D Derbyboy skrev:
Idag duschar vi knappt ljummet (5l/min). Låter ju som att vi kan få en klar förbättring med en vvb.

Går det att tömma den så den kan stå ute på vintern? Alltså bara förvaras ute?
har min utomhus i regn o skur
tömmer den innan frosten o har klarat sig i 4 år utomhus
drar en sopsäck på den vintertid
 
Nu har jag hämtat den här bad Boyen!
 
  • Stor arbetsbänk fastspänd på ett fordonssläp med en orange spännrem och elsladd hängande löst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den har varit inkopplad på 3-fas. Går den konvertera till 2-fas utan att byta patron?
 
wildeside
D Derbyboy skrev:
Den har varit inkopplad på 3-fas. Går den konvertera till 2-fas utan att byta patron?
Ja
 
D Derbyboy skrev:
Den har varit inkopplad på 3-fas. Går den konvertera till 2-fas utan att byta patron?
Är det en ren 3-fas , du får öppna upp plinten och se hur det ser ut med anslutningen och även se hur det är kopplat på patronen.
 
Såhär ser det ut:
 
  • Eluttag med öppet skyddskåpa som visar anslutna kablar och terminalblock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närkymd av öppet elektriskt kopplingsskåp med märkta kablar och anslutningsterminaler för byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elutrustning med etikett och vred, kabelanslutningar syns ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L3 tycks inte vara inkopplad
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
L3 tycks inte vara inkopplad
2-fas patron inkopplat 400 V . Då för att få den till 230 V ,så blir in med fas på L 1 och noll på L2 och den blir på 1 kW troligtvis i värme. Ser ut som en Nibe.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Tror inte det funkar.
Mina barn gnäller först för att vattnet är för varmt och när det väl blivit lagom så är det någon timme eller två innan det är för kallt och de gnäller för att dom fryser.

Det är svårt att hålla lagom temperatur över tid.
Har funderat en del på det du skrev.

Stämmer det verkligen.

Idag har vi 20-24 grader i luften under stora delar av dagen.

Fyller jag poolen med vatten som är 30 grader så kan tempen inte sjunka under lufttemperaturen. Vilket innebär att poolens temp aldrig kommer vara under 20-24 grader.

Står poolen i solläge under hela dagen så blir ju vattentemperaturen ännu varmare.
 
D Derbyboy skrev:
Har funderat en del på det du skrev.

Stämmer det verkligen.

Idag har vi 20-24 grader i luften under stora delar av dagen.

Fyller jag poolen med vatten som är 30 grader så kan tempen inte sjunka under lufttemperaturen. Vilket innebär att poolens temp aldrig kommer vara under 20-24 grader.

Står poolen i solläge under hela dagen så blir ju vattentemperaturen ännu varmare.
Allt beror på hur aktiv man är i vattnet.
Men om det är 22-23 grader i havet och jag hoppar i. Så börjar jag också frysa efter ett tag och vill gå upp om det inte är så att jag är igång och simmar helt tiden. Det är dessutom kallt när man hoppar i.

Vi smäller upp en barnpool på ett par hundra liter och sedan är barnen upp och ner i den, springer i vattenspridare på gräsmattan osv. Efter ett tag tröttnar dom och sitter still i vattnet och så blir de kalla och vill inte vara med längre.

Tänk på badhus. De håller i regel 28-29 grader i motionssimmet och ett par grader till i barnbassäng/rehab.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
jag får återkoppla med hur mina gör :) svårt att se att de sitter kvar i vattnet när de blir för kallt, då ska de ha glass eller liknande, haha.
 
D Derbyboy skrev:
Fyller jag poolen med vatten som är 30 grader så kan tempen inte sjunka under lufttemperaturen.
Hur kan du säga det så säkert? 🤔 Det måste väl även bero på den omgivande markens temperatur och poolens isolering? Mycket möjligt att du i praktiken har rätt men är marken "skitkall" och isoleringen kass kan väl även vattnet bli "skitkallt" oberoende av lufttemperaturen?
 
Poolen är en uppblåsbar pool som står i luften, alltså på en trall.

Ställer du ut en balja vatten så efter x antal timmar så når ju vattentempen lufttempen.
 
D Derbyboy skrev:
Poolen är en uppblåsbar pool som står i luften, alltså på en trall.
Ha. Ha. Sorry. Trodde jag var i en annan pooltråd. 😳
 
Om vi utgår från att jag ska test min pump som jag har, den på 12v från Biltema. Den har 1/2 anslutningar på tryck och sugsidan.

Gör det någon avgörande skillnad för duschtrycket om jag till exempel väljer slangar som är 3/4 istället för 1/2?

Det är väldigt korta avstånd vi pratar om, max 2 meter.

VVB har 22mm utgång och duschblandaren har kanske 10-15mm. Min fråga är alltså om det gör någon skillnad att däremellan köra 3/4 istället för 1/2 på slangen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.