Vi har köpt hus med befinflig pool. Vi är helt novisa på detta men misstänker att något är fel. Förra ägarna sade att manometern varit trasig ett bra tag, så vi köpte en ny. Förra ägarna hade inte heller bytt sand i sandfiltret sen poolen byggdes, så det gjorde vi i helgen. Nu cirkulerar det ordentligt i siktglaset när vi backspolar, men…
1. Det tar 10 minuter från det att man börjar backspola till dess att vatten börjar rinna ut i avloppet. (Är det normalt?)
2. Det är sand på ”botten” i siktglaset som stannar kvar oavsett hur länge vi backspolar, även när vattnet är helt klart
3. Den helt ny manometern är ”helt död”, rör sig inte en millimeter
4. De små löven som faller ner i poolen kommer in i skimmern, men ligger mest mot ytan och faller inte ned i skimmerkorgen.
Jag upplever att det är lågt tryck, men har inte heller något att jämföra med.

Är det någon som tror sig kunna veta vad som är fel? Och vad vi bör åtgärda?

Tack på förhand från en vilsen själ :)
 
C Christine A skrev:
Vi har köpt hus med befinflig pool. Vi är helt novisa på detta men misstänker att något är fel. Förra ägarna sade att manometern varit trasig ett bra tag, så vi köpte en ny. Förra ägarna hade inte heller bytt sand i sandfiltret sen poolen byggdes, så det gjorde vi i helgen. Nu cirkulerar det ordentligt i siktglaset när vi backspolar, men…
1. Det tar 10 minuter från det att man börjar backspola till dess att vatten börjar rinna ut i avloppet. (Är det normalt?)
2. Det är sand på ”botten” i siktglaset som stannar kvar oavsett hur länge vi backspolar, även när vattnet är helt klart
3. Den helt ny manometern är ”helt död”, rör sig inte en millimeter
4. De små löven som faller ner i poolen kommer in i skimmern, men ligger mest mot ytan och faller inte ned i skimmerkorgen.
Jag upplever att det är lågt tryck, men har inte heller något att jämföra med.

Är det någon som tror sig kunna veta vad som är fel? Och vad vi bör åtgärda?

Tack på förhand från en vilsen själ :)
Hur är trycket i inloppen i poolen, dvs där vattnet kommer ut i poolen? Är det bra skjuts där?
Har ni nyligen startat upp poolen för säsongen? Kan vara luft i systemet.
Låter som att det är klen cirkulation, 10 minuter innan det kommer vatten vid backspolning är väldigt lång tid.
 
kingsbr kingsbr skrev:
Hur är trycket i inloppen i poolen, dvs där vattnet kommer ut i poolen? Är det bra skjuts där?
Har ni nyligen startat upp poolen för säsongen? Kan vara luft i systemet.
Låter som att det är klen cirkulation, 10 minuter innan det kommer vatten vid backspolning är väldigt lång tid.
Tusen tack för svar!! Upplever att det är dåligt tryck i inloppen. Vad kan vara fel då? Vi startade upp poolen för tre veckor sedan, men vi bodde även i huset hela förra sommaren och upplevde exakt samma problem då.

När vi väl backspolat i ca 20 minuter (det är först då trycket ut i avloppet är högt) så bubblar det ibland lite från ena inloppet som om det är lite luft i systemet. Den andra märker vi inget alls från. Men jag vet inte hur det ska vara. Vad kan felet vara?
 
Något är helt fel om ni backspolar i 20 minuter, det ska börja spruta i princip direkt pumpen dras igång.
Vid backspolning måste det vara rejäl snurr på vattnet i filtret om det ska göra någon nytta.
Lägg upp någon bild på vad du har för grejer och kanske en film på hur backspolningen går till.
 
F fredrik.johansson skrev:
Något är helt fel om ni backspolar i 20 minuter, det ska börja spruta i princip direkt pumpen dras igång.
Vid backspolning måste det vara rejäl snurr på vattnet i filtret om det ska göra någon nytta.
Lägg upp någon bild på vad du har för grejer och kanske en film på hur backspolningen går till.
Tack snälla för att du tar dig tid att hjälpa mig!!
Jag backspolade för en timme sedan i 20 minuter tills det cirkulerade ordentligt men nu när jag gick ut för att filma och fota så hade jag samma problem igen att det inte kommer igång. Bifogar film på hur det ser ut när jag backspolar, några bilder på vad det är för grejer och kort film på hur det ser ut i siktglaset efter ca 20 minuter. Har inte städat upp helt efter sandbytet, men problemet har varit sen vi flyttade in, efter byte av sand ser vi dock förbättring av ”tryck” i siktglaset
 
  • Siktglas på poolens filtreringssystem med sand och grus efter backspolning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på filterventil med manometer i en sandfilteranläggning för en pool efter backspolning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Poolfilter och pump med ett Pahlén-märke, synlig smuts på golvet, tecken på genomfört underhållsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Poolfilter med flervägsventil och slangar i ett pumprum, oordning efter sandbyte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bengt-54
  • Laddar…
Stopp.

