Hej alla kreativa själar! 😊

Vi har en fantastisk altan med bästa solläget på bottenplan, men just nu känns den rätt outnyttjad. Den är ungefär 21 meter lång och drygt två meter djup, vilket gör den svårmöblerad och tråkig. Gräsytan är som kortast två meter innan avloppsbrunnen och slänten vilket gör att barnen sällan håller till där - därför inte heller vi vuxna. Vi vill verkligen få till en roligare och mer användbar yta!

Vår vision är att förvandla altanen till en plats där både vuxna och barn trivs. Vi drömmer om en rymlig matplats för 10 personer och en mysig sällskapshörna. Dessutom vore det toppen att ha något kul för barnen - kanske en trapets att hänga i eller något annat spännande?

Vi vill också integrera de vackra klätterrosorna med öppningar i trallen och kanske inbyggda blomlådor för extra grönska.

Så, kom igen och ös på med alla era galna, roliga och kreativa idéer! Vad skulle ni göra för att förvandla denna altan till sommarens bästa häng? 💡🌸🛋️🌞

Tack på förhand för all inspiration och tips!
 
  • Altan med möbler och trädgårdsutsikt, redo för omvandling och dekoration.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altan med gräsyta, en bänk och blå korg vid hus med röda uthus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altan på bottenvåningen med möbler, grill och klätterrosor samt en gräsmatta som sluttar neråt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kommer alltid kännas som att ni sitter på rad på den där smala altanen. Bygg ut altanen i någon av ändarna och sätt pergola över. Så att det blir som ett rum. Ni kan ha soffa och mysmöbler inne i hörnet under tak och matplats ute i själva pergolan. Sätt gärna en häck runt pergolan för mer rumskänsla. Klätterrosen kan klä in pergolan tillsammans med ett par kompisar. Kombinera med klematis för längre blomning.

Sedan behöver ni dela upp gräsmattan och slänten med buskar eller häckar. Bygga rum. Nu känns det nog för ödsligt och oskyddat för att att barnen ska leka där. Och det ser ändå inte ut som en toppen plats för fotboll heller.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Att den ska byggas ut är inget snack! Jag vill ha ett större djup över hela sträckan men det behöver ju förstås inte vara lika hela vägen. Pergolan med klätterväxt er låter som en supermysig idé! Jag ska helt klart sälja in den hemma. 😀
 
  • Gilla
Ronnya65
  • Laddar…
Det ser ut att vara flera dörrar ut? Jag skulle isåfall dela av altanen i två delar, som separata rum nästan. Jag skulle också fundera på att byta dörrarna till mer altandörrsliknande med glas i. Givetvis bygga ut så att det blir bredare hela vägen och ta bort de tråkiga markiserna. På ena delen bygga ett skärmtak, på den andra ha mer öppet för sol.

Och varför inte en trappa till balkongen på övervåningen? Är det sutteränghus, så att det är en slänt på sidan? Då kunde man bygga en mindre altan på ena sidan, som ansluter med en halvtrappa till andra sidan huset samt upp till balkongen och ner till altanen.
 
Tack! Ja det är sutteräng, jag har funderat på en mathiss eller liknande eftersom köket är på övervåningen vid balkongen. Det faktumet att man måste gå en bit bidrar också mycket till att vi inte orkar äta middag nere på altanen så som vi skulle vilja. En trapp kanske inte är en dum idé 😊

Två dörrar ut stämmer, en är från vårt sovrum och en från en typ hall.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Hmm finns det någon som byggt någon typ av mathiss här kanske? 🤔😅
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.