I
electroluxaren skrev:
om man inte kör kyla hela tiden så måste du köra värme efter varje gång för att torka upp. mitsubishi mfl har detta som standard
Aha, då får jag ta en titt på detta för vår mitsubishi stänger av sig när man trycker på off.
 
I
Var i väg och köpte sprayen, blev troligen lite lurad, de tog 375 kr för den, online kan man se att den kostar snarare 250 kr men det kan jag väl leva med. Sprayen heter CLINEX A/C och någon instruktion jag hittade på nätet så verkar det tänkt att använda upp hela flaskan på en gång.
 
I
I Ironside skrev:
Aha, då får jag ta en titt på detta för vår mitsubishi stänger av sig när man trycker på off.
Hittade Self Clean i manualen, man får gå in i en meny(petskyddsknapp) och slå på Self Clean. När detta är aktiverat så kommer fläkten köra 2 timmar efter att man stänger av enheten för att torka upp den. Detta är inaktiverat på vår så där har vi problemet.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
A
I Ironside skrev:
Hittade Self Clean i manualen, man får gå in i en meny(petskyddsknapp) och slå på Self Clean. När detta är aktiverat så kommer fläkten köra 2 timmar efter att man stänger av enheten för att torka upp den. Detta är inaktiverat på vår så där har vi problemet.
Visst är det bra!
 
I
Absolut, anledningen till att det är inaktiverat per standard beror troligen på att man främst använder dessa pumpar till att värma med och då blir det inte någon kondens?

Testade igår och mycket riktigt, den stänger vingarna och kör fläkten på relativt låga(tysta) varv under 2 timmar. Satte igång den på nytt idag på auto (kylning) och än så länge luktar enheten bra.

Använde runt halva flaskan av rengöring i den och spolade sedan igenom enligt instruktioner. Uppfattningen var att denna lösning faktiskt löste mer än vad YES i vatten gjorde.
 
I
Har kört ett tag nu men tyvärr kommer doften tillbaka. Provat rengöra på nytt men det tar inte mer än någon vecka så är doften tillbaka.

Är så pass trött på den nu så vi skippar att köra den helt.

Funderar på om man ska ta in ett företag som gör en rengöring på den samt ser över systemet men det verkar vara snordyrt!

Kanske bör man se till att värma med den också eller så får man ha den gående alltid.
 
A
I Ironside skrev:
Har kört ett tag nu men tyvärr kommer doften tillbaka. Provat rengöra på nytt men det tar inte mer än någon vecka så är doften tillbaka.

Är så pass trött på den nu så vi skippar att köra den helt.

Funderar på om man ska ta in ett företag som gör en rengöring på den samt ser över systemet men det verkar vara snordyrt!

Kanske bör man se till att värma med den också eller så får man ha den gående alltid.
det är ju två vägar att gå
dels låta den gå jämt vilket den är gjord för
eller tvätta ur den omsorgsfullt

vill man tvätta ur den finns det två vägar att gå
låta en extern aktör göra det med ånga
eller det roligaste
köpa sig en egen ångtvätt och gör det själv, bonus att man upptäcker hur mycket mer man kan ha en ångtvätt till
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
I
Drog igång den för några veckor sedan, har kört den i mixat läge så att den både kyler och värmer. På dagen kyler den, på kvällen värmer den. Den började lukta surt ganska snart så jag gjorde en omfattande rengöring igen med Clinex A/C. Alla kåpor åkte av men fläkthjulet fick sitta kvar.

Det tog 24 timmar innan den luktade surt igen. Doften kommer enbart när den kyler, annars luktar den så gott som inget.

Ser inte någon rimlighet i att jag lägger mer tid på detta nu, så det blir till att beställa en service så får vi se vad de gör som inte jag gör.

Till synes är den mycket ren, men uppenbarligen finns det något någonstans i den som luktar surt. Jag kan tycka det är lite märkligt att man gjort den så svår att rengöra. Detta kommer absolut bli en prioriterad punkt när denna byts ut någon gång.
 
MultiMan
Fläkten måste absolut rengöras. I min maskin var det den smutsigaste delen av alla och krävde omfattande mekanisk rengöring för att få ren med borste och rengöringsmedel. Då dammsuger jag ändå filter minst varannan vecka. De hinner i princip aldrig se smutsiga ut.
 
I
MultiMan MultiMan skrev:
Fläkten måste absolut rengöras. I min maskin var det den smutsigaste delen av alla och krävde omfattande mekanisk rengöring för att få ren med borste och rengöringsmedel. Då dammsuger jag ändå filter minst varannan vecka. De hinner i princip aldrig se smutsiga ut.
Ja, man vill ju gärna göra en komplett rengöring, men det är uppenbart att maskinen inte är tänkt att rengöras. Det enda som är enkelt att plocka av är höljet, allt annat går att dela men är uppenbarligen inte gjort för att tåla att plockas isär några gånger om året. Att få ut hjulet var helt horribelt omständigt, för att inte tala om att få det tillbaka på plats.