Du har en av de bästa vattenpumparna man kan köpa för pengar och nu håller du på att köra sönder den.

Allt du säger tyder på att du kör pumpen torr, utan vatten i pumpen.

Har du pumpen under eller över vattenytan?
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Stopp.

Du har en av de bästa vattenpumparna man kan köpa för pengar och nu håller du på att köra sönder den.

Allt du säger tyder på att du kör pumpen torr, utan vatten i pumpen.

Har du pumpen under eller över vattenytan?
Den är över. Fastmonterad i garaget vid köp av huset. Men så här har det sett ut sen förra ägarna köpet poolen. Den har stått på samma ställe alla år. Menar du att det varit fel hela tiden?

Jag kan verkligen inte sånt här…. Tacksam för all hjälp jag kan få!!
 
C Christine A skrev:
Den är över. Fastmonterad i garaget vid köp av huset. Men så här har det sett ut sen förra ägarna köpet poolen. Den har stått på samma ställe alla år. Menar du att det varit fel hela tiden?

Jag kan verkligen inte sånt här…. Tacksam för all hjälp jag kan få!!
När vattenpumpen är monterad över vattenytan måste man antingen ha en backventil mellan vattenpump och breddavloppet, eller fylla slangen med vatten innan man startar pumpen. Annars suger den luft och axeltätningen går sönder (först droppar det vatten mellan elmotorn och pumphuset, sedan går elmotorns lager sönder och då är det helrenovering som gäller).

Ett vanligt trick är att ta trädgårdsslangen och sticka ner i slangen från breddavloppet, fylla vatten i pumphuset på pumpen och sedan starta snabbt.

Går pumpen i 10-20min innan det blir tryck så har den inget vatten att jobba med.
 
  • Gilla
TheSwoopis
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
När vattenpumpen är monterad över vattenytan måste man antingen ha en backventil mellan vattenpump och breddavloppet, eller fylla slangen med vatten innan man startar pumpen. Annars suger den luft och axeltätningen går sönder (först droppar det vatten mellan elmotorn och pumphuset, sedan går elmotorns lager sönder och då är det helrenovering som gäller).

Ett vanligt trick är att ta trädgårdsslangen och sticka ner i slangen från breddavloppet, fylla vatten i pumphuset på pumpen och sedan starta snabbt.

Går pumpen i 10-20min innan det blir tryck så har den inget vatten att jobba med.
TACK!! Så till ännu dummare fråga. Hur fyller jag pumphuset med vatten? Förlåt för alla dessa frågor, är så tacksam för hjälp!
 
Nu vet jag att inte alla har 'naturlig' mekarerfarenheter och kan 'läsa situationen' (dvs hållit på att slå knogarna blodiga med moppar, bilmek eller båtmotorer och gjort sina misstag, en del dyra...)

Men generellt med pumpar som pumpar vatten är att om inget händer inom några sekunder efter påslag så skall man stänga av igen och undersöka 'varför'

Man kör inte i 20 minuter och hoppas på det bästa, även om det kanske kommer igång i slutändan - då om man gör det så är det ett bra sätt att skaffa sig dyra reparationer pga. (axel)tätningar går torrt och slits ned fort (normalt är det några µm-tjock vattenfilm som smörjer och tätar) och pumpdel kan bli skadligt överhettade.
 
  • Gilla
MathiasS och 1 till
  • Laddar…
C Christine A skrev:
TACK!! Så till ännu dummare fråga. Hur fyller jag pumphuset med vatten? Förlåt för alla dessa frågor, är så tacksam för hjälp!
Du, det är mycket dummare att inte fråga och elda upp pumpen…..

Skruva loss inringade rattarna, ta bort locket som pilen pekar på. Fyll med vatten.

Får du inte tryck i systemet nästan direkt måste du stänga av pumpen.

En VVS-installation med en pump och rattar markerade med rött samt en pil som pekar på ett lock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.