlagning, torkning av tvätt, förvaring av kläder), vilka rörelsemönster ser ni i ert nya hus (vilka rum/funktioner använder ni och var vill ni ha dem placerade i huset). En stor fråga som ni bör finna ett svar på innan ni går vidare, tycker jag iaf, är hur stor budget har ni på ert husbygge. Dra direkt av ca 10% från den budgeten och du har ungefär vad ni bör ha som startsiffra. Allt tenderar att bli dyrare än man tänkt sig. ;)

När det gäller anbudsförfarandet vet jag inte ifall det finns någon norm eller standard inom byggbranschen men anbudsunderlaget bör vara så fullödigt som möjligt med små möjligheter för leverantören att tolka saker till sin fördel (billigare lösning mm). Tyvärr är säljkåren inom byggbranschen inte riktigt van med denna typ av handla verkar det som, iaf inte när det är privatperson som är kunderna. Det är mitt intryck iaf.

Kom ihåg att säljaren/leverantörerna/byggfirmorna försöker tjäna så mycket det bara går på dig som kund och öppnar du för dem att själva välja isolering, vägglösning, fönstertyp mm kommer de välja det som blir billigast för dem. Som privatperson är man extra utsatt eftersom vi har oftast en väldigt begränsad budget och samtidigt liten eller ingen erfarenhet av husbygge och lite tid till det eftersom vi oftast planerar husbygget på fritiden.

Var inte rädd att ställa hårda krav, det är faktiskt konkurrens även inom byggsvängen.

/ Jocke
 
Jag gjorde som JBa beskriver och detta med gott resultat. Välj gärna en arkitekt som hjälper er med underlag för anbudsförfarandet också. Sedan får du räkna med att det kanske inte blir så lätt att få husföretagen att svara på offertförfrågan - det tog mig ett halvår att finna entreprenör som ville bygga på generalentreprenad och jag la ner en hel del arbete på detta. Offererade priser jag fick på identiska underlag skiljde sig otroligt åt. Men som blivande byggherre lärde jag mig väldigt mycket om det blivande huset under denna tid och det var till stor hjälp för mig under byggnationen.
 
Som yonna skriver blir man mer eller mindre tvingad att lära sig en massa kring husbyggandet om man väljer att bygga ett "specialhus". Det kan upplevas jobbigt men samtidigt nödvändigt eftersom man som kund pratar med yrkeserfarna personer som inte alltid är de mest pedagogiska.

Byggahus.se bidrar med en hel del.

Kör hårt / Jocke
 
Tack för ovärderliga synpunkter igen.

Med era kommentarer som bidragande orsak har vi kommit fram till att anlita en arkitekt. Visst det kräver en större insats men förhoppningsvis med ett bättre resultat och till ett lägre pris. Dessutom med den fördelen att man lär sig mer om sitt hus vilket känns vettigt.

Vi tackar för era synpunkter.

di98mase
 
Det förefaller som vi alla talar om samma sak fast vi uttrycker oss lite olika.

Utifrån den situation som du beskriver är det inte du som skall konstruera och bygga huset. Det är andra som skall göra detta. Det finns mängder (minst ett tiotal) med lösningar som man kan bygga ett (vad det förefaller) identiskt hus på. Skall man dock ha ett bra och funktionsdugligt hus är lösningarna reducerade till cirka 20%. Det är just dessa lösningar som den fristående hjälpen skall ta fram till dig. Observera att lösningar inte är detsamma som konstruktion. Det senare är bara resultatet av en lösning. Hoppas att det har klarnat något.

Lycka till! :) :) :)
 
Hej!

Vi var i någorlunda samma situation som er, hittade inget kataloghus som passade oss och tomten. Vi visste i det närmaste hur vi ville ha huset och hittade en modell hos Västkustvillan där ytterväggarnas form ganska skapligt stämmde med vår tanke. Vi inledde ett samarbete, utan krav och avgifter, och började ta fram vårt hus med hjälp av Vkv arkitekt. Resultatet blev långt ifrån det hus vi startade med.

Lycka till!
//Impossible
 
Jag vill bara tipsa om att lb-hus har tagit fram ett helt nytt anpassat villa nivå suterräng som är supersnygg o mkt prisvärt (inte helt gratis d heller förståss). Länk:http://www.ladda-upp.com/bilder/2499/suterr-C3-A4nghus
Vi funderar på detta hus o träffar säljaren om ngn vecka. Ca pris inkl grund o visst markarbete drygt 2 miljoner i Göteborg.
 
Vi ritade vårt eget hus i ett av de program som finns för ändamålet (Punsh!). Skrev ut planlösningar och fasader direkt från programmet och skickade runt. Inga avancerade ritningar alls. Inga problem att få fasta priser utifrån det.

Däremot valde vi att inte spec:a i detalj vilka fönster, dörrar o.s.v. som skulle användas utan lät varje hustillverkare använa "sin" lösning. Husleverantörerna har bra rabatter på de produkter de använder i sina hus och att frångå det kostar ordentligt mycket mer för dig som köpare. Så att det skulle vara en nackdel att hustillverkaren väljer en billigare lösning håller jag inte med om (så länge som lösningen håller en godtagbar kvalitet då förstås). Det blir ju billigare för köparen också. Väljer du ett annat fabrikat än de vanligtvis erbjuder så är det ju inte hustillverkaren som tar den extrakostnaden.

Nackdelen med att inte ha en detaljerad spec. är ju att det blir svårare att jämföra offerterna. Vi fick lägga en hel del jobb på det. Men det var inte omöjligt.
 
Utgår ifrån att sandhall antingen lät någon titta på den egentillverkade planlösningen (om de nu inte själva är proffs på området förståss); annars är det lätt att få mindre bra och sämre konventionella lösningar. Att lämna över förslaget för en "second opinion" kostar så lite i förhållande till att det ger så mycket.

Lycka till! :) :) :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.