Hej,

Se bilder. Jag vill jämna ut vår gamla damm för att sen kunna så gräs här. Hur bör jag utföra grundarbetet? Min tanke är:

1. Fylla ut ojämnheter ännu mer, med hjälp av stora stenbumlingar som vi har lite överallt på tomten. Så att stenarna kommer lite under tänkt nivå av gräsmatta.
2. Fylla på med finare fraktioner. Men vad bör jag använda här? Makadam 8-16? Markduk över stenbumlingar först, så att makadam inte "glider ner" mellan större stenar?
3. Över de finare fraktioner tänkte jag lägga cirka 1dm matjord eller likande. Bör jag ha markduk i något skede här?

Tacksam för tips och input hur ni hade gjort!

Mvh Fredrik
 
  • Översikt över en gammal damm med ojämn terräng, stora stenar och sparsam vegetation vid sidan av en trätrall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämn stenig mark med stora stenbumlingar och gräs som behöver jämnas ut för grässådd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla damm med ojämnheter fylld med stora stenbumlingar och omgivande gräsyta, i behov av jämnas ut för ny gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
Gangstersmed
  • Laddar…
Fyll inte med makadam om du vill så gräs på toppen. 1 dm jord klarar inte att hålla tillräckligt med vatten med bara dränerande material under.
Fyll med annat material, typ fyllnadsmassor från någon schakt i närheten. Toppa med minst 2 dm matjord. Du kan toppa med några cm finare jord att så i, om matjorden är grov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.