Hej!

Gällande Villa Kalmar

Jag undrar hur vi får tillräcklig luftspalt när vi inreder vinden när det går en horisontell regel mellan takstolarna. Takboarden hänger ju ner (precis som den måste för att vattnet skall rinna under bärläkten) mot denna horisontella regel. Hur får vi till luftspalten då?
 
Här får bara Smålandsvillans representant svara. Jag har raderat inlägg.
 
Detta är en Jättebra fråga tycker vi som också precis köpt ett hus utav smv, även vi har en kalmar.
 
Har samma fråga fast ett Mariannelund.
Hade den suttit i kant med takstolen så hade den kunnat sitta kvar och luftspalten innanför.

En gissning är att den sitter för att sektionerna inte ska bli skeva vid transport/montering??
 
jon_h skrev:
Här får bara Smålandsvillans representant svara. Jag har raderat inlägg.
Frågan skickades för drygt två månaders sedan så jag antar att Smålandsvillan inte tänker svara.
Synd att radera andra svar! Kanske ska frågan kommas upp i Prefab-länken?

Jag undrar också hur man ska isolera i övervåningen i Smålandsvillan med rätt ordning med luftspalt utan att spalten behöver vara nästan 20 cm djup.

/Olle
 
Jag tror nog att de kommer svara när tillfälle ges. Det kan alltid upplevas som synd att radera svar från andra som vet, men för att de här forumdelarna ska fungera så behöver vi hålla på att enbart hustillverkarna får svara på frågor ställda till dem.

Vill någon starta en tråd om den här frågan i ett annat delforum så går det så klart utmärkt. :)
 
Aldén skrev:
Har samma fråga fast ett Mariannelund.
Hade den suttit i kant med takstolen så hade den kunnat sitta kvar och luftspalten innanför.

En gissning är att den sitter för att sektionerna inte ska bli skeva vid transport/montering??
Som sagt är i startgroparna med detta, men vill veta om de kan tas bort för att få an hel luftspalt från takfot till nock...
Vore tacksam för att svar.
 
  • P1010817.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1010819.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har jag för tredje gången raderat inlägg här, trots att jag längre upp påminde om att bara Smålandsvillan får svara. Jag skulle uppskatta om ni kunde sluta posta svar till trådstartaren i den här tråden, de kommer bara raderas.
 
Hej (svar till sandrasandra)
Den horisontella regeln mellan takstolarna är enbart en transport- och montageregel, som kan plockas bort i samband med inredning av övervåningen.

Mvh
Anna
Marknadsstöd, SmålandsVillan
 
Smalandsvillan skrev:
Hej (svar till sandrasandra)
Den horisontella regeln mellan takstolarna är enbart en transport- och montageregel, som kan plockas bort i samband med inredning av övervåningen.

Mvh
Anna
Marknadsstöd, SmålandsVillan
Jag antar att det gäller för alla Smålandsvillor?
 
Hej

Ja, det gäller för alla SmålandsVillor.

Mvh
Anna
Marknadsstöd, SmålandsVillan
 
Behövs ju endast tas bort vid luftspalt hela vägen ner till takfoten. Annars vandrar ju luften ändå runt. Hoppas detta iallafall :).
 
Hej

Se tidigare svar - regeln kan tas bort eftersom den endast är en transport- och montageregel.

Kontakta gärna vår tekniska avdelning på tel 0382-345 50 för mer information.

Mvh
Anna
Marknadsstöd SmålandsVillan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.