Spekulerar på en lägenhet i ett trähus från 1890-tal. Tyvärr renoverades den 1999 enligt 1980-talets normer och i hallen och sovrummet ligger linoleum och badrummet plast.
Detta måste naturligtvis göras någonting åt och eftersom ekonomin är begränsad har jag inte råd att betala 800 kr per kvadrat för ett nytt golv.
Då kom jag på den fixa idén att man kanske kunde tillverka ett eget kilsågat golv. Svärfar är ju skogsbonde och han har säkert en fura till övers och kontakter på någon såg.
Därefter skall man ju lära sig att mäta och hyvla golvet och det är det som det här inlägget berör.
Var och hur lär man sig göra kilsågade golv? Var köper man hyvlar och andra verktyg, finns det någon litteratur?
Har någon här på forumet gjort det? någon som har någon aning om hur lång tid det tar? Hur tjockt bör man göra golvet?
tacksam för svar
/Ludvig
 
en fråga till, vore det ett kulturhistoriskt helgerån att lägga ett kilsågat golv? eftersom det väl inte var så vanligt så sent som 1897
 
Hej Ludlan. Särskilt tidstroget blir det ju förstås inte, men helgerån är väl och ta i. :) Jo jag har lagt kilsågat golv, ca 100 kvm. Räkna med att det tar tid, ssk om du ska hyvla själv. Tänk på att virkeskvalitén är ganska avgörande, man behöver kanske inte snickerivirke men allt för snabbvuxen fura är inte bra. Viktigt nr två är hur pass torrt virket är, vi hade vårt torkat ner till 12 %, och ändå har det blivit en del springor redan, men det är ju nästan oundvikligt förstås.

Jag valde och göra det någorlunda smidigt, att kompromissa där man tjänar mest på det. Se länk:

http://www.asarp.backas.se/page7/page7.html

(Fasiken vad ful sidan blir i windows explorer! Det har jag inte sett, kör själv med mac. Åtgärdar så snart jag kan, det ska var aåtminståne dubbelt så många bilder bland annat)
 
Hej och tack!
Vilket golv ni har lagt!!! jag är mållös. springor är väl lite av charmen.
Vågar man fråga vilket virke ni använde? d.v.s gick ni ut i skogen och pekade på en tall eller är det från en virkeshandlare?
Vågar man fråga vad kvadratmeterkostnaden blev?
Jag får nog ta och hitta något bra här i Norrbotten eftersom svärfars gård ligger i snabbväxande Småland.
/Ludvig
 
Tack! Det värmer, lånt många fler som säger att man är tokig... ;)
Ja springor ska det försås vara och går inte att undvika, virket rör ju på sig. Vi pratade med den lokala sågen och såg till att det blev hyfsat tätvuxen fura, betalade lite extra för det. Se bara till att ni båda pratar samma språk och att du förtydligar vad du vill ha. Helst mestadels rotstockar, toppstockarna kan bli för smala, jag sa till om minimum 15 cm i den smala ändan och att det inte fick vara för mycket av den varan. Har för mig att det landade på 380 kr kvadraten, inte jättebilligt men inte hellet jättedyrt tycker jag. Vitt.
 
E
Fina golv.
Vi valde att köpa av en gubbe som sågar eget och låta hans kollega hyvla det åt oss. Vi fick hem det med lös fjäder och notat på bägge sidor, inga problem alls att lägga efter att vi kapat det i rätt längder. Det var faktiskt inte ett dugg svårare att lägga än ett vanligt brädgolv utan väldigt smidigt iom den lösa fjädern så vi kunde vända bräderna som vi ville. Bredaste rotänden var 39 cm och ingen toppände under 26. Det går att hitta alternativ om man kollar med lokala sågar och hyvlerier om man inte vill såga golvet själv. :)

Innan vi började var vi lite oroliga för hur det skulle fungera att pussla ihop golvet, men det var inga större problem alls.
 
Det lät trevligt! Oj vad det tog tid med vårt golv... Vad fick du ge kvadratmetern? Tjocklek? Telenummer? ;)
 
Jag har låtit såga lite kilformade golvplank ett par gånger, första gången användes en Kara-Laiment klingsåg, detta var inte alls optimalt då så höga skär gjorde att klingan blev varm och sladdrig, överänden på skäret vek av och gjorde ena sidan på plankan tunnare.
Siktade på 41 mm tjocklek, men i de sämsta fallen var övrkanten nere på 37-38 mm, bredaste plankan blev 350 mm i rotändan.

Har sedan använt en mobil Woodmizer bandsåg, där spelar inte stockdiametern någon roll för måttexaktheten, det är bara att såga långsammare.
Har med denna såg utan problem sågat en furuplanka på 470 mm i rotänden.

Ur en grov granstock gjorde vi en gång ett block på drygt 16"18, detta delades till ett 7" och ett 9" block, dessa block delades sedan till 9 st 2" plankor, alltså 9 st 2"7 och 9 st 2"9 plus brädor ur sidoutbytet.
Rotskäret på den stocken var 70 cm under bark, sågen tar ca 90 cm.

Så rådet blir att försöka såga på bandsåg om man siktar på riktigt breda plankor.

Edit:
Några stora bilder:

Ett lass nyhyvlat, bredaste 350 mm:
http://goto.glocalnet.net/haagbard/planklass_i_g_2.jpg

Hyvlat på denna:
http://goto.glocalnet.net/haagbard/kmh_8.jpg

Kanterna justeras:
http://goto.glocalnet.net/haagbard/plank_elhandhyvlas.jpg

Första plankan:
http://goto.glocalnet.net/haagbard/forsta_plankan.jpg

Den grova granstocken jag nämnde, toppänden hitåt, tyvärr bara fyra meters stock då maskinen jag lånade inte skulle ha orkat lyfta en stock i full längd, torrsprickorna är inte så illa som dom ser ut.
Sågen är alltså en Woodmizer:
http://i8.tinypic.com/255qrrt.jpg
 
Det var min skäl inte den lilla bandsågen! var kan man hyra en sådan?
 
ludlan skrev:
Det var min skäl inte den lilla bandsågen! var kan man hyra en sådan?
Man hyr den med förare för ca 400 kr/tim och det finns säkert sågare lite varstans runt om i riket, kanske generalagenten har något slags register över sågentreprenörer med Woodmizer:

http://www.woodmizer.se/

Fördelen är ju att man är oberoende elanslutning, man kan ju t.o.m såga på plats i skogen på någon vändplan e.t.c
 
Hoppas någon av er skribenter fortfarande är aktiva. Jag har möjlighet att köpa gammal fura för att såga kilsågat furugolv. Hur mycket kvadratmeter 28-30mm tjockt golv får man ut ur en fura om man tänker sig att rotskäret är minst 60cm under bark?

Finns det nån uträkningsformula?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.