Det är inte rimligt att lägga flera timmar på detta(med risk att ha sönder delar), så nu blir det till att ta in tjänsten från något företag. Då blir det också de som ansvarar om det börjar stinka kort efter efter.
 
Det har nog legat lite kondensvatten kvar i tråget som har börjat lukta illa så är det inte fuktigt damm på fläkttrumman som ger lukten så är det skitigt i tråget och det behöver rengöras.
Om inte modellen har automatiskt ”torkning” efter kyldrift så bör man antingen köra en del värme efter avslutad AC körning eller ställ den i rent fläktläge så den får torka upp därinne.
 
I
C Comfort Thomas skrev:
Det har nog legat lite kondensvatten kvar i tråget som har börjat lukta illa så är det inte fuktigt damm på fläkttrumman som ger lukten så är det skitigt i tråget och det behöver rengöras.
Om inte modellen har automatiskt ”torkning” efter kyldrift så bör man antingen köra en del värme efter avslutad AC körning eller ställ den i rent fläktläge så den får torka upp därinne.
Tråget har jag delvis plockat av och rengjort grundligt, dessutom har jag använt grovdammsugare för att rensa och suga ut allt från tråg och avloppsrör(där det annars kan sättas igen).

Doften kommer endast tidvis, övrig tid luktar det inget alls. Min gissning är att det beror på vilket program den kör just då och oftast är det någon grav av kylning.
 
Är det inte smuts i tråget eller på fläkttrumman så har jag ingen annan gissning.
Eventuellt om du har någon jonisering eller annan funktion som ska motverka bakterier , virus och fan och hans moster som avger någon lukt så testa stäng av dom funktionerna.
 
I
Vi har märkt att den sura doften kommer huvudsakligen när det är sämre väder ute, ofta ligger luftfuktigheten något högre men inte alltid.

Känner att jag gjort allt jag kan för att få rätt på detta, har inte häller lyckats hitta något på nätet så nu börjar man fundera på om maskinen är defekt på något vis.
 
Detta är evighetsfrågan när det gäller innerdelar som arbetar i AC-läge.

Första fråga i dessa sammanhang - är alla filter rengjorda - i bil-AC sammanhang så är skitig kupéfilter en stor bov till dålig lukt då när den är tät så smiter en del av luften förbi otäta lister på sidorna med dammig luft och evaporaton får mycket mer dammbeläggning än när kupé filtren är rena.

Grundproblemet är vi själva som matar lamellerna med en massa 'mat' i form av damm som sugs in i innerdelen och fastnar på de fuktiga lamellerna då i kylan bildas det en uppsättning bakterier som trivs i miljön och ger den sura doften när kyla slutar och lamellpaketet fortfarande fuktig av kondensen värms upp

Denna surdoft går att hitta över allt där det fins kyla/AC - inklusive i bil-AC och har inget med dålig konstruktion utan det är naturen som tränger sig på....

Att köra klorin som tvätt på flänspaketet i innerdelen är lite aggressivt då den har rätt hög pH även utblandad och det fräter på aluminium som flänsarna i innerdelen består av - men OK, korta tider och noga eftersköljning med vatten så kanske det fungerar ändå.

En mildare vätska med pH under 8 (och därmed inte fräter på aluminium) som ändå har kraftigt desinfekterande verkan är att använda sig av Virkon S eller dess motsvarigheter som finns numera.

Observera att desinficering gäller bara en tid till nytt lager med damm har hamnat på lamellerna och med nya bakterier börja lukta igen...

Vidare är att prova och använda ångtvätt mot lamellpaketet - kolla att trumhjul inte har tjocka lager med damm även om de oönskade dofterna kanske inte kommer just därifrån

En av sätten att bli av med en del av dofterna är att köra i avfuktningsläge när det är rejält fuktig luft - typ tvätt-torktäll med massor fuktig tvätt framför innerdelen eller öppna närliggande fönster när det är regnfuktigt utomhus.

dvs. av egenbildad kondens på evaporatorpaketet i innerdelen bli kall och blöt av kondens att en del av påsittande beläggningarna tunnas ut av den rinnande kondensen i stora mängder.

Värsta tiden brukar vara vår/höst när det gäller bil-AC då det inte blir rikligt med kondens på evaporator utan bara lite lätt fuktigt och därmed inte sköljer bort fastnad damm, medan under högsommaren med fuktigare luft brukar det inte lukta så mycket - speciellt om man stänger av AC och låter det blåsa torrt innan man ställer bilen (på en del nyare bilar så sköts processen automagiskt där ventilationsfläkten går en stund efter man ställt och stängt bilen)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